Kennis & inspiratie
Onafhankelijke adviesraad begeleidt meting klantbelang bij banken
Om de dienstverlening aan hun klanten verder te kunnen verbeteren, zijn banken bezig in kaart te brengen in hoeverre het klantbelang centraal wordt gesteld. Zoals aangekondigd in haar beleidsprogramma 2015 kijken de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en haar leden in afstemming met maatschappelijke organisaties naar de meetbaarheid van het klantbelang. De eerste rapportage valt komend najaar te verwachten.
Kamer van Koophandel en AOG School of Management sluiten innovatieve samenwerkingsovereenkomst
De wereld om de Kamer van Koophandel heen is fundamenteel en structureel in verandering door onder meer digitale transformaties en transities in de huidige samenleving. Hierdoor is er bij de Kamer van Koophandel de wens ontstaan om zich verder te ontwikkelen naar innovatieve, ondernemende en digitale partner richting de markt, haar stakeholders en de samenleving. Dit proces is begonnen op 1 januari 2014 toen de nieuwe KvK van start is gegaan. In de verdere versterking van deze vernieuwing van de organisatie heeft de KvK gekozen voor AOG School of Management gekozen als ontwikkelingspartner.

Nieuw programma: Strategic Urban Development
Waar leven we in de nabije toekomst? En waar komt de verwachte en noodzakelijk economische groei vandaan om die toekomst zeker te stellen? Volgens velen is het antwoord op deze vragen: de stad. De vorm van de stad zoals we deze nu kennen zal veranderen. Met de nieuwe vorm zal ook anders worden nagedacht over de mensen die erin leven, werken en recreëren. Met gewijzigde aandacht voor duurzaamheid, transport, bestuur, betaalbaar wonen en de inrichting en het gebruik van ruimte en land.

Studiereis Bedrijfsartsengroep: een terugblik
Bedrijfsartsengroep en AOG School of Management hebben de handen ineen geslagen met een unieke studiereis naar China. Deze heeft plaatsgevonden van 10 mei tot en met 19 mei 2015. Deelnemers aan deze reis waren bedrijfsartsen en professionals in de zorg.

Leiderschap in een digitale wereld
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
De écht grote veranderingen die we momenteel waarnemen komen voort uit de voortrazende technologische revolutie en de daarmee gepaard gaande maatschappelijke omwenteling. Hoe maak je als organisatie de omslag van een offline naar een online organisatie? In de leergang Digitaal Leiderschap stond de impact van deze transitie en het daarbij behorende leiderschap centraal. Maar gaat deze leergang nu echt om Digitaal Leiderschap? Of gaat het meer om Leiderschap in een Digitale wereld? Alumna Agnes van Daal vertelt over haar ervaringen met de leergang.

Leiderschap in transities
Recent presenteerde minister Bussemaker haar toekomstplannen voor de kunst- en cultuursector. De focus van de minister is om kunstenaars en instellingen in staat te stellen ‘om te gaan met de verandering in de beleving en productie van cultuur in Nederland. Door kwaliteit voorop te stellen, door innovatie en profilering aan te moedigen en door samenwerking te stimuleren.‘ Mooie woorden die doen terugdenken aan de ingrijpende maatregelen die Halbe Zijlstra vier jaar geleden nam om de kunstensector ondernemender en minder subsidieafhankelijk te maken. Hij zette daarmee een transitieproces in de kunsten in gang, dat de hele keten raakte en waar ik in de praktijk van de podiumkunsten in Amsterdam nauw bij betrokken was.
Het Business model van de natuur
Donderdag 4 juni is de eerste editie van de leergang Leiderschap in Duurzaamheid onder leiding van kerndocent Helmut Kaltenbrunner van start gegaan. Samen met deelnemers uit onder meer het onderwijs, de overheid, zorg, techniek en financiële sector gaan we de komende maanden verder denken over de concrete invulling van duurzaamheid binnen de eigen context. Hoe voeg je duurzaamheid toe aan de kernactiviteiten van je organisatie? Hoe zorg je er als leider voor dat je de organisatie en haar stakeholders meekrijgt?
Kerndocent Heinrich Winter aanvaardt ambt van hoogleraar Bestuurskunde
Op 23 juni jl. heeft Heinrich Winter, kerndocent van de leergang Publieke Strategie en Leiderschap, zijn ambt van hoogleraar Bestuurskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen aanvaard. Zijn oratie, met de titel “Bestuurlijke organisatie en geschilbeslechting in het sociaal domein”, richt zich op de nieuwe verhoudingen die tussen overheid, markt en gemeenschap zijn ontstaan na de decentralisaties in het sociaal domein.

Wat heeft merkmanagement met Gooische vrouwen?
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Vooruit kijken. Heel verstandig zolang je niet vergeet te genieten van ‘het nu’, is een veel gehoorde uitspraak. En terugkijken dan? ‘Ach… wat geweest is, is geweest’, is mijn motto. Dus waarom zou juist ík dan een blog schrijven over ‘wat het volgen van de leergang Merkmanagement mij gebracht heeft na – mind you – 2003’? Nou, hierom…Van alle opleidingen en trainingen die ik gevolgd heb in de afgelopen jaren, is de leergang Merkmanagement van het AOG School of Management er eentje die is blijven hangen. Kleven, beter gezegd. Want letterlijk tot op de dag van vandaag beïnvloedt deze leergang in positieve zin mijn denken en doen. Dát wil ik graag delen.
Terugblik ‘Kleurrijk Adviseren en Veranderen’
Op dinsdag 9 juni jl. vond het evenement Kleurrijk Adviseren en Veranderen plaats in het prachtige pand Felix Meritis te Amsterdam. De middag stond enerzijds in het teken van het afscheid van Léon de Caluwé en anderzijds van een nieuw begin; de presentatie van het boek van Paul Kloosterboer getiteld ‘Adviseren vanuit het geheel’. In diverse workshops verdiepten de deelnemers zich in het gedachtegoed van de meester Léon de Caluwé.