Een droom in hapklare brokken
- Bedrijfskunde
- 17 juli 2015
Het is het grootste compliment dat je als docent kunt krijgen: iemand die naar aanleiding van je colleges een marketingplan schrijft dat hem helpt om zijn droom te verwezenlijken. Opeens zit er dan een uitnodiging van een oud-student in je mailbox. ‘Ik ben een restaurant begonnen en nodig de hele groep uit om de opening bij te wonen. Kom je ook?’
Misschien is marketing ook wel jouw eerste sprong in de richting van je grote droom. En nodig je straks ook de hele groep uit voor een openingsdiner! Ik geef je graag een aantal tips uit de praktijk, zodat je kunt zien of dit iets voor je is.
Elkaar een spiegel voorhouden
Binnen de opleiding Bedrijfskunde en Leiderschap mag ik al ruim tien jaar het vak Marketing Management verzorgen. Het is ieder jaar weer een feestje. De deelnemers werken voor totaal verschillende organisaties en schrijven in ongeveer twee maanden een strategisch marketingplan. De enige voorwaarde is dat je er zelf wat aan hebt. Dat geeft energie. Het plan mag voor je eigen organisatie zijn, maar ook voor het bedrijf van een vriend of je eigen droombedrijf. Het resultaat is vaak verbluffend.
We volgen een vaste structuur van tien stappen. Daarmee werken we toe naar een plan dat je direct kunt uitvoeren. Tijdens de lessen is er ruimte om samen te werken, elkaar een spiegel voor te houden en inzichten met de andere deelnemers te delen. In mijn optiek is dat de beste manier van leren. Je dwingt elkaar namelijk om kritisch te kijken naar je eigen plan en dat van anderen. Uiteindelijk schrijf je het plan wel volledig individueel. Een uitwerking van de tien stappen bespaar ik je hier, maar ik deel wel graag drie tips. Zodat je een plan maakt dat niet onder in de la verdwijnt!
1. Neem de tijd voor een goede selfie!
Je begint bij de huidige positie, dus waar je nu staat. Wat zie je als je een selfie maakt? Vaak is dit heel moeilijk te omschrijven. In de praktijk zie je dat bijna niemand de tijd neemt om de ‘foto’ van nu goed te maken. We vergeten hem helemaal óf we voegen er allemaal dingen aan toe die we nog van plan zijn te doen. Zonde, want als je een goede start wilt maken dan moet je de tijd nemen. En realistisch zijn over de schoonheid van je selfie. Iedereen heeft wel een paar rimpeltjes en die moet je niet vooraf gladstrijken. Dat doe je juist met de uitwerking van je plan.
2. Ga verder dan ‘blinde vinkjes’!
Bijna iedereen heeft wel eens SWOT-analyse gemaakt. Jij ook? Intern bepaal je wat de belangrijkste sterkten en zwakten van je organisatie zijn, terwijl je extern de voornaamste kansen en bedreigingen bepaalt. Vervolgens plaats je dit in een matrix en confronteer je de boel. Sommigen zien een SWOT-analyse nog steeds als een invuloefening. Dat is jammer. Voor mij biedt de SWOT juist de mogelijkheid om een gestructureerde discussie te voeren. De sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen zijn invalshoeken om op zoek te gaan naar de strategische aandachtsvelden. Waar gaat het straks écht om? Waar moet jullie organisatie op reageren tegen de achtergrond van een veranderende omgeving? Een SWOT-je invullen en afvinken is niet genoeg. Gebruik het als startpunt van een discussie!
3. Doe een plasticje om je plan
Het is even simpel als effectief: maak een goede samenvatting van je plan op maximaal één A4-tje. En plastificeer het. Een ellenlang rapport gaan mensen niet lezen, maar als je na een gesprek een enkele pagina achterlaat, dan doen ze dat wel. Je collega’s zien in een oogopslag wat jij komend jaar gaat bereiken. Bijkomen voordeel: als je weg bent, kunnen ze het ook niet weggooien. Want waar laat je een geplastificeerd blaadje? Het kán niet in de papierbak en het mág niet in de prullenbak. Zo ligt je plan iedere dag bij je collega’s op het bureau.
Als het plan trouwens niets wordt, dan kun je het altijd nog gebruiken als placemat. Voor als je toch je eigen restaurant wilt beginnen. In dat geval ontvangen wij graag een uitnodiging!