Conceptueel leren denken als grondslag voor Nieuwe Leiders
- Leiderschapsontwikkeling
- 24 februari 2020
Interview met Daisy Smit – alumna Nieuw Leiderschap in Organisaties
Wat is volgens jou de waarde van de academische leergang Nieuw Leiderschap in Organisaties?
“Tegenwoordig spelen er andere thema’s op het gebied van leiderschap dan voorheen. Je wilt mensen verbinden en enthousiasmeren voor een gemeenschappelijk, betekenisvol doel. Dat vraagt iets anders van de leider. Hiervoor is het belangrijk om je af te vragen wie je bent en je hierin door te ontwikkelen. Alleen dan kan je anderen meenemen. We zijn ons vaak niet helemaal bewust van onze mono-paradigmatische kijk op de werkelijkheid omdat er zoveel verschillende werkelijkheden zijn met veel verschillende oogpunten en standpunten. Ik gun het de leider van de toekomst om oprecht nieuwsgierig te zijn in het perspectief van de ander. Wie is diegene en wat heeft hij of zij te brengen in deze wereld? Hoe kunnen we, met het doel voor ogen, verbinding maken en de vooruitgang te creëren? Dat vraagt ander, nieuw type leiderschap.
Nieuw Leiderschap in Organisaties daagt je uit om de vraag aan jezelf te stellen: Wie ben ik? Het is aan jou om te bepalen hoe diep je wilt gaan, welke literatuur bij je past en met wie je de gesprekken aangaat. Dan kan je leren hoe je mensen in beweging krijgt en hoe je bij kan dragen aan dat evolutionaire doel. Nieuwe generaties zijn veel bezig met de vraag waarom ben ik hier en wat heb ik te brengen? Een hiërarchische leiderschapsstijl past hier niet meer bij. Het gaat veel meer over verbinding.”
Kan je iets vertellen over het academische van de leergang en hoe het conceptuele denken in Nieuw Leiderschap in Organisaties tot zijn recht komt?
“Het leuke aan leiderschap is dat er veel over geschreven is en aan de andere kant is dat de grootste valkuil. Leiderschap is in de kern werken met mensen én leidinggeven aan jezelf. Bij alles wat je krijgt aangereikt: de theoretische kaders, de concepten en modellen, daarbij is het steeds de vraag: ‘wat betekent dit voor jou als leider?’
De docenten van Nieuw Leiderschap in Organisaties helpen je om ‘verder te denken’ en brengen je verder zodat je een paradigmatische kijk op de werkelijkheid krijgt. Je wordt opgeschud, ziet meer dan je eerst ziet en je kan daarna kan je je eigen keuzes maken. Je leert om te gaan met ‘zwarte zwanen’: gebeurtenissen die je niet kan voorspellen of waarvan het bestaan onbekend is. Dat inzicht kan je vervolgens toepassen op organisatieniveau, op leiderschapsniveau of zoals in mijn geval, ik ben werkzaam in het onderwijs, op schoolniveau of kindniveau.
Ik gun het mensen en bijvoorbeeld leiders in het onderwijs, dat ze alles even loslaten. En dan kom je uiteindelijk wel weer ergens, want je gaat ook een keer trechteren. De opleiding verleidt je om in elke sector te kijken naar: ‘What business are we in?’ Wat is essentie van wat we willen met datgene wat we aan het doen zijn? Hoe verleiden we mensen tot het wenkende perspectief? Tot iets nieuws, iets anders, tot iets meer passend bij deze tijd? Dán heb je het over conceptueel denken. Om mensen echt te raken, moet een leider dat kunnen.”
Daisy Smit is per 1 mei directeur onderwijs van de vestiging Lindenborg van RSG de Borgen. Zij heeft de academische leergang Nieuw Leiderschap in Organisaties gevolgd. Op dit moment is ze de leergang Strategisch Leiderschap aan het afronden.
Ook werken aan uw academische blik om zo, vanuit verschillende invalshoeken tot het vormen van een eigen visie te komen? Lees meer over Nieuw Leiderschap in Organisaties.