Kennis & inspiratie
Klantgerichtheid in beweging
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Klantgerichtheid is zo’n term die je vaak hoort, maar waarvan je eigenlijk niet weet wat het precies betekent. Of preciezer verwoord: waarvan je niet weet wat degene die het woord in de mond neemt er precies mee bedoelt. Het is wel een woord waarmee je geassocieerd wilt worden, met een positieve lading; Te horen krijgen dat je niet klantgericht bent of dat je niet klantgericht handelt is per definitie slecht nieuws. Maar wat is dat dan: klantgericht? En wat is het tegenovergestelde? Ton Timmermans, module docent van de leergang Klantstrateeg schreef hier een blog over.
Verder denken over gedrag in organisaties
Wie kent ze niet? De collega die tijdens een vergadering altijd het laatste woord wil hebben. De veelbelovende vrouw die toch niet solliciteert op een functie in de directie. De strijd tussen twee managers om het kantoor met de meeste ramen. Allemaal gedragingen die te herleiden zijn naar de tijd toen wij nog als jagers-verzamelaars ons kostje bij elkaar moesten scharrelen. Oerdriften op de werkvloer: hoogleraar Sociale Psychologie Bram Buunk besteedt er zijn lezing aan tijdens de jaarlijkse Masters of Management van AOG School of Management op donderdag 11 juni.

Programmamanagement in een wereld in beweging en organisaties in verandering
In mijn werk als organisatie-ontwikkelaar merk ik bijna dagelijks hoe snel het denken over organiseren verandert. Steeds meer bestuurders, managers en leidinggevenden zijn zich ervan bewust dat oude traditionele vormen van organiseren niet meer werken. De dynamiek en beweging binnen organisaties, maar zeker ook tussen organisaties en in de samenleving, is zo groot dat daarbij de traditionele manier van organiseren niet meer effectief is.

Maak met duurzaamheid in de kernactiviteiten het verschil
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Helmut Kaltenbrunner legt in onderstaand opiniestuk een vinger op de zere plek bij veel bedrijven. Binnen AOG School of Management zijn wij reuze benieuwd wie de handschoen oppakt.

Nieuwe leergang: ‘De Essentie van Leiderschap’ met kerndocent Dr. Inge Nuijten
Vitaliteit, impact, omgang met onzekerheden. De nieuwe leider heeft een andere drive dan voorheen. Zijn performance moet ook aan een nieuw verwachtingspatroon voldoen. In plattere organisaties, vernetwerkte structuren, dynamische context en met grotere verantwoordelijkheid. Dr. Inge Nuijten geeft hierop een passend antwoord met een nieuw en disruptief programma: ‘De Essentie van Leiderschap’.

‘Uit je comfortzone stappen om verder te komen’
De leergang Verandermanagement van AOG School of Management zette haar wereld op de kop. “Wat ik daar leerde, duwde me uit mijn comfortzone.” Desondanks zette ze door en volgde daarna de leergang Bestuurlijk Leiderschap. Janneke Klijn (1962), directeur-bestuurder van woningcorporatie Wold & Waard in het Westerkwartier, houdt erg van nieuwe kennis en intellectuele prikkels. “Van leren word ik gewoon blij. Daarom ga ik nu mijn master afmaken.’

Trends en hypes in het openbaar bestuur
In 2004 hield Ko de Ridder zijn oratie als bijzonder hoogleraar Toezicht aan de Rijksuniversiteit Groningen. Onder de titel ‘Goede raad voor toezicht’, analyseerde hij in zijn rede een aantal mechanismen waarmee interne toezichthouders te maken hebben in (semi-)publieke organisaties op terreinen als welzijn, kinderopvang en sociale woningbouw.

‘It’s all in the family’
Onlangs mochten de deelnemers van leergang Digitaal Leiderschap een kijkje nemen in de keuken van AFAS Software. Dit Nederlandse familiebedrijf ontwikkelt softwareproducten voor zowel de zakelijke als de consumentenmarkt op een maatschappelijk verantwoorde manier waarbij klanten, medewerkers en milieu centraal staan. Het werkbezoek was onderdeel en tevens de afsluiting van de derde module: Disruptie en innovatie: digitale strategie. We werden rondgeleid en kregen een inspirerende presentatie van CEO Bas van der Veldt. Tineke Onink, deelnemer aan de leergang Digitaal Leiderschap schreef hierover een blog.
Persoonlijk Leiderschap in Transitie: Inspirerende casus-beschrijvingen van ‘Veranderinterventies met Effect’
In het programma Persoonlijk Leiderschap in Transitie staan vragen centraal als ‘wie ben ik zelf? ‘en ‘hoe steek ik persoonlijk in elkaar?’ Precies daar waar u beweging wilt creëren in de organisatie, waar transities vastlopen, waar het u bekende gedragsrepertoire niet het gewenste effect lijkt op te leveren, wordt u uitgedaagd. Voor u, als senior manager, bestuurder of directeur, is dat een unieke mogelijkheid uw leiderschap een nieuwe dimensie te geven. In een serie blogs geven we u een inkijkje in de veranderpraktijk van onze opdrachtgevers. Uiteraard geanonimiseerd, krijgt u de gelegenheid te leren van inzichten die enkele sterke ‘leider in veranderen’ opdeden.

De Big Data Paradox
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Big Data verkeert in de fase waarin het als een grote belofte voor de organisatie wordt gezien. Hierdoor ligt de teleurstelling echter op de loer. Afhankelijk van de geloofwaardigheid van de betreffende organisatie om de balans te realiseren pakt een Big Data initiatief juist positief of negatief uit. Dit is wat ik noem de Big Data Paradox. Drs. Edwin Kooge, moduledocent van de leergang Klantstrateeg, is expert op het gebied van het gebruik van klantgegevens voor marketingdoeleinden.