Kennis & inspiratie

Jolande Gomolka: “Uitgedaagd om vérder te denken”

Strategie en Bestuur

Als directeur Domein Business Media en Recht bij Windesheim, een van de grotere hbo- instellingen in Nederland, denkt Jolande Gomolka na over de onderwijsstrategie voor de lange termijn. Voorop staat dat Windesheim studenten zo goed mogelijk wil voorbereiden op de arbeidsmarkt. Maar welk onderwijs is daarvoor nodig in een tijd van snelle technologische en maatschappelijke ontwikkelingen? Ze volgde de leergang Strategisch Leiderschap en sloot deze af met een visiedocument met de titel: ‘Hoger beroepsonderwijs als er geen beroepen meer zijn’.

Lees meer

Edublocks – het nieuwe diploma

Innovatie, Marketing en Ondernemerschap

In 2009 vormde Bitcoin de basis van de blockchaintechnologie. Sindsdien is er veel gebeurd en zijn er inmiddels vele Blockchains. Blockchain is een technologie die het mogelijk maakt om zonder tussenkomst van een centrale autoriteit (zoals een bank of overheid) te handelen. Concreter is de blockchain een soort database waarin transacties worden geregistreerd. Deze transacties worden, nadat ze hebben plaatsgevonden, versleuteld door middel van een ingewikkelde wiskundige formule en opgeslagen in een block. Elk block volgt een ander block op in tijd en zo ontstaat er een keten van blokken. Doordat iedereen die dat wil de blockchain kan inzien is het volledig transparant. Elke transactie is inzichtelijk en vooral ook niet meer te veranderen.

Lees meer

Terugblik Onderwijsseminar ‘De illusie van de Prestatiefabriek?’

Beleid en Publieke Strategie

Donderdag 7 juni 2018 Onderwijs doet ertoe en hoe… Net als over het weer en het voetbal heeft iedereen er ...

Lees meer

dr. Wouter Kalf: “Goed denken, beter doen”

Leiderschapsontwikkeling

Vanaf het najaar van 2018 is dr. Wouter Kalf programmaleider van Effectief Denken. Hij is als postdoc verbonden aan de Universiteit van Utrecht en doceert aan de Universiteit van Leiden. In 2013 behaalde hij in Leeds (UK) zijn PhD. Wouter legt in zijn onderzoek en werk als docent de nadruk op wetenschapsfilosofie, politieke filosofie, en de rol van rationaliteit in de ethiek. In dit blog neemt hij u mee in zijn gedachtengoed en zijn visie op Effectief Denken.

Lees meer

Eppo van Nispen tot Sevenaer: “Ik wil op een vrolijke manier inspireren”

Strategie en Bestuur

Wie zware kost verwacht van docent Eppo van Nispen tot Sevenaer, zal bedrogen uitkomen. In zijn colleges voor de leergang Strategisch Leiderschap hanteert hij een mix van leiderschapsmodellen: 'model ratjetoe' zoals hij dat zelf noemt. “Ik ben in de eerste plaats aardbewoner en probeer de aarde een beetje vrolijk in beweging te houden.” Lees meer in dit blog!

Lees meer

Ervaringen van een alumnus | Bedrijfskunde en Leiderschap (voorheen Leiderschap in Management)

Bedrijfskunde

Begin jaren negentig studeerde Herman Lübbers Geschiedenis in Groningen en was hij vastbesloten om niet het onderwijs in te gaan. Dat is gelukt: hij werkt als operational teammanager bij pensioenuitvoerder TKP in Groningen, waar hij een team aanstuurt dat de pensioenadministratie uitvoert voor mensen die in de detailhandel werken. Hij volgde de Leergang Leiderschap in Management omdat hij zijn praktische ervaring wilde aanvullen met theoretische bagage. “Academische vaardigheden heb ik genoeg, maar bij Geschiedenis leer je dan weer niets over bedrijfskundige vraagstukken.” In dit blog deelt hij zijn ervaringen met de eenjarige opleiding Leiderschap in Management.

Lees meer

Van managers naar leiders bij Adelante Zorggroep

Leiderschapsontwikkeling

Als HR Manager van revalidatiecentrum Adelante in Limburg, is Jeroen van der Veen zich elke dag bewust van de complexiteit van zijn organisatie en de wereld van de zorg waarin die organisatie functioneert. ‘Ons natuurlijk gedrag was onmiddellijk reageren op de problematiek van vandaag. We hielden onvoldoende rekening met hoe de wereld veranderde. Dankzij drie edities van een op maat gemaakt leiderschapsprogramma, dat we samen met AOG School of Management hebben ontwikkeld en uitgevoerd, houden we nu meer rekening met de houdbaarheid van oplossingen op de langere termijn. Bovendien zijn onze managers ondersteund in een transformatie, waarbij leiderschap centraal staat. Dat betekent leren en ontwikkelen in de competentie van vooruit kijken, verder denken en de vertaalslag naar de eigen leiderschapspraktijk.’

Lees meer

Verder denken onder een klaterende waterval

Leiderschapsontwikkeling

Natuurlijk is ze trots op de accreditatie van de Master Strategy & Leadership (MSc). Maar vooral is Annelieke Achterberg-Geerdink verheugd over wat deze Master van AOG School of Management betekent voor de toekomst. ‘Het was een lang traject, juist omdat wij met onze filosofie van verder denken niet in een hokje te stoppen zijn. Dit flexibel opgezette Masterprogramma heeft hetzelfde effect als wanneer je na een vermoeiende wandeling door de bergen je schoenen uittrekt, op blote voeten in een bergbeek gaat staan onder een klaterende waterval. Je wereld kan daarna nooit meer hetzelfde zijn.’

Lees meer

Blockchain organiseren voor managers

Innovatie, Marketing en Ondernemerschap

Buzzwords Artificial Intelligence, machine learning, big data, quantum computing en blockchain. Nieuwe disruptieve technologieën worden ze genoemd. Ze zullen zorgen ...

Lees meer

Managen of regievoeren?

Leiderschapsontwikkeling

Veel organisaties investeren intensief in de ontwikkeling van managementcompetenties van leidinggevenden, project- en programmamanagers. Al deze competenties zijn gebaseerd op het paradigma dat je verantwoordelijkheden hebt op basis van je positie en je opdracht. Veel management development programma’s zetten je eerder op een dwaalspoor dan dat ze behulpzaam zijn. Leiderschap gaat veel meer over persoonlijke kwaliteiten dan leiding geven. Managementvaardigheden zijn belangrijk, maar geven onvoldoende houvast om processen te sturen. In hoeverre helpt de ontwikkeling van deze managementcompetenties dan? Wat wilt u: managen of regievoeren?

Lees meer

De vooruitgang voor zijn?

Blijf geïnspireerd en altijd op de hoogte! Ontvang regelmatig vernieuwende kennisartikelen, uitnodigingen voor (gratis) inspiratiesessies en relevante updates over onze academische opleidingen.