Kennis & inspiratie

De ontwrichtende gevolgen van Kunstmatige Intelligentie
Alle werkzaamheden waarover je niet meer dan een seconde hoeft na te denken worden in de toekomst overgenomen door intelligente systemen. Daarmee is kunstmatige intelligentie de meest ontwrichtende technologie waarmee we in ons dagelijks leven te maken gaan krijgen. Dat is de overtuiging van trendwatcher Jarno Duursma. Tijdens het onderwijsseminar van AOG School of Management op 7 november 2017 neemt hij de deelnemers mee in de wereld van kunstmatige intelligentie en de gevolgen ervan voor het onderwijs en de arbeidsmarkt.

‘Dé onderwijsvisie bestaat niet!’
Het lijkt alsof iedereen wil dat het onderwijs vernieuwt. De heersende publieke opinie is dat onderwijsinstellingen in rap tempo hun onderwijsvisie moeten updaten. En wel snel. De dominantie in de visievorming is dat het daarbij vooral gaat om digitaliteit, aanpassingsvermogen en wendbaarheid. Het neigt naar een soort eenvormigheid in de juiste visie die onderwijsinstellingen moeten hanteren. Klopt deze veronderstelling wel? Is het zo dat een kloppende onderwijsvisie met een focus op technologie en innovatie hét recept is voor een waardevolle en succesvolle school? Op 7 november aanstaande zal Pedro De Bruyckere tijdens het onderwijsseminar van AOG School of Management hier een sterk genuanceerd beeld in geven.

“Als je iets leert, ontdek je hoe weinig je weet.”
Talentontwikkeling en Human Resources
Als meisje wilde ze al piloot worden, al had ze voorafgaand aan de opleiding nog nooit gevlogen. Die droom maakte ze waar en zo werd Jolanda Stevens in 1996 piloot bij de KLM. Naast haar vlieguren, aanvankelijk over de hele wereld, tegenwoordig binnen Europa, gaf ze instructie in de simulator, gaf ze leiding en voerde ze allerlei projecten uit. Op zoek naar meer verdieping meldde ze zich aan voor de leergang Talent en Organisatieontwikkeling van AOG School of Management. Met haar diploma in de hand weet ze dat ze nog lang niet is uitgeleerd: "Als je iets gaat leren, kom je er pas achter hoe weinig je weet."

“Lijfelijk leren beklijft”
Je moet onder grote druk belangrijke beslissingen nemen. Een complexe transitie tot stand brengen die je hele organisatie raakt. Een prestatie leveren die van levensbelang is voor je bedrijf. Je weet dat je daarvoor als leider zelf ook moet veranderen. Hoe doe je dat? Hoe kun je voorkomen dat je niet onder spanning blijft kiezen voor de bekende weg? Daarover gaat het onder andere tijdens de Leergang Persoonlijk Leiderschap in Transities van AOG School of Management. Programmaleider Michiel Nannen: "Lijfelijk leren beklijft het beste. Wat je fysiek ervaart, vergeet je niet meer."
Terugblik: HR on the Move 2017 | Sturen op zelfsturing
Talentontwikkeling en Human Resources
Zelfsturing lijkt het middel om organisatiedoelen te bereiken en betere bedrijfsprestaties te boeken. Zonder goede begeleiding en aandacht voor deze transformatie kan het echter leiden tot stress, angst en disfunctioneel gedrag.

‘Innoveren in de praktijk: hoe doe je dat?’
Als een organisatie relevant wil blijven in een omgeving die snel en onherroepelijk verandert, is vernieuwing onontkoombaar. Vaak is een organisatie daarvan wel overtuigd. Maar wat en hoe dan? Hoe kun je als manager innovaties managen? Dat is het overkoepelende thema van de Masterclass Het Managen van Innovatie van de AOG School of Management, die 27 november 2017 van start gaat. Programmaleider Roald Vandepoel licht toe wat de deelnemers hiervan kunnen verwachten.

Zelfsturende teams: niet in één keer zelfsturend
Steeds meer organisaties gaan over op werken in zelfsturende teams. Het idee is dat er op die manier efficiënter en slagvaardiger gewerkt kan worden, en dat werknemers zich (nog) meer betrokken gaan voelen bij het werk. Werken in een zelfsturend team betekent echter nogal wat als je altijd gewend geweest bent om van bovenaf aangestuurd te worden. In plaats van dat er vóór je bepaald wordt wat je gaat doen, moet je dat ineens zelf, als team, bepalen. Het zou naïef zijn om te verwachten dat deze overgang zonder problemen verloopt. Dat doet het dan ook in veel gevallen niet.

Ontdek en spreek de taal van financiële experts
Finance for Non-Financials. De titel van de AOG School of Management masterclass zegt het al: financiële kennis voor managers of anderen die geen financiële vooropleiding of ruime ervaring hebben in financieel management. Waarom dat handig is? Rob Vinke, de programmaleider van deze masterclass, maar ook kerndocent van de AOG leergang Leiderschap in Management, legt het graag uit.

Digitalisering van het MKB stagneert
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Veel ondernemers in het midden- en kleinbedrijf in Nederland zien het nut en de noodzaak van digitalisering nog niet in. Dit geldt in elk geval voor externe communicatie en marketing. Volgens de MKB Online Monitor 2017, uitgevoerd door Kantar TNS onder meer dan 1600 ondernemers vindt 45% van de ondernemers online marketing onbelangrijk, dat is meer dan in 2015 (42%). Ofschoon 81% van de bedrijven wel aan online marketing doet. Helft van de ondernemers zegt dat ze in 2017 minder dan 5% van de omzet uit online activiteiten halen. Slechts zes procent heeft het internet als belangrijkste afzetkanaal. Zes en zeventig van de MKB ondernemers heeft een website, net zoveel als in 2015. Slechts 16% heeft een webshop, en 69% een bedrijfsprofiel of pagina op Facebook of LinkedIn.

#trots. Een kantooromgeving die uitnodigt tot samenkomen
Trots, dat gevoel overheerste afgelopen dinsdag bij de feestelijke opening van het vernieuwde pand van AOG School of Management. Het is een kantoor dat de identiteit van AOG School of Management ademt, maar tegelijkertijd een plek waar we ons thuis kunnen voelen. Het is licht, kleurrijk, open en inspirerend. Een ontmoetingsplaats die aanzet tot verder denken, niet alleen voor collega’s onderling, maar ook een omgeving waar we docenten, alumni en deelnemers fier kunnen ontvangen.