Ontmoet ons live op 20 maart tijdens AOG Open
Laat je inspireren tijdens onze proefcolleges en maak kennis met onze kerndocenten, studieadviseurs, alumni en potentiële mededeelnemers.
Strategisch Leiderschap
Sta aan het roer van strategievorming en creëer waarde voor je organisatie
Leer hoe je strategische beslissingen neemt in een onzekere en onvoorspelbare wereld en hoe je mensen en je organisatie meeneemt in jouw koers. Hiervoor krijg je theoretische kaders aangereikt en ben je een gesprekspartner in het management.
- Strategisch leiderschap
- Conceptueel denken
- Waardecreatie voor je organisatie

Startdatum: | 1 oktober 2025 |
---|---|
Niveau: | Academisch |
Opleidingsduur: | 9 maanden |
Locatie: | Centraal in Nederland en in Groningen |
De opleiding
Voor wie
Als ondernemer, bestuurder, manager of adviseur sta je voor een enorme uitdaging. Want hoe neem je in een onzekere en onvoorspelbare wereld strategische beslissingen? Je wilt niet alleen meebewegen, maar echt aan het stuur staan van strategievorming. Je organisatie in lijn brengen door ideeën, mensen en processen op een inspirerende manier te verbinden.
In het kort
Verandering is van alle tijden. Bijzonder voor onze tijd zijn de snelheid, onzekerheid en onvoorspelbaarheid ervan. Er komen zoveel ontwikkelingen en technologieën bij elkaar, dat niemand de uitkomsten ervan kan voorspellen. De impact ervan zien we dagelijks om ons heen. Onze economische, sociale en maatschappelijke structuren veranderen en stellen ons voor wicked problems. De toekomst is weggelegd voor organisaties die waarde creëren door deze complexe problemen vanuit nieuwe perspectieven op te lossen.
Strategisch Leiderschap ontwikkelen
Als verantwoordelijke voor strategie zijn de ogen op jou gericht. Hoe stuur je de organisatie in een toekomstbestendige richting, als de kaders fundamenteel onzeker en onvoorspelbaar zijn? Het antwoord is kort: het komt aan op jouw leiderschap. Heb jij een visie op hoe het verder moet? Kun je daarop een onderbouwde strategie ontwikkelen? Kun je voorwaarden creëren in jouw organisatie en jullie stakeholders inspireren en meenemen in deze koers? Bij AOG School of Management ontwikkel je je tot een Strategisch Leider.
Wat leer je?
- Goed onderbouwde beslissingen nemen, je leert academisch te denken en te doen.
- Conceptueel denken om verder te dromen dan vandaag.
- Intelligent differentiëren om anders te durven zijn dan anderen.
- Strategisch leiderschap ontwikkelen door te inspireren en voorwaarden te creëren.
Na de opleiding Strategisch Leiderschap
- Heb je een duurzame manier van denken en doen ontwikkeld, waarmee je de organisatie strategische richting geeft. Nu en in de toekomst.
- Heb je je ontwikkeld tot krachtig gesprekspartner en verbinder in het proces van strategievorming.
- Heb je geleerd vanuit nieuwe perspectieven te kijken naar de wicked problems in jouw organisatie
- Heb je jouw strategische visie gelinkt aan een actueel vraagstuk uit je eigen praktijk in een visiedocument.
Kerndocent

Dafir Kramer
Dafir Kramer studeerde Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en de McGill University in Montreal. Sinds zijn studie doceert hij in executive programma’s voor nationale en internationale universiteiten en business schools. Daarnaast heeft hij zijn eigen bureau van waaruit hij organisaties in een veelheid aan sectoren begeleid bij strategievorming en verandervraagstukken.
Proefcollege bijwonen?
Ontdek meer over de leergang Strategisch Leiderschap. Bekijk de Proefcolleges.
Het programma
Je doorloopt de opleiding Strategisch Leiderschap in negen maanden met zeven bijeenkomsten van twee dagen. Daarnaast studeer je in je eigen tijd. Door deze slimme opzet kun je de opleiding Strategisch Leiderschap perfect combineren met werk en privéleven. Tijdens de opleiding werk je aan een visiedocument, waarin je jouw strategische visie linkt aan een actueel vraagstuk. Dit kan een onderwerp of casus zijn uit je eigen organisatie. Zo levert de opleiding directe meerwaarde in je werk.
Visiedocument
Het visiedocument is jouw ‘meesterstuk’. Hiermee laat je je strategisch leiderschap zien. Concreet vorm je een visie over een strategisch vraagstuk en je onderbouwt deze met literatuur. Je laat zien dat je de theorie beheerst en kunt toepassen in de praktijk. Maar ook dat je conceptueel kunt denken en evidence based kunt redeneren. Je kiest zelf het onderwerp. Dat kan een vraagstuk of casus zijn uit je eigen organisatie.
