Kennis & inspiratie

Ervaringen van een alumnus | Bedrijfskunde en Leiderschap (voorheen Leiderschap in Management)
Begin jaren negentig studeerde Herman Lübbers Geschiedenis in Groningen en was hij vastbesloten om niet het onderwijs in te gaan. Dat is gelukt: hij werkt als operational teammanager bij pensioenuitvoerder TKP in Groningen, waar hij een team aanstuurt dat de pensioenadministratie uitvoert voor mensen die in de detailhandel werken. Hij volgde de Leergang Leiderschap in Management omdat hij zijn praktische ervaring wilde aanvullen met theoretische bagage. “Academische vaardigheden heb ik genoeg, maar bij Geschiedenis leer je dan weer niets over bedrijfskundige vraagstukken.” In dit blog deelt hij zijn ervaringen met de eenjarige opleiding Leiderschap in Management.
Van managers naar leiders bij Adelante Zorggroep
Als HR Manager van revalidatiecentrum Adelante in Limburg, is Jeroen van der Veen zich elke dag bewust van de complexiteit van zijn organisatie en de wereld van de zorg waarin die organisatie functioneert. ‘Ons natuurlijk gedrag was onmiddellijk reageren op de problematiek van vandaag. We hielden onvoldoende rekening met hoe de wereld veranderde. Dankzij drie edities van een op maat gemaakt leiderschapsprogramma, dat we samen met AOG School of Management hebben ontwikkeld en uitgevoerd, houden we nu meer rekening met de houdbaarheid van oplossingen op de langere termijn. Bovendien zijn onze managers ondersteund in een transformatie, waarbij leiderschap centraal staat. Dat betekent leren en ontwikkelen in de competentie van vooruit kijken, verder denken en de vertaalslag naar de eigen leiderschapspraktijk.’

Verder denken onder een klaterende waterval
Natuurlijk is ze trots op de accreditatie van de Master Strategy & Leadership (MSc). Maar vooral is Annelieke Achterberg-Geerdink verheugd over wat deze Master van AOG School of Management betekent voor de toekomst. ‘Het was een lang traject, juist omdat wij met onze filosofie van verder denken niet in een hokje te stoppen zijn. Dit flexibel opgezette Masterprogramma heeft hetzelfde effect als wanneer je na een vermoeiende wandeling door de bergen je schoenen uittrekt, op blote voeten in een bergbeek gaat staan onder een klaterende waterval. Je wereld kan daarna nooit meer hetzelfde zijn.’

Blockchain organiseren voor managers
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Buzzwords Artificial Intelligence, machine learning, big data, quantum computing en blockchain. Nieuwe disruptieve technologieën worden ze genoemd. Ze zullen zorgen ...

Managen of regievoeren?
Veel organisaties investeren intensief in de ontwikkeling van managementcompetenties van leidinggevenden, project- en programmamanagers. Al deze competenties zijn gebaseerd op het paradigma dat je verantwoordelijkheden hebt op basis van je positie en je opdracht. Veel management development programma’s zetten je eerder op een dwaalspoor dan dat ze behulpzaam zijn. Leiderschap gaat veel meer over persoonlijke kwaliteiten dan leiding geven. Managementvaardigheden zijn belangrijk, maar geven onvoldoende houvast om processen te sturen. In hoeverre helpt de ontwikkeling van deze managementcompetenties dan? Wat wilt u: managen of regievoeren?

Barbara Huneman: “Theoretisch onderbouwen van wat ik intuïtief al deed”
Academisch onderlegd was bestuursadviseur Barbara Huneman al, toen ze zich inschreef voor de opleiding Bedrijfskunde en Leiderschap. Ze studeerde biologie en werkte op dat moment bij de provincie Groningen bij Economische Zaken. “Ik heb een master gedaan op het gebied van energie en milieuwetenschappen, maar heb geen financiële of bedrijfskundige achtergrond. Om een betere gesprekspartner op die terreinen te worden had ik behoefte aan een bedrijfskundige onderlegger.”

De mythe van de mislukte onderwijsvernieuwingen
Door Hartger Wassink, gastdocent, adviseur en coördinator NIVOZ Denktank Stop met de onderwijsvernieuwing. Dat was het dringende advies van het ...

Meer kennis van ‘Europa’ nodig in publieke sector
Sinds 10 jaar vormt de Europa-module een vast en succesvol onderdeel van de opleiding Publieke Strategie en Leiderschap. Waarom? “Europa”, zoals de Europese Unie vaak foutief wordt genoemd, heeft een directe impact op de organisaties waar de deelnemers werkzaam zijn zoals gemeenten, provincies, ministeries en zelfstandige bestuursorganen. De huidige kennis van nationale ontwikkelingen en beleid is niet meer toereikend voor het managen van deze organisaties. Tegenwoordig vraagt uw functie als publieke manager meer inzicht in de vierde bestuurslaag, de Europese Unie (EU). Want er is immers geen publieke organisatie meer die niet door “Europa” wordt geraakt.

In ontwikkeling: unieke MBA-opleiding van AOG School of Management
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Een stip op de horizon zetten, ambitieus zijn, durven: Verder Denken is verweven in ons DNA. Zowel voor deelnemers als voor de doorontwikkeling van onze opleidingen. Met het opstarten van een accreditatietraject streven we er naar om in 2019 te starten met een unieke MBA-opleiding, gericht op innovatie, ondernemerschap én persoonlijk leiderschap.

“It’s a whole new world” Marco Derksen over de digitale transitie in het onderwijs.
Hoe kan het onderwijs zich voorbereiden op een totaal nieuwe wereld? Een wereld van robotica, artificial intelligence, the internet of ...