Kennis & inspiratie

‘Mensen in beweging zetten en houden’
Gerard Kok, directeur van de Rabobank Noord- en West-Twente, volgt de leergang Filosofie in Organisaties én is deelnemer in het programma Effectief Denken. Op zijn Linkedin-profiel noemt hij zichzelf een 'disruptieve frisdenker': "Ik ben altijd bezig met het in beweging zetten en houden van mensen, zowel fysiek als geestelijk, dus ook bij mezelf." Lees in dit blog meer over zijn ervaringen in de leergang Filosofie in Organisaties, over zijn drijfveren om een leven lang te leren en hoe hij de opgedane kennis inzet in zijn dagelijkse praktijk.
Ervaringen van een alumnus | Psychologie in Organisaties
Als leidinggevende van een grote non-profit organisatie is het van waarde als je enig inzicht hebt in gedrag van medewerkers. Dat is bijna een ‘harde eis’ omdat het helpt om het beste uit je medewerkers te halen. Als leidinggevende van een grote non-profit organisatie in transitie is deze uitdaging zo mogelijk nog groter.

Over samenwerken, sturen en macht
Mens en organisatie, autonomie en functie staan in het denken over samenwerking vaak tegenover elkaar en leiden soms tot een impasse. Het is dan een hele kunst om te sturen zonder dat u altijd direct zeggenschap hebt. In de Masterclass Regievoering zonder Macht leert u beïnvloeden zonder te manipuleren, u staat stil bij uw persoonlijke integriteit en u verkent grenzen.

Hoe een leraar in hart en nieren bestuursvoorzitter werd
Na 42 jaar onderwijservaring neemt bestuursvoorzitter Romain Rijk afscheid van Stichting Carmelcollege. Hij kijkt met plezier terug op zijn onderwijsjaren en op de serie van zeven leiderschapsconferenties die hij samen met AOG School of Management op touw zette. Een portret van een bevlogen leraar die bestuursvoorzitter werd.
Terugblik: Onderwijsseminar | De torpedo komt van buiten
Op 7 november organiseerde AOG School of Management voor het eerst een onderwijsseminar met als titel ' De torpedo komt van buiten'. Ondertitel: mythes en mogelijkheden bij onderwijsinnovatie. De 'torpedo' was een prikkelende metafoor om gezamenlijk stil te staan bij de tegenwoordige roep om onderwijsvernieuwing en de ontwrichtende krachten van technologie die daarbij aan de orde zijn

De ontwrichtende gevolgen van Kunstmatige Intelligentie
Alle werkzaamheden waarover je niet meer dan een seconde hoeft na te denken worden in de toekomst overgenomen door intelligente systemen. Daarmee is kunstmatige intelligentie de meest ontwrichtende technologie waarmee we in ons dagelijks leven te maken gaan krijgen. Dat is de overtuiging van trendwatcher Jarno Duursma. Tijdens het onderwijsseminar van AOG School of Management op 7 november 2017 neemt hij de deelnemers mee in de wereld van kunstmatige intelligentie en de gevolgen ervan voor het onderwijs en de arbeidsmarkt.

“Als je iets leert, ontdek je hoe weinig je weet.”
Talentontwikkeling en Human Resources
Als meisje wilde ze al piloot worden, al had ze voorafgaand aan de opleiding nog nooit gevlogen. Die droom maakte ze waar en zo werd Jolanda Stevens in 1996 piloot bij de KLM. Naast haar vlieguren, aanvankelijk over de hele wereld, tegenwoordig binnen Europa, gaf ze instructie in de simulator, gaf ze leiding en voerde ze allerlei projecten uit. Op zoek naar meer verdieping meldde ze zich aan voor de leergang Talent en Organisatieontwikkeling van AOG School of Management. Met haar diploma in de hand weet ze dat ze nog lang niet is uitgeleerd: "Als je iets gaat leren, kom je er pas achter hoe weinig je weet."

‘Dé onderwijsvisie bestaat niet!’
Het lijkt alsof iedereen wil dat het onderwijs vernieuwt. De heersende publieke opinie is dat onderwijsinstellingen in rap tempo hun onderwijsvisie moeten updaten. En wel snel. De dominantie in de visievorming is dat het daarbij vooral gaat om digitaliteit, aanpassingsvermogen en wendbaarheid. Het neigt naar een soort eenvormigheid in de juiste visie die onderwijsinstellingen moeten hanteren. Klopt deze veronderstelling wel? Is het zo dat een kloppende onderwijsvisie met een focus op technologie en innovatie hét recept is voor een waardevolle en succesvolle school? Op 7 november aanstaande zal Pedro De Bruyckere tijdens het onderwijsseminar van AOG School of Management hier een sterk genuanceerd beeld in geven.

“Lijfelijk leren beklijft”
Je moet onder grote druk belangrijke beslissingen nemen. Een complexe transitie tot stand brengen die je hele organisatie raakt. Een prestatie leveren die van levensbelang is voor je bedrijf. Je weet dat je daarvoor als leider zelf ook moet veranderen. Hoe doe je dat? Hoe kun je voorkomen dat je niet onder spanning blijft kiezen voor de bekende weg? Daarover gaat het onder andere tijdens de Leergang Persoonlijk Leiderschap in Transities van AOG School of Management. Programmaleider Michiel Nannen: "Lijfelijk leren beklijft het beste. Wat je fysiek ervaart, vergeet je niet meer."
Terugblik: HR on the Move 2017 | Sturen op zelfsturing
Talentontwikkeling en Human Resources
Zelfsturing lijkt het middel om organisatiedoelen te bereiken en betere bedrijfsprestaties te boeken. Zonder goede begeleiding en aandacht voor deze transformatie kan het echter leiden tot stress, angst en disfunctioneel gedrag.