Kennis & inspiratie

Wil jij ook meer impact op klanten (en je manager)?
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Stel, dat bedrijven precies zouden weten wat elke klant wenst. Dan zouden ze daarop kunnen inspelen met persoonlijke aanbiedingen. Zonder opdringerigheid, want wie de klant tegen zich in het harnas jaagt verliest marktaandeel. Nooit meer reclames waarop ik als consument niet zit te wachten. Altijd relevante boodschappen van meerdere leveranciers die mogen worden vergeleken op een zelf gewenst moment. Voor bedrijven is dit ook aanlokkelijk, want het bespaart reclamekosten bij kijkers die nooit kopen.

What’s trending in branding
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
De laatste tijd word ik nogal eens gevraagd om een verhaal te houden over de laatste ontwikkelingen in branding. Ik ontwikkelde zodoende de presentatie ‘what’s trending in branding’ en in dit artikel licht ik een tipje van de sluier. Over merken en hoe zij moeten en kunnen innoveren.

Job design – banen van de toekomst
Talentontwikkeling en Human Resources
Dat huidige functieprofielen en functiehuizen niet meer houdbaar zijn lijkt steeds duidelijker te worden. Ja tuurlijk blijft vakmanschap belangrijk en creatieve breinen nodig, maar alles wat daar tussenin zit lijkt te verdwijnen. De kennisintensieve banen lijken op termijn overgenomen te worden door technologie.

De invloed van Facility Management op de organisatiecultuur
Facility management is van invloed op cultuur binnen de organisatie en kan gebruikt worden om cultuur binnen organisaties te beïnvloeden. "Naar aanleiding van een uitgevoerd onderzoek voor de Masteropleiding Facility Management & Vastgoed van AOG- School of Management is gebleken dat de "onderstroom" van organisaties (net zo / nog) belangrijk(er) is voor het optimaal laten functioneren van organisaties. De facilitaire organisatie speelt een belangrijke rol in de verbinding van de organisatie met haar mensen. De medewerkers van de facilitaire organisatie voeren beleid uit en moeten dit uitleggen aan de mensen binnen de organisatie. Hiervoor moeten we onze facilitaire medewerkers in bescherming nemen, dat is een verantwoordelijkheid van de organisatie".
Prof. dr. René ten Bos ontvangt ere-professoraat
Kerndocent van de opleiding Organisatie, Zingeving & Ethiek, prof. dr. René ten Bos, heeft het ere-professoraat filosofie en business ethics ontvangen aan de prestigieuze Universiteit van St. Andrews in Schotland.

EBF Conference 2014 – Face the future
Op 2 en 3 oktober 2014 organiseert de Economische en Bedrijfskundige Faculteitsvereniging (EBF) van de Rijksuniversiteit Groningen voor de zesde keer de jaarlijkse EBF Conference. De EBF Conference is het grootste tweedaagse studentencongres in Nederland en trekt ieder jaar rond de 700 studenten, academici en bedrijfsdeelnemers aan. Het congres heeft een centraal thema dat door verschillende toonaangevende sprekers wordt behandeld. Het thema ‘Face the Future’ loopt als een rode draad door de dag.

Waarom G Star Raw een grote innovatie is
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Bij impactvolle innovaties wordt er direct een koppeling gemaakt met technologie. Want, welke belangrijke innovaties vinden immers hun oorsprong niet in de technologie? Van het bronzen zwaard via de boekdrukkunst, de gloeilamp en antibiotica naar het internet. Hebben niet alle grote uitvindingen hun wortels in de techniek? Zonder ook maar een poging te doen tot volledigheid, noemen we het vliegtuig, de auto, televisie, de chip, computer, de CT scan, telefonie, ruimtevaart, robotica en antibiotica. Maar ook de smartphone, de computer, de wasmachine en zelfs het spoeltoilet. Allemaal innovaties die aan de wieg staan van de moderne samenleving.

Verder denken over je ontwikkeling als bestuurder
Wie zijn bedrijf bezoekt moet helemaal achter op het terrein van Schiphol zijn. Op internet is Aircraft Fuel Supply zelfs helemaal niet te vinden. "Vanwege beveiligingsredenen", vertelt General Manager Klaas Winters (57), alumnus van de opleiding Bestuurlijk Leiderschap. Vanuit zijn kantoor op de eerste verdieping zijn de tien tanks gevuld met kerosine te zien. Erachter opstijgende en dalende vliegtuigen. "Een fantastische werkplek, vlakbij de wereld van Peter Stuyvesant", zegt hij, met een hoofdknik naar de luchthaven. Na ruim tweeëntwintig jaar is hij die wereld nog lang niet moe.

‘Het totale plaatje zien en putten uit een diversiteit aan benaderingen’
Dat de opleiding Bedrijfskunde en Leiderschap een succes is in ons opleidingsaanbod, is inmiddels ronduit bewezen. In september gaat in Groningen editie 30 van start en in Leusden editie 21. In de opleiding zien we veel managers, professionals, beleidsmedewerkers, maar vooral deelnemers die op zoek zijn naar theoretische onderbouwing van hun ervaring en een verbreding van hun eigen blik op organisaties.

Eerste examens nieuwe opleiding Digitaal Leiderschap
De digitale innovatiesnelheid is de afgelopen 30 jaar bepaald door de Wet van Moore (per twee jaar een verdubbeling van het aantal transistors in microchips). Vergelijkbare wetten voor digitale opslagcapaciteit en digitale bandbreedte zijn daar bij gekomen.