Kennis & inspiratie

Mindfulness op de werkvloer

Talentontwikkeling en Human Resources

In de moderne samenleving zijn ontzettend veel prikkels. Op weg naar je werk moet je uitkijken dat je niet word overreden door auto’s en brommers, op het werk zelf wordt je voortdurend blootgesteld aan ringelende telefoons, collega’s die je storen, oneindig veel e-mails en moet je dringen om nog op een tijd een broodje bij de kantine weg te kunnen kapen. Het zijn misschien allemaal kleine dingetjes, maar ze zorgen er wel voor dat je innerlijke alarmsysteem continue afgaat en misschien wel constant in hoogste staat van paraatheid verkeert. Gebeurt er dan nog iets onverwachts – een deadline wordt bijvoorbeeld onverwachts naar voren gehaald – dan schiet je al snel in de stress. Het innerlijke alarmsysteem staat zo gevoelig afgesteld omdat het menselijk brein zich heeft ontwikkeld in een tijd waarin er veel minder prikkels waren. Onze antieke hersenen zijn dus niet op ingesteld op zoveel prikkels en dus gaat voortdurend het alarmsysteem af.

Lees meer

Leiderschap en strategie in geagiteerd Groningen

Leiderschapsontwikkeling

Binnen de opleiding Strategisch Leiderschap mag ik de laatste jaren altijd een bijdrage leveren. Erg leuk om te doen en leerzaam voor in ieder geval mijzelf – en hopelijk ook voor de deelnemers. Bij het genot van uitspanning uit de dagelijkse werkzaamheden reflecteren op casussen van deelnemers of andere, vanuit ervaring en theoretische kennis van allen. Vandaag bekijken we een case uit Groningen omtrent Centrum Veilig Wonen.

Lees meer

Verder denken over Strategic Urban Development

Leiderschapsontwikkeling

Elf jaar geleden verhuisde Ward Rauws (1985) naar Groningen om planologie aan de RUG te studeren. Dat was eigenlijk een logische keuze voor een jongen uit de polder: Rauws is geboren en getogen in Lelystad, een stad die rechtstreeks van de tekentafel is gekomen. “Al jong vroeg ik me af wie de tekenaar van Lelystad was. Wat erachter de plannen zat en waarom het eigenlijk zo anders uitpakte dan bedoeld.” Als één van de docenten van het programma Strategic Urban Development van AOG School of Management wil hij met de deelnemers verkennen hoe planologen en beleidsmakers kunnen omgaan met de fundamentele onzekerheden die bij zijn vak horen.

Lees meer

Terugblik Midden in de Samenleving

Nieuws

Op woensdag 30 september heeft AOG School of Management het evenement ‘Midden in de Samenleving – De publieke sector in ...

Lees meer

Kan marketing overmatigheid beteugelen?

Innovatie, Marketing en Ondernemerschap

Overmatigheid kent steeds minder grenzen. De mentaliteit van “het moet kunnen” wint terrein. De brutaliteit, onbeschoftheid, ongedisciplineerdheid en de ‘ niets is te dol cultuur’ lijkt niet meer te stoppen. Er is wereldwijd een wedstrijd gaande in het afbreken van de laatste taboes. En Nederland behoort tot de koplopers. Kan marketing, dat ongetwijfeld een (ongewilde) bijdrage heeft geleverd aan deze mentaliteit, ook worden ingezet om het omgekeerde te bereiken? Dit artikel is een call to action om marketingtechnieken in te zetten om onmatigheid te beteugelen.

Lees meer

‘Nasty little habits’

Veranderen en Organiseren

Zomer 2015 in Amsterdam. Niet verkeerd qua weer. Ik draai een paar weken, wat wij thuis, een zomerrooster noemen; in de ochtend werken en schrijven, in de middag varen op het IJ, de grachten of de Amstel en ‘s avonds barbecueën met een glaasje wijn. Veel vrienden vinden dat ook leuk! Elk jaar weer een leuke reflectieve en inspirerende periode. Column van Marco de Witte.

Lees meer

Klantgericht imago stimuleert innovatie

Bedrijfskunde

Eerst een geruststellende gedachte: binnen 10 jaar is ongeveer 80% van de nu bekende producten en processen vernieuwd of verdwenen. Dit kun je je misschien moeilijk voorstellen, maar ga maar eens een decennium terug in de tijd. Facebook, Twitter en LinkedIn bestonden nog niet, om over Airbnb en Uber maar te zwijgen. Niets om je druk over te maken? Als je denkt dat de huidige ontwikkelingen jouw bedrijfstak niet raken, dan kom je snel bedrogen uit. Ga er maar vanuit dat in jouw sector ook ongeveer 80% verandert. Dan hoef je daar in ieder geval niet meer bang voor te zijn. Gerustgesteld?

Lees meer

Onlangs verschenen van onze docenten

Nieuws

Onlangs zijn er van onze docenten weer een aantal boeken over uiteenlopende onderwerpen verschenen. Bekijk hier het actuele overzