Kennis & inspiratie

Michiel Bregman: “Verandermanagement en Strategisch Leiderschap: ideale combinatie”
Toen Michiel Bregman zich in 2009 aanmeldde voor de leergang Verandermanagement van AOG School of Management, werkte hij nog als manager logistiek bij de supermarktketen C1000. Vier jaar later volgde hij de Leergang Strategisch Leiderschap en stapte daarna over naar Scania. “Bij Verandermanagement heb ik geleerd hoe ik mensen kan meenemen van punt A naar punt B. Strategisch Leiderschap heeft me het inzicht gegeven in hoe ik kan vaststellen wat het doel van die verandering is. Wat is punt B precies en waarom wil ik daar naartoe? In feite was het een theoretische verdieping van die eerste leergang. Een ideale combinatie dus.”

De toegevoegde waarde van een leergang Bestuurlijk Leiderschap
Als bestuurder zit u in een eindverantwoordelijke positie en bent u veelal op uzelf aangewezen. Er wordt veel van u verwacht en continu naar u gekeken. Maar hoe geeft u goed leiding aan een bestuurlijk proces? Wat bepaalt uw kwaliteit als bestuurder? En bovenal; hoe krijgt u hier als bestuurder zelf inzicht in? Alumni Aart Rekers en Fred Verdel volgden bij AOG School of Management de leergang Bestuurlijk Leiderschap. Een leergang die vanuit verschillende invalshoeken reflecteert op deze vragen. In dit blog leest u welke inzichten zij aan de hand van de leergang hebben gekregen over hun denken en handelen als bestuurder.

‘Vastgelopen patronen werden zichtbaar, veranderden mij en maakten mij een effectiever mens’
Evelien van der Geest werkt als Programmamanager Beleidsmedewerker Deventer Ziekenhuis en volgde bij AOG School of Management de leergang Persoonlijk ...

Edublocks – het nieuwe diploma
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
In 2009 vormde Bitcoin de basis van de blockchaintechnologie. Sindsdien is er veel gebeurd en zijn er inmiddels vele Blockchains. Blockchain is een technologie die het mogelijk maakt om zonder tussenkomst van een centrale autoriteit (zoals een bank of overheid) te handelen. Concreter is de blockchain een soort database waarin transacties worden geregistreerd. Deze transacties worden, nadat ze hebben plaatsgevonden, versleuteld door middel van een ingewikkelde wiskundige formule en opgeslagen in een block. Elk block volgt een ander block op in tijd en zo ontstaat er een keten van blokken. Doordat iedereen die dat wil de blockchain kan inzien is het volledig transparant. Elke transactie is inzichtelijk en vooral ook niet meer te veranderen.

Welk probleem lost Blockchain op?
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Stel je eens voor dat het verkopen van je huis net zo eenvoudig wordt als het versturen van een email. Grote kans dat je niet direct zou geloven dat dit in de nabije toekomst werkelijkheid wordt. Maar blockchain maakt dit mogelijk, tenminste technisch gezien. Voor een Blockchain maakt het niet uit wat er van afzender (A) naar de ontvanger (B) wordt verstuurd: een e-mail, een eigendomsbewijs van een huis, één bitcoin of honderd bitcoins.

Het besturen van onderwijsorganisaties: een veeleisende en uitdagende professie
Na vier succesvolle edities van de leergang Excelleren in Onderwijsbestuur heeft het programma de afgelopen maanden een doorontwikkeling doorgemaakt. Met ...

Jolande Gomolka: “Uitgedaagd om vérder te denken”
Als directeur Domein Business Media en Recht bij Windesheim, een van de grotere hbo- instellingen in Nederland, denkt Jolande Gomolka na over de onderwijsstrategie voor de lange termijn. Voorop staat dat Windesheim studenten zo goed mogelijk wil voorbereiden op de arbeidsmarkt. Maar welk onderwijs is daarvoor nodig in een tijd van snelle technologische en maatschappelijke ontwikkelingen? Ze volgde de leergang Strategisch Leiderschap en sloot deze af met een visiedocument met de titel: ‘Hoger beroepsonderwijs als er geen beroepen meer zijn’.

Terugblik Onderwijsseminar ‘De illusie van de Prestatiefabriek?’
Donderdag 7 juni 2018 Onderwijs doet ertoe en hoe… Net als over het weer en het voetbal heeft iedereen er ...

dr. Wouter Kalf: “Goed denken, beter doen”
Vanaf het najaar van 2018 is dr. Wouter Kalf programmaleider van Effectief Denken. Hij is als postdoc verbonden aan de Universiteit van Utrecht en doceert aan de Universiteit van Leiden. In 2013 behaalde hij in Leeds (UK) zijn PhD. Wouter legt in zijn onderzoek en werk als docent de nadruk op wetenschapsfilosofie, politieke filosofie, en de rol van rationaliteit in de ethiek. In dit blog neemt hij u mee in zijn gedachtengoed en zijn visie op Effectief Denken.

Eppo van Nispen tot Sevenaer: “Ik wil op een vrolijke manier inspireren”
Wie zware kost verwacht van docent Eppo van Nispen tot Sevenaer, zal bedrogen uitkomen. In zijn colleges voor de leergang Strategisch Leiderschap hanteert hij een mix van leiderschapsmodellen: 'model ratjetoe' zoals hij dat zelf noemt. “Ik ben in de eerste plaats aardbewoner en probeer de aarde een beetje vrolijk in beweging te houden.” Lees meer in dit blog!