Lustrum leergang Klantstrateeg

Dit najaar start alweer de 5e editie van de leergang Klantstrateeg. Voor de eerste editie van Klantstrateeg was de doelstelling van kerndocent prof. dr. Peter Verhoef om, samen met de moduledocenten, de deelnemers een uitgebalanceerde klantstrategie te laten ontwikkelen. En dat is gelukt! Nu, een aantal jaren verder, kunnen we met trots terugkijken op succesvolle edities met prachtige resultaten van de deelnemers. Wij vroegen een aantal alumni waarom zij destijds voor deze leergang hebben gekozen en wat zij nu achteraf als grote meerwaarde zien in hun dagelijkse werk.

‘Waarom is het zo belangrijk om niet producten, maar de klant meer centraal te stellen?’

opleiding_Klantstrateeg_Peter_Paul_FransenPaul-Peter Fransen is senior marketeer bij de Rabobank. Hij hoorde in 2011 bij de eerste lichting van de leergang. Destijds koos hij voor Klantstrateeg om zichzelf verder te ontwikkelen door het opdoen van nieuwe inzichten op het gebied van klantstrategie in veranderende markten. Zelf vertelt hij dat de opgedane inzichten hem een vernieuwd denkkader hebben geven waaruit hij krachtig kan argumenteren vanuit de nieuwste marketinginzichten. Bijvoorbeeld over waarom het zo belangrijk is om niet producten, maar de klant meer centraal te stellen. Ook de opgedane inzichten over de implementatie van klantgericht denken helpen hem daarbij. “Wat ik leerde over accountability en klantwaarde maakt me in de rol van strategisch adviseur alleen nog maar sterker.”

‘Vanuit de theorie wordt er een breed kader geschetst’

klantstrategie_Evelyn_OsingaEvelyn Osinga is klantsegmentmanager bij Univé Verzekeringen. Ze rondde in juni 2014 de leergang af en plukt er nog elke dag de vruchten van. “De opleiding Klantstrateeg heeft mij op diverse manieren weten te inspireren. Hoewel veel bedrijven klanten, klantgerichtheid en klantwaarde-strategieën in vele plannen en woorden omvatten, leert de praktijk dat product, rendement en groei nog veelal op de eerste plaats komen. Tijdens deze leergang is vanuit de theorie een breed kader geschetst waarin deze tegenstelling geplaatst kan worden. De open dialoog tussen kerndocenten, gastdocenten en medestudenten heeft vele nieuwe ideeën opgeleverd om klantwaarde-gestuurde marketing in te zetten. Ik heb belangrijke inzichten gekregen op het vlak van value-to-firm en value-to-customer, het sturen op metrics en de veranderende rol van marketing binnen een veranderende organisatie.”

‘De wereld van morgen vraagt vandaag om de juiste keuzes’

klantstrategie_Angelique_GrootAngelique Groot is marketingstrateeg eHealthexpert bij Ziekenhuis Gelderse Vallei. Zij behoort tot de nieuwste lichting van de leergang. Op vrijdag 25 september zal zij haar diploma in ontvangst nemen. “Ik ben ervan overtuigd dat de digitale storm de komende jaren een disruptieve verandering in de gezondheidszorg teweegbrengt. Daarom vraagt de wereld van morgen vandaag om de juiste keuzes! Met welke klantstrategie zorg je ervoor dat je waardevol bent voor de door jouw gekozen doelgroep én voor de organisatie? Daar hebben we in de leergang Klantstrateeg veelvuldig met elkaar over gesproken en zijn we door elkaar, de docenten en gastsprekers geïnspireerd geraakt. Ik heb mezelf het fundamentele gedachtegoed dat waardetoevoeging voor de klant waardevol is voor het bedrijf meer eigen gemaakt en dat sterkt mij in mijn professie als marketeer. De opgedane kennis en praktijkcases is de voeding voor de, door mij ontwikkelde, omni-channelstrategie voor Focuszorg, het submerk van Ziekenhuis Gelderse Vallei. Ons antwoord op de veranderende zorgconsument en het nieuwe zorglandschap. De komende tijd mag ik me hier flink mee bezighouden en daar kijk ik erg naar uit.”

Meer informatie?

We gaan door met het succes van de leergang Klantstrateeg. Op donderdag 12 en vrijdag 13 november gaat de eerste module van start. De eerste aanmeldingen zijn al een feit. Bent u nieuwsgierig geworden wat de leergang voor u kan betekenen? Download dan hier de brochure of neem contact op met de studieadviseur Ingrid Bearda. Ze is bereikbaar via telefoonnummer 088 556 1058 of per e-mail bearda@aog.nl.

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.