Kennis & inspiratie

Maakt moed deel uit van uw handelingsrepertoire?
Moed stelt ons in staat onze vrees te weerstaan en te overwinnen. Er staat iets op het spel, er zijn gevaren en bedreigingen, en desondanks handel je. Daarmee slaat moed de brug tussen denken en doen.

AOG School of Management speelt in op disruptieve ontwikkelingen
Talentontwikkeling en Human Resources
Het academisch opleidingsinstituut AOG School of Management volgt de ontwikkelingen in de economie en wetenschap op de voet, en past ...

Prof. drs. Philip Wagner: Wicked problems zijn veelkoppige monsters die je niet kunt verslaan
Wicked problems: een buzzword dat te pas en te onpas opduikt in beleidsdiscussies. Wie niet beter weet, zou denken dat bestuurders en managers dagelijks in de weer zijn om allerlei wicked problems op te lossen. Klopt dat wel? Zeker, beaamt programmadirecteur Philip Wagner: “Wicked problems behoren tot onze dagelijkse realiteit, maar niet elk probleem is wicked. Veel vraagstukken zijn gewoon ingewikkeld en kun je oplossen door wat harder je best te doen. Een wicked problem is echter een veelkoppig monster: telkens als je denkt dat je de oorzaak hebt weggenomen, steekt het probleem elders weer de kop op.”

Het resultaat? Een zelflerend systeem met een belangrijke rol voor de opgeleide adviseurs
Een Incompany Programma waarin eigenaarschap, samenwerking en co-creatie centraal zouden staan. Dat was de opdracht waarover Durk Piet de Vries, strategisch adviseur & programmanager van AOG School of Management en kerndocent Paul Kloosterboer in gesprek gingen met de directie van BCO Onderwijsadvies. Beide heren blikken terug op een mooi en soms ook spannend proces.

Ontwikkelingen innovatief doorvertalen naar een concreet plan
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Een interview met Arnold Hagen, senior projectmanager netwerkstrategie bij Pon Automotive. Hij vertelt hoe hij door de leergang Innovatie en Business Development heeft geleerd buiten de oude kaders te treden. Met de aangereikte kennis lukt het hem om werkelijk tot innovatie te komen.

De moed om te veranderen
Martijn Hädicke heeft Verandermanagement gedaan na Innovatie en Business Development en gaat het Master-traject doen. Hij werkt bij de landmacht ...

Tell me why I don’t like (Blue) Mondays?
Blue Monday: fake or fortune? Is Blue Monday enkel een commercieel concept, bedacht om geld te verdienen? Of sluit het aan bij iets reels en is het juist een kans om aandacht te vragen voor vraagstukken die fundamenteler zijn?

Zoek het verhaal achter de cijfers
Onzeker over de financiële kant van je rol als manager? Het begint allemaal met de vraag waar je verantwoordelijk voor bent: het proces waarover je verantwoording moet afleggen. Hoe verder je afdwaalt van het ideale proces, hoe minder je toekomt met je geld. Kijk niet eerst naar de cijfers, maar vraag je mensen wat ze ermee bedoelen en waarop ze de cijfers hebben gebaseerd. Dan krijg je het inzicht en het zelfvertrouwen om gefundeerde beslissingen te nemen. En dan hoeven al die cijfers je geen angstzweet meer te bezorgen.

HR en de Grote Vragen van overmorgen…
Talentontwikkeling en Human Resources
e laatste jaren komen we er in versneld tempo achter dat fundamentele economische wetmatigheden toch niet zo fundamenteel blijken als we ooit dachten, het economisch paradigma verandert in een steeds sneller tempo. Voor strategisch verantwoordelijken voor HR tijd voor een nieuw perspectief.

Talent als uitgangspunt
Talentontwikkeling en Human Resources
Veel bedrijven zijn bezig met talent ontwikkeling in termen van competenties en formuleren dat, waar mensen aan moeten voldoen. De neiging bestaat te focussen op wat er nu nog niet goed gaat in hun performance en wat beter moet. In de leergang Mens- en Organisatieontwikkeling is de benadering heel anders, en nog steeds vernieuwend.