-
Economie, Maatschappij en Toekomst
Conceptueel denken over de toekomst . De wereld is volop in beweging. We worden overspoeld met informatie en trends. Hoe herken je relevante ontwikkelingen? In deze eerste module leer je met een strategische blik naar de toekomst te kijken. We onderzoeken actuele ontwikkelingen in de economie en maatschappij. En hoe deze jullie strategie kunnen beïnvloeden.
-
Strategie, Strategievorming en Stakeholders
Theoretische onderbouwing van strategievorming. Strategie is geen ongrijpbaar begrip, maar een vakgebied met concrete modellen en tools. Je bestudeert de meest actuele theorie achter strategievorming. Je reflecteert op hoe de eigen organisatie met strategie omgaat. En welke belanghebbenden en betrokkenen er zijn in het proces.
-
Strategie en Waardecreatie
Waardecreatie: succes is meer dan geld. Je wilt waardecreatie voor je organisatie in de toekomst veiligstellen. Succesvolle organisaties kijken niet alleen naar financiële winst. Waarde zit bijvoorbeeld ook in het imago en tevredenheid bij klanten en in kennis en trots van medewerkers. In deze module leer je wat waardecreatie is, hoe je de waarde meet en hoe je er op stuurt. Tot slot verkennen we de wisselwerking tussen strategie en govenance.
-
Marktwerking en Positionering
Opereren op (nieuwe) markten. De markt waarin je zit, beïnvloedt de bedrijfsstrategie. Maar andersom kunnen jullie ook de markt beïnvloeden. Bijvoorbeeld met jullie positionering: de onderscheidende positie van jullie merk in het brein van jullie doelgroepen. Bied je de beste kwaliteit of de beste koop? Ben je vernieuwend of ambachtelijk? In deze module verken je de invloed van marktwerking en positionering op strategievorming.
-
Ondernemerschap, Leiderschap en Samenwerken
Richting bepalen en keuzes maken. Strategisch leiderschap draait enerzijds om keuzes maken. En anderzijds om het meenemen van mensen in de strategie. In deze module leer je hoe je mensen verbindt rondom jouw visie en hoe je ze motiveert om te transformeren. Je reflecteert ook op je eigen competenties. Welke ontwikkeling moet je zelf maken om een strategisch leider te zijn? Daarnaast kijken we over de grens van de organisatie, naar het belang van samenwerking in de keten.
-
Innovatie, Business Development en Strategic Sourcing
Realisatie van markt- en organisatieconcepten. Om ook in de toekomst succesvol te zijn, wil je innoveren. Maar hoe ontwikkel je succesvol nieuwe markt- en organisatieconcepten? Hoe vertaal je klantbehoeften naar nieuwe producten of diensten? En wat vraagt dat van jullie resources? Bijvoorbeeld van de inzet van ICT? Hebben jullie deze kennis in huis, of haal je deze van buiten de organisatie?
-
Strategisch Leiderschap en Verandering
Kennis en inzichten integreren. Strategische keuzes vragen vaak om verandering van de organisatie. In deze laatste module verkennen we de gevolgen van strategische keuzes voor de alignment van de organisatie. Kortom: hoe breng je de organisatie in lijn met jullie strategie? Wat is jouw visie op organisatieontwikkeling en wat vraagt dat van jouw ondernemerschap? Je legt daarbij een directe verbinding met je eigen organisatie.
Investering
De opleiding is opgebouwd uit de volgende kosten:
Bovenstaande kosten zijn exclusief literatuurkosten.
Het volgen van één van onze leergangen levert voordelen voor jouw werkgever. Werkgevers zien deze voordelen vaak als een goede zakelijke investering en zijn daarom bereid hierin te investeren. Veel van onze deelnemers krijgen (een deel van) de kosten voor het volgen van een leergang vergoed door hun werkgever.
Proefcollege
Wil jij ontdekken of deze opleiding bij je past? Meld je dan nu aan voor ons gratis proefcollege. Tijdens dit online event maak je kennis met de kerndocent, het programma van de opleiding, ontmoet je gelijkgestemden en hoor je uit eerste hand over de ervaringen van een alumnus. Een laagdrempelige manier om vrijblijvend kennis te maken met de opleiding.
20 mrt
AOG Open Strategisch Leiderschap
Garderen (Veluwe)
22 apr
Proefcollege Strategisch Leiderschap
Online
8 jul
Proefcollege Strategisch Leiderschap
Online
Accreditatie
AOG biedt twee geaccrediteerde opleidingen aan, de MBA en de Master. Voor deze leergang worden Permanente Educatie punten / EC’s verdiend die onder de Master Strategy & Leadership vallen. Deze punten worden door diverse beroepsorganisaties erkend. Deze leergang maakt daarmee onderdeel uit van een geaccrediteerde Master door de NVAO. Specifieke PE-doelgroepen zijn: financiële professionals, bestuurders van woningcorporaties (Aedes) en schoolleiders (PO register).
Wil je de PE punten / EC’s voor deelname aan je leergang laten registreren? Neem dan contact op met Studieadvies. Zij kunnen je alle praktische informatie geven.