Kennis & inspiratie
Extra start in het najaar: Psychologie in Organisaties
Vandaag is de nieuwe academische opleiding Psychologie in Organisaties gestart met maar liefst 17 enthousiaste deelnemers. Vanwege het enorme succes van deze opleiding is besloten om deze in het najaar nogmaals aan te bieden.

De nieuwe arbeidsmarkt
Talentontwikkeling en Human Resources
Ondernemen met arbeid en strategisch positioneren op een veranderende arbeidsmarkt. Werk verandert en daarmee ook de arbeidsverhoudingen. Nieuwe vormen van organiseren dienen zich aan en de vraag is hoe we daar mee om gaan. Hoe benutten we straks ons human capital nog optimaal?

Het Nieuwe Werken heeft zijn doel gemist
Het Nieuwe Werken (HNW) is een visie waarbij recente ontwikkelingen in de informatietechnologie als aanjager gelden voor een betere inrichting en bestuur van het kenniswerk.

Samenwerkende gemeenten: houd het vuur aangewakkerd
Intergemeentelijke samenwerking is aan de orde van de dag. Vanuit de rijksoverheid worden samenwerking en schaalvergroting gestimuleerd. Door samen te werken worden kleinere gemeenten minder kwetsbaar en kan de dienstverlening aan inwoners op peil blijven. Deze vorm van samenwerking klinkt makkelijker dan het is.

Eerlijk zijn in je oneerlijkheid
Leiderschap valt en staat met de integriteit van de leider, zo blijkt uit een groeiende hoeveelheid onderzoek. Zo werd in het Globe project over de gehele wereld gevraagd naar welke eigenschappen mensen belangrijk vonden in hun leiders. Integriteit kwam hier naar voren als een van de belangrijkste eigenschappen. In mijn eigen onderzoek aan de VU vind ik ook dat integriteit één van de belangrijkste voorspellers is van gezag bij leiders (gezag definiëren we als de vrijwillige en gemotiveerde keuze om de aanwijzingen en het voorbeeld van een leider te volgen). Ik deel dit gegeven daarom graag met de managers waar ik les aan geef, maar verbaas mij regelmatig over hoe integriteit begrepen wordt.

Een basiskader, het fundament en de omlijsting van organisaties
Bedrijfskunde, een breed en veelomvattend begrip. Het kent vele disciplines en gebruikt inzichten uit bijvoorbeeld economie, psychologie en sociologie. Om de strategie en organisatie van bedrijven te doorgronden en te veranderen is kennis in Bedrijfskunde van groot belang. Twee alumni van de Master of Science Bedrijfskunde bundelden hun krachten in hun organisatie adviesbureau waarin zij zich richten op leiderschap en management. Vanuit hun praktijk gaan Roland de Groot en Michel Kolman in dit blog in op hun aanpak waarin zij werken met een basiskader.

Innovatieproces in dienstverlening belangrijker dan innovatief idee
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Bij het begrip innovatie wordt vaak gedacht aan ‘de invoering van een nieuwigheid’, zoals ook Van Dale de betekenis van het begrip innovatie omschrijft. Wanneer je mensen bijvoorbeeld vraagt naar de belangrijkste innovaties van de afgelopen 50 jaar, denkt men veelal aan concrete producten gebaseerd op baanbrekende nieuwe technologie, zoals de televisie, computer, vliegtuig, mobiele telefonie etc. De focus ligt daarbij dus op de output van het innovatieproces. Een innovatie is een succes als het commercieel wordt geëxploiteerd; dat wil zeggen naar de markt wordt gebracht en in de praktijk leidt tot een substantiële verandering van gedrag.
Customer engagement: de passiebloem van AOG
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
AOG School of Management heeft alumni in een grote waaier van vakgebieden. Van HR tot marketing. Van facilitair management tot ...

Visie op HR en strategie voor de arbeidsmarkt
Dat we in een bijzondere tijd leven zal niemand zijn ontgaan. Zo moeten de mensen zich hebben gevoeld die aan de vooravond stonden van de industrialisatie. De technische ontwikkelingen nemen een vlucht en steeds meer werkzaamheden wordt door digitalisering overgenomen. Neem daarbij (langzaam) economisch herstel, een individualiserende samenleving en je kunt op je vingers uitrekenen dat we een bijzondere situatie tegemoet gaan.

Prof. dr. Janka Stoker over leiderschap in organisaties
Hoe word je een krachtig leider? Is er verschil in leiderschap tussen ondernemers en managers? Zijn er voldoende vrouwelijke leiders in de bedrijven en instellingen in het Noorden? Is er een soort toverformule om een betere leider te worden?