Kennis & inspiratie

Essenties van Verandermanagement (4)

Veranderen en Organiseren

Veranderen begint vaak met na te denken over de waardebelofte van de organisatie. Vraag is of deze nog wel aansluit bij de wensen en behoeften van klanten en andere partijen. Om dat nadenken te faciliteren hebben wij hier eerder een veranderkundig model geïntroduceerd. De kern van dat model bestaat uit vier simpele vragen: WAAROM, WAT, WIE en HOE? Met het model reiken we een aanpak aan waarmee deze vragen en de verbindingen daartussen op een uitgelijnde manier beantwoord kunnen worden. Uitgangspunt is dat de beoogde verandering leidt tot een nieuwe vorm van waardecreatie voor betrokken partijen. In dit artikel kijken we naar vijf waardecreatiestrategieën. Vier daarvan zijn mogelijk al bekend. De vijfde is nieuw.

Lees meer

Beauty & the brand

Innovatie, Marketing en Ondernemerschap

De laatste tijd spreek ik steeds meer mensen die bezig zijn met ‘Design Thinking’. Zo heeft Cor Noltee een blog over dit onderwerp, is Rotterdam Partners samen met onder meer Stanfort bezig met de Summer Academy op dit vlak en schreef Harry Starren er een column over in The Optimist.

Lees meer

Extra start in het najaar: Psychologie in Organisaties

Nieuws

Vandaag is de nieuwe academische opleiding Psychologie in Organisaties gestart met maar liefst 17 enthousiaste deelnemers. Vanwege het enorme succes van deze opleiding is besloten om deze in het najaar nogmaals aan te bieden.

Lees meer

De nieuwe arbeidsmarkt

Talentontwikkeling en Human Resources

Ondernemen met arbeid en strategisch positioneren op een veranderende arbeidsmarkt. Werk verandert en daarmee ook de arbeidsverhoudingen. Nieuwe vormen van organiseren dienen zich aan en de vraag is hoe we daar mee om gaan. Hoe benutten we straks ons human capital nog optimaal?

Lees meer

Het Nieuwe Werken heeft zijn doel gemist

Bedrijfskunde

Het Nieuwe Werken (HNW) is een visie waarbij recente ontwikkelingen in de informatietechnologie als aanjager gelden voor een betere inrichting en bestuur van het kenniswerk.

Lees meer

Samenwerkende gemeenten: houd het vuur aangewakkerd

Beleid en Publieke Strategie

Intergemeentelijke samenwerking is aan de orde van de dag. Vanuit de rijksoverheid worden samenwerking en schaalvergroting gestimuleerd. Door samen te werken worden kleinere gemeenten minder kwetsbaar en kan de dienstverlening aan inwoners op peil blijven. Deze vorm van samenwerking klinkt makkelijker dan het is.

Lees meer

Eerlijk zijn in je oneerlijkheid

Veranderen en Organiseren

Leiderschap valt en staat met de integriteit van de leider, zo blijkt uit een groeiende hoeveelheid onderzoek. Zo werd in het Globe project over de gehele wereld gevraagd naar welke eigenschappen mensen belangrijk vonden in hun leiders. Integriteit kwam hier naar voren als een van de belangrijkste eigenschappen. In mijn eigen onderzoek aan de VU vind ik ook dat integriteit één van de belangrijkste voorspellers is van gezag bij leiders (gezag definiëren we als de vrijwillige en gemotiveerde keuze om de aanwijzingen en het voorbeeld van een leider te volgen). Ik deel dit gegeven daarom graag met de managers waar ik les aan geef, maar verbaas mij regelmatig over hoe integriteit begrepen wordt.

Lees meer

Een basiskader, het fundament en de omlijsting van organisaties

Bedrijfskunde

Bedrijfskunde, een breed en veelomvattend begrip. Het kent vele disciplines en gebruikt inzichten uit bijvoorbeeld economie, psychologie en sociologie. Om de strategie en organisatie van bedrijven te doorgronden en te veranderen is kennis in Bedrijfskunde van groot belang. Twee alumni van de Master of Science Bedrijfskunde bundelden hun krachten in hun organisatie adviesbureau waarin zij zich richten op leiderschap en management. Vanuit hun praktijk gaan Roland de Groot en Michel Kolman in dit blog in op hun aanpak waarin zij werken met een basiskader.

Lees meer

Innovatieproces in dienstverlening belangrijker dan innovatief idee

Innovatie, Marketing en Ondernemerschap

Bij het begrip innovatie wordt vaak gedacht aan ‘de invoering van een nieuwigheid’, zoals ook Van Dale de betekenis van het begrip innovatie omschrijft. Wanneer je mensen bijvoorbeeld vraagt naar de belangrijkste innovaties van de afgelopen 50 jaar, denkt men veelal aan concrete producten gebaseerd op baanbrekende nieuwe technologie, zoals de televisie, computer, vliegtuig, mobiele telefonie etc. De focus ligt daarbij dus op de output van het innovatieproces. Een innovatie is een succes als het commercieel wordt geëxploiteerd; dat wil zeggen naar de markt wordt gebracht en in de praktijk leidt tot een substantiële verandering van gedrag.

Lees meer

Customer engagement: de passiebloem van AOG

Innovatie, Marketing en Ondernemerschap

AOG School of Management heeft alumni in een grote waaier van vakgebieden. Van HR tot marketing. Van facilitair management tot ...

Lees meer

De vooruitgang voor zijn?

Blijf geïnspireerd en altijd op de hoogte! Ontvang regelmatig vernieuwende kennisartikelen, uitnodigingen voor (gratis) inspiratiesessies en relevante updates over onze academische opleidingen.