Kennis & inspiratie
Hoeveel beter kan verbeteren?
Met verbeteren gaat er van alles mis. Afhankelijk van wie je het vraagt levert 70-90% van de geplande veranderingen niet het beoogde resultaat op. In een studie van Industry Week in 2007 kwam naar voren dat slechts 2% van de organisaties de beoogde resultaten haalden met hun verbeterinitiatieven. Hoeveel beter kan verbeteren? Reken maar uit!
De Essentie van Persoonlijk Leiderschap, één evenement met twee benaderingen naast elkaar
Vitaliteit, impact, omgang met onzekerheden. De nieuwe leider heeft een andere drive dan voorheen. Zijn performance moet ook aan een nieuw verwachtingspatroon voldoen. In plattere organisaties, vernetwerkte structuren, dynamische context en met grotere verantwoordelijkheid. Dr. Inge Nuijten geeft hierop een passend antwoord met een nieuw en disruptief programma: ‘De Essentie van Leiderschap’. Maar er is nog een ander perspectief. Het transformationeel leiderschap van de veranderaar op basis van dieper zelfinzicht. Ook hier heeft AOG School of Management een nieuw programma bij ontwikkeld: ‘Persoonlijk Leiderschap in Transitie’, dat onder leiding staat van Dr. Marco de Witte, Drs. Michiel Nannen en Drs. Maaike Arends.
Klantgerichtheid in beweging
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Klantgerichtheid is zo’n term die je vaak hoort, maar waarvan je eigenlijk niet weet wat het precies betekent. Of preciezer verwoord: waarvan je niet weet wat degene die het woord in de mond neemt er precies mee bedoelt. Het is wel een woord waarmee je geassocieerd wilt worden, met een positieve lading; Te horen krijgen dat je niet klantgericht bent of dat je niet klantgericht handelt is per definitie slecht nieuws. Maar wat is dat dan: klantgericht? En wat is het tegenovergestelde? Ton Timmermans, module docent van de leergang Klantstrateeg schreef hier een blog over.
Verder denken over gedrag in organisaties
Wie kent ze niet? De collega die tijdens een vergadering altijd het laatste woord wil hebben. De veelbelovende vrouw die toch niet solliciteert op een functie in de directie. De strijd tussen twee managers om het kantoor met de meeste ramen. Allemaal gedragingen die te herleiden zijn naar de tijd toen wij nog als jagers-verzamelaars ons kostje bij elkaar moesten scharrelen. Oerdriften op de werkvloer: hoogleraar Sociale Psychologie Bram Buunk besteedt er zijn lezing aan tijdens de jaarlijkse Masters of Management van AOG School of Management op donderdag 11 juni.

Programmamanagement in een wereld in beweging en organisaties in verandering
In mijn werk als organisatie-ontwikkelaar merk ik bijna dagelijks hoe snel het denken over organiseren verandert. Steeds meer bestuurders, managers en leidinggevenden zijn zich ervan bewust dat oude traditionele vormen van organiseren niet meer werken. De dynamiek en beweging binnen organisaties, maar zeker ook tussen organisaties en in de samenleving, is zo groot dat daarbij de traditionele manier van organiseren niet meer effectief is.

Maak met duurzaamheid in de kernactiviteiten het verschil
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Helmut Kaltenbrunner legt in onderstaand opiniestuk een vinger op de zere plek bij veel bedrijven. Binnen AOG School of Management zijn wij reuze benieuwd wie de handschoen oppakt.

Trends en hypes in het openbaar bestuur
In 2004 hield Ko de Ridder zijn oratie als bijzonder hoogleraar Toezicht aan de Rijksuniversiteit Groningen. Onder de titel ‘Goede raad voor toezicht’, analyseerde hij in zijn rede een aantal mechanismen waarmee interne toezichthouders te maken hebben in (semi-)publieke organisaties op terreinen als welzijn, kinderopvang en sociale woningbouw.

‘Uit je comfortzone stappen om verder te komen’
De leergang Verandermanagement van AOG School of Management zette haar wereld op de kop. “Wat ik daar leerde, duwde me uit mijn comfortzone.” Desondanks zette ze door en volgde daarna de leergang Bestuurlijk Leiderschap. Janneke Klijn (1962), directeur-bestuurder van woningcorporatie Wold & Waard in het Westerkwartier, houdt erg van nieuwe kennis en intellectuele prikkels. “Van leren word ik gewoon blij. Daarom ga ik nu mijn master afmaken.’

Nieuwe leergang: ‘De Essentie van Leiderschap’ met kerndocent Dr. Inge Nuijten
Vitaliteit, impact, omgang met onzekerheden. De nieuwe leider heeft een andere drive dan voorheen. Zijn performance moet ook aan een nieuw verwachtingspatroon voldoen. In plattere organisaties, vernetwerkte structuren, dynamische context en met grotere verantwoordelijkheid. Dr. Inge Nuijten geeft hierop een passend antwoord met een nieuw en disruptief programma: ‘De Essentie van Leiderschap’.

‘It’s all in the family’
Onlangs mochten de deelnemers van leergang Digitaal Leiderschap een kijkje nemen in de keuken van AFAS Software. Dit Nederlandse familiebedrijf ontwikkelt softwareproducten voor zowel de zakelijke als de consumentenmarkt op een maatschappelijk verantwoorde manier waarbij klanten, medewerkers en milieu centraal staan. Het werkbezoek was onderdeel en tevens de afsluiting van de derde module: Disruptie en innovatie: digitale strategie. We werden rondgeleid en kregen een inspirerende presentatie van CEO Bas van der Veldt. Tineke Onink, deelnemer aan de leergang Digitaal Leiderschap schreef hierover een blog.