Kennis & inspiratie
Ervaringen van een alumna | Effectief Denken
Alweer tien jaar geleden kwam Alies Hoff vers van de opleiding in dienst bij het Groningse internetbureau By Your Site, waar ze eerder als stagiaire haar afstudeerproject uitvoerde. Ze werkt er nog steeds: als grafisch vormgever, projectmanager, teammanager en begeleider van stagiaires. Toen ze de kans kreeg een opleiding te doen zocht ze iets voor zichzelf en voor het bedrijf. Haar keuze viel op het programma Effectief Denken van AOG School of Management.

De sprong naar de digitale wereld
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Soms wonen ze elkaars colleges bij, meestal verzorgen ze ieder voor zich hun eigen verhaal. Jan van Dijk, hoogleraar aan de TU Twente, en Marco Derksen, adviseur digitale transformatie bij adviesbureau Upstream en oprichter van Marketingfacts, zijn de twee kerndocenten van de leergang Leiderschap bij Digitale Transformaties Van Dijk vanuit academisch perspectief, Derksen vanuit de praktijk. Waarover ze het roerend eens zijn is dat organisaties en bedrijven hulp nodig hebben om zich voor te bereiden op de digitale transformatie. De sprong naar de genetwerkte of 3.0-samenleving valt niet mee, maar is wel hard nodig. “Alles wordt digitaal en verbonden” is hun overtuiging.

‘Mijn ogen zijn naar binnen en naar buiten opengegaan’
Van origine heeft Marjan van der Weij een achtergrond in de Technische Planologie. Ze begon haar loopbaan bij de gemeente Groningen dan ook in het ruimtelijk domein. Tegenwoordig werkt ze als manager van de Concernstaf en is ze daardoor nauw betrokken bij de grote transities die de gemeente doormaakt. Een goede reden om zich aan te melden bij het programma Persoonlijk Leiderschap in Transities van AOG School of Management.
Het afsluitende examen van een leergang
Begin juni sloten we de 20e editie van de leergang Publieke Strategie & Leiderschap af met een examen. Het resultaat was prachtig: alle deelnemers aan het examen zijn geslaagd. Maar wat gebeurt er in de zaal tijdens het examen eigenlijk?

Terugblik: Destination Future 2017
Digitale ontwikkelingen lijken sneller te gaan dan voorheen. En dat is ook zo, technologie ontwikkeld zich bijna exponentieel. Tijdens het evenement Destination Future werd dit eens te meer duidelijk. Big data zorgt voor ongekende mogelijkheden in analytics. Algoritmen meten ons gedrag en doen gepersonaliseerde voorstellen. Slimme technologie beïnvloed ons en wij zijn ook nog eens heel beïnvloedbaar. Tegelijk dienen we rekening te houden met privacy-vraagstukken en ethische kwesties. Dit alles was onderwerp van gesprek tijdens het jaarlijkse evenement van AOG School of Management: Destination Future – Het alwetende algoritme.

De opkomst van communities: sociaal kapitaal en de impact van social media op organiseren
Talentontwikkeling en Human Resources
De moderne organisatie is een netwerkorganisatie. Steeds meer mensen werken in organisaties die flexibel zijn. Snel en creatief reageren op vragen uit de markt, op veranderende eisen en wensen van klanten is het motto geworden. Daardoor zijn de structuren van veel organisaties de laatste decennia veranderd en vragen organisaties van medewerkers meer flexibiliteit. Organiseren met talenten van medewerkers staat centraal. Lees het blog van Michiel Schoemaker over de opkomst van communities.

“Personeelsmanagers kunnen leren van voetbaltrainers”
Talentontwikkeling en Human Resources
Na afronding van het afstudeertraject voor het Flexibel Academisch Masterprogramma bij AOG School of Management schreef Richard Jongsma het boek Demotieverhalen – Er was eens/oneens… Het is een spannende combinatie van een autobiografie en wetenschappelijke bevindingen over demotie.

Verandering – maar wat blijft is zinvolheid
“Ik ben wel een beetje klaar met die mentaliteit van de sportjournalist. Natuurlijk gaan de Grieken hervormen, ze moeten wel. Natuurlijk won Macron de verkiezingen, dat was zonneklaar in alle peilingen. En natuurlijk won afgelopen dinsdag de Pool Jan Polanc de etappe op de Etna, zijn voorsprong was gewoon te groot. Maar daarmee houdt het nog niet op… “

Big Data staat op gespannen voet met het recht op privacy
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Nieuwe technologische mogelijkheden maken het mogelijk om op grote schaal gegevens te verzamelen, te verwerken en te gebruiken. Dat gebeurt op het internet, bijvoorbeeld via gepersonaliseerde advertenties, zoekresultaten en nieuwsberichten.

“Ik ben een betere versie van mezelf geworden”
Acht jaar geleden hakte Fabian Dolman de knoop door. Hij nam afscheid van de Mandemakers Groep en ging in zee met zijn ouders en zwager. Samen runnen ze Thermen Bussloo, een wellness resort met allure op de Veluwe. “Een echt familiebedrijf dat nog maar tien jaar bestaat”, zegt Dolman. “Mijn ouders zijn tien jaar geleden begonnen met een kleinschalig resort en 40 man personeel.” Zijn zwager en hij nemen langzamerhand het bedrijf over: bepaald geen eenvoudige transitie. Vandaar dat hij het programma Persoonlijk Leiderschap in Transities bij AOG School of Management ging volgen. Lees het blog over wat het volgen van het programma voor hem heeft betekend.