‘Van zelf de gaten vullen naar de goede vragen stellen’ – Interview Mieke de Lange, Alumna Meesterschap in Adviseren
- Veranderen en Organiseren
- 11 augustus 2022
Mieke de Lange maakte binnen het sociaal domein de overstap van een uitvoerende rol naar een adviesfunctie bij een kleine welzijnsorganisatie in Friesland. Daar merkte ze dat de rol als adviseur haar op het lijf is geschreven, en dat die sterke inhoudelijke achtergrond goed van pas komt. Tegelijkertijd is het soms ook lastig als je zelf veel van de inhoud weet, omdat de valkuil dan is om zélf oplossingen aan te dragen. Mieke wilde zichzelf graag ontwikkelen als adviseur en zocht daarom een academische opleiding waarbij ze écht werd uitgedaagd. Met de Leergang Meesterschap in Adviseren vond ze de perfecte opleiding met een brede theoretische achtergrond van het adviseurschap en de reflectie op haar eigen rol als adviseur.
Regelmatig in een adviesrol? Vergroot uw repertoire en invloed.
Lees hier meer over de opleiding Meesterschap in Adviseren.
Van zelf de gaten vullen naar de goede vragen stellen
‘Ik begon de Leergang ook met als doel om in gesprekken de goede vragen te kunnen stellen. Ik ben iemand die zich heel verantwoordelijk voelt en ben zelf snel geneigd om de gaten op te vullen. Maar uiteindelijk help ik daar als adviseur niet mee. Omdat ik zelf 15 jaar in het opbouwwerk heb gewerkt en veel weet van inhoudelijke thema’s zoals gebiedsgericht werken is de valkuil om zelf steeds de oplossingen aan te dragen. Ik wilde dus leren om soms ook confronterende vragen te stellen. Om ervoor te zorgen dat anderen juist bewuster worden en zelf tot oplossingen komen.’
Een rugzak vol relevante theorie en tools
‘Voor mij was de Leergang een soort proeverij met heel veel relevante theorieën een tools. Waar ik veel aan heb gehad was de bijdrage over transformatievraagstukken van Marco de Witte. Daar zijn aantal kwartjes gevallen. Ook de bijdrage van arbeids- en organisatiepsycholoog Tijn Ponjee over karakterstructuren was heel waardevol. Dat je je binnen een bepaald vraagstuk of een bepaalde casus bewust bent wat het met jou als persoon doet, en hoe je erop reageert. Kun je jezelf ook uitdagen om anders te reageren? En prof. Rens van Loon (hoogleraar Dialogisch Leiderschap) leerde ons dat je je als adviseur veel meer zou kunnen uitspreken wat je denkt of wat je voelt. Wat ik ook heel interessant vond is welke verschillende rollen je hebt en of je daar ook in je werk als adviseur mee kunt spelen. Zo lukt het mij in mijn rol als moeder van mijn jonge kinderen heel goed om instructies te geven. Als ik dat in mijn werk lastiger vindt, zou ik dat dan op die manier, vanuit die rol in mijn werk kunnen invoegen?’
Meer ruimte pakken en je openstellen
‘We hebben ook veel geleerd van onze kerndocent, Paul Kloosterboer. Doordat hij zichzelf in zijn werk en in de Leergang heel open en kwetsbaar openstelt konden wij dat als deelnemers ook makkelijker doen. Je maakt in zo’n leergang een leerreis door die zich grotendeels op je werk richt maar die ook impact heeft in je persoonlijke leven. Dat is voor mij heel positief geweest. Je leert bijvoorbeeld bepaalde kanten van jezelf kennen waar je je eerst nog niet bewust van bent. Zo kreeg ik terug dat ik best mysterieus overkom, dat ik gesloten ben over wat mijzelf bezighoudt en wat ik zelf vind. Dat heb ik onderzocht: waar komt dat vandaan? Ik probeer om me meer open en kwetsbaarder op te stellen, om meer ruimte in te nemen. Ruimte pakken om de goede vragen te stellen. Dat had ik van tevoren niet bedacht maar dat heeft het me wel opgeleverd.’
De perfecte mix van theorie, praktijk en persoonlijke ontwikkeling
‘Ik heb ook ontzettend veel gehad aan de bijdrage over procesregie tijdens de leergang. Ik heb tijdens de hele opleiding geprobeerd om te experimenteren, te reflecteren en te onderzoeken. Als ik iets op een andere manier aanpak wat het levert het dan op? Ik probeer nu om in mijn enthousiasme en mijn drang om resultaten te maken het proces veel meer van de groep te laten zijn. Als er dan gaten zijn probeer ik die niet zelf in te vullen maar de gaten zichtbaar te maken en dan met elkaar aan de slag te gaan. Zo sta ik veel meer stil bij mijn rol: wat is mijn plek en mijn rol? Als er een veranderproces gaande is en het gaat moeizaam dan lukt het me inmiddels beter om daar samen bij stil te staan. Ik kan dan nu wat beter dat op tafel leggen in plaats van te denken: dat moet goed gaan, we moeten resultaten halen. Nu probeer ik daar onder meer mijn eigen lijf voor in te zetten. Door te voelen en ervaren hoe iets bij mij resoneert, wat dat over mij zegt als adviseur, wat het zegt over degene die ik advies geef of het vraagstuk waarmee ik aan de slag ben. Daarmee stoeien en dat teruggeven door te zeggen wat je denkt, vindt en voelt geeft een adviesgesprek de echte meerwaarde vind ik. Om vervolgens samen te verkennen: wat hebben we dan nodig om daar wel stappen in te zetten? Die mix in de Leergang is zo mooi: er is ruimte voor theorie, voor een onderzoeksdeel, voor die praktische kant én voor je persoonlijke ontwikkeling.’
Een leven lang leren
‘Eén van de mooiste momenten was dat mijn kinderen bij de diploma-uitreiking waren. Dat wil ik ze heel graag meegeven: dat je je leven lang kunt blijven leren en blijven ontwikkelen. Dat het belangrijk is om voor jezelf te kiezen. Dat heb ik ook gedaan door deze Leergang te doen. Ik hoop ook dat als ik dat zelf laat zien, dat mijn kinderen dat ook meenemen. Wat ik zelf heel sterk had: ik krijg nu deze kans om dit te doen en dan ga ik er nu ook voor. Je kunt allerlei belemmeringen bedenken, maar als ik als alleenstaande moeder van drie jonge kinderen dit kan, dan kan iedereen het. Als je het echt graag wilt: het is goed te doen, zelfs al moet je er wel iets voor laten of regelen. Maar deze Leergang is absoluut iets waar je ook in je dagelijks leven en in je toekomst heel veel aan hebt. Als ik dit over twee jaar nog eens zou doen dan kan ik er denk ik weer heel veel uithalen. Ik zou nog wel heel graag de master afmaken. Gelukkig heb ik daar nog even de tijd voor. Dat is ook wel goed: het mag eerst even landen. Nu is de uitdaging om vast te houden wat ik heb geleerd. De juiste vragen stellen, ruimte innemen en steeds bedenken: hoe help je iemand nu écht verder? Hoe krijg je de ander zo aan het nadenken dat hij of zij zelf verder komt?’