Kennis & inspiratie
Strategisch Leiderschap na de crises…
Ook al lijkt media-storm rondom de crises inmiddels behoorlijk geluwd te zijn, heeft het er in ons dagelijks organisatieleven nog alle schijn van dat we nog steeds met de (gevolgen van) de opeenvolgende crises, die allen hun oorsprong op de een of andere manier in het economische domein van de samenleving lijken te vinden, geconfronteerd worden. In dat licht heeft het er alle schijn van dat uiteindelijk een (versnelde?) herdefiniëring van de maatschappelijke, economische context aan de orde is, dat is immers precies wat een crisis inhoudt. De bestaande spelregels om de context te duiden lijken geen soelaas meer te bieden.

Waarom de Blue Ocean Strategie een gevaarlijke koers is
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Er zijn twee hoofdwegen die tot marktleiderschap leiden: creëer een nieuw succesvol marktsegment of wees de leidende innovator in een bestaand marktsegment. Meer smaken zijn er niet. Maar wat is de beste weg? Geen van beide strategieën is superieur. Daarom typeren we het bekende managementboek "De Blue Ocean Strategy" als ronduit kortzichtig. Daarin wordt immers gesteld, dat het beter is talent en middelen in te zetten op de ontwikkeling van een nieuw marktsegment (een Blue Ocean) dan op de innovatie van een bestaand marktsegment (een Red Ocean). Het devies van dit boek is: mijd de Red Ocean. Daar immers is een bloedige strijd gaande tussen concurrenten. Omzeil die strijd en creëer een nieuw segment. Helaas……. was het maar zo simpel.

Terugblik Goed Verbonden?
Goed verbonden? Op 26 september heeft AOG School of Management rondom dit thema een event gehouden bij de Rijksdienst voor ...

Verder denken over de ontwikkeling van een organisatie
Paardenvlees in de lasagne, illegale antibiotica in kippenvlees, salmonella in de zalm, poepbacteriën in rundvlees: de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA) haalt geregeld de media in de strijd tegen onder meer voedselfraude. Aan het hoofd sinds begin 2013 staat Harry Paul (53), door de wol geverfd als topambtenaar bij een reeks van ministeries. Afgelopen jaar volgden alle leidinggevenden van de NVWA een intensief incompany opleidingstraject van AOG School of Management. Paul: “Na de fusie wilden we de leidinggevenden op één lijn brengen en op een hoger niveau. Dat was spannend, maar het is gelukt.”
Nieuw boek ‘Water’ van kerndocent prof.dr. René ten Bos
Het nieuwe boek van prof.dr. René ten Bos, kerndocent van de opleiding Organisatie, Zingeving en Ethiek, is verschenen. In Water, een geofilosofische geschiedenis, onderzoekt René ten Bos hoe onze verhouding tot water zich weerspiegelt in ons denken.

Durf te vertrouwen op het onverwachte
We leven in een tijd waarin het onverwachte en het onvoorstelbare steeds vaker een kans krijgen. Niet alleen zien we dat in deze dagen op voetbalvelden gebeuren, maar ook in politiek, wetenschap en samenleving. Het is niet moeilijk hiervan voorbeelden te geven.

Ondernemen en besturen in transitie, aan de hand van een duurzame troonrede
In het kader van Prinsjesdag 2014 sprak Marga Hoek, bestuursvoorzitter van Het Groene Brein, haar alternatieve troonrede op ondernemen en ondernemerschap uit. Business as unusual, zoals Hoek het noemt, “vraagt om disruptieve veranderingen: werkelijk innovatieve technologie en vernieuwende businessmodellen.”

Werk en HR: leren omgaan met dualiteiten
Talentontwikkeling en Human Resources
Veel managers worstelen met de balans tussen sturen en loslaten. Aan de ene kant dwingt de economische situatie organisaties tot strak sturen op kosten en opbrengsten. Instrumenten om de performance van mensen te sturen zijn talrijk, net als de mogelijkheden om de inzet en prestatie van medewerkers te monitoren. Aan de andere kant is er het inzicht dat mensen in organisaties regelruimte moeten hebben en dat talenten van medewerkers het best tot hun recht komen in een context van vertrouwen en verbinding. Teamwork, zelfsturing en werken met sociaal kapitaal zijn hier de (nieuwe) trefwoorden.
“Power to the people” | Interview met Trendwatcher Farid Tabarki
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Op 3 oktober 2014 organiseert de Economische en Bedrijfskundige Faculteitsvereniging (EBF) van de Rijksuniversiteit Groningen voor de 6e keer hun jaarlijkse congres. Dit keer is het thema ‘Face the Future: Pioneer, Adapt or Retain’. Diverse sprekers uit de wetenschap en praktijk geven deze dag inspirerende lezingen op het gebied van technologie, ethiek, onderscheidend vermogen en innovatie. Een van die sprekers is Farid Tabarki, Trendwatcher of the Year 2012 - 2013 en oprichter en directeur van Studio Zeitgeist. In onderstaand interview blikt hij alvast vooruit op thema’s zoals radicale decentralisatie, radicale transparantie, nieuwe manieren van werken en innovaties.

Corporaties moeten weer waarde toevoegen
Ooit waren de woningcorporaties enigszins schimmige instituten die je als huurder af en toe kon bellen als er een lekkage was of als het raamkozijn tochtte. Vaak kwamen dan vriendelijke manspersonen met grote gereedschapskisten en ze dronken een bak koffie of rookten een sigaret met de vrouw des huizes alvorens ze de klus klaarden. De wereld was nog rustig en overzichtelijk.