Kennis & inspiratie

‘Innoveren in de praktijk: hoe doe je dat?’
Als een organisatie relevant wil blijven in een omgeving die snel en onherroepelijk verandert, is vernieuwing onontkoombaar. Vaak is een organisatie daarvan wel overtuigd. Maar wat en hoe dan? Hoe kun je als manager innovaties managen? Dat is het overkoepelende thema van de Masterclass Het Managen van Innovatie van de AOG School of Management, die 27 november 2017 van start gaat. Programmaleider Roald Vandepoel licht toe wat de deelnemers hiervan kunnen verwachten.

Ontdek en spreek de taal van financiële experts
Finance for Non-Financials. De titel van de AOG School of Management masterclass zegt het al: financiële kennis voor managers of anderen die geen financiële vooropleiding of ruime ervaring hebben in financieel management. Waarom dat handig is? Rob Vinke, de programmaleider van deze masterclass, maar ook kerndocent van de AOG leergang Leiderschap in Management, legt het graag uit.

Zelfsturende teams: niet in één keer zelfsturend
Steeds meer organisaties gaan over op werken in zelfsturende teams. Het idee is dat er op die manier efficiënter en slagvaardiger gewerkt kan worden, en dat werknemers zich (nog) meer betrokken gaan voelen bij het werk. Werken in een zelfsturend team betekent echter nogal wat als je altijd gewend geweest bent om van bovenaf aangestuurd te worden. In plaats van dat er vóór je bepaald wordt wat je gaat doen, moet je dat ineens zelf, als team, bepalen. Het zou naïef zijn om te verwachten dat deze overgang zonder problemen verloopt. Dat doet het dan ook in veel gevallen niet.

Digitalisering van het MKB stagneert
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Veel ondernemers in het midden- en kleinbedrijf in Nederland zien het nut en de noodzaak van digitalisering nog niet in. Dit geldt in elk geval voor externe communicatie en marketing. Volgens de MKB Online Monitor 2017, uitgevoerd door Kantar TNS onder meer dan 1600 ondernemers vindt 45% van de ondernemers online marketing onbelangrijk, dat is meer dan in 2015 (42%). Ofschoon 81% van de bedrijven wel aan online marketing doet. Helft van de ondernemers zegt dat ze in 2017 minder dan 5% van de omzet uit online activiteiten halen. Slechts zes procent heeft het internet als belangrijkste afzetkanaal. Zes en zeventig van de MKB ondernemers heeft een website, net zoveel als in 2015. Slechts 16% heeft een webshop, en 69% een bedrijfsprofiel of pagina op Facebook of LinkedIn.

Digitale transformaties: uiteindelijk draait het om mensen
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Als manager Klantcontactcentrum bij de woningstichting Rochdale leek de leergang Leiderschap bij Digitale Transformaties van AOG School of Management Cécile Engelsma een nuttige aanvulling op haar werk. In juni 2017 studeerde ze af en ze gebruikt de opgedane kennis meteen al in de praktijk van het Rochdale Klantcontactcentrum. Deze afdeling verwerkt jaarlijks zo'n 250.000 inkomende klantcontacten van zeer uiteenlopende aard. De woningstichting zelf – met 450 medewerkers en vastgoed in Amsterdam en enkele gemeentes eromheen – profiteert van de door Cécile opgedane kennis.

#trots. Een kantooromgeving die uitnodigt tot samenkomen
Trots, dat gevoel overheerste afgelopen dinsdag bij de feestelijke opening van het vernieuwde pand van AOG School of Management. Het is een kantoor dat de identiteit van AOG School of Management ademt, maar tegelijkertijd een plek waar we ons thuis kunnen voelen. Het is licht, kleurrijk, open en inspirerend. Een ontmoetingsplaats die aanzet tot verder denken, niet alleen voor collega’s onderling, maar ook een omgeving waar we docenten, alumni en deelnemers fier kunnen ontvangen.

Op welke plek ga jij staan?
Een vraag afkomstig van Sam Terpstra. Een wezenlijke vraag. Éentje die blijft hangen. In ieder geval maakt Sam 1 plek vrij. Op 6 juli jl. nam hij afscheid als bestuurder van de voortgezet onderwijsinstelling Reggesteyn. Na 13 ruim dertien jaar legt hij de bestuurlijke rol af. Hij vindt het tijd en hij vindt tijd voor andere dingen. Voor andere plekken om naar toe te gaan.
Terugblik: Slagkracht! | Organiseren = Veranderen
De sfeer zat er direct al goed in; woensdagmiddag bij het Slagkracht event in Naarderbos. Na een stormachtige heenreis en warm ontvangst, namen de circa honderd aanwezigen plaats in het virtuele bos. Michiel Nannen; kerndocent van AOG School of Management en dagvoorzitter deze middag, wilde èn kreeg veel interactie. En dat begon zo...

“Het ergste moet nog komen”
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
In 2014/2015 toen ik de leergang volgde, luidde de titel nog 'Digitaal Leiderschap'. De huidige naam 'Leiderschap bij Digitale Transformaties' geeft beter aan waar het om gaat: hoe geef je richting en leiding aan de transities waartoe de digitalisering en de netwerksamenwerking ondernemingen en maatschappelijke organisaties noodzaken.

Partner van het grootste kennisfestival van Noord Nederland
Inspireren en co-creëren: met diverse partners zet AOG School of Management een groots festival neer over nieuwe vormen van innoveren, besturen, samenwerken en ondernemen. Het festival bestaat uit 5 podia, 50 sprekers, 8 bands en diverse foodtrucks om u als bezoeker onder te dompelen in kennis en beleving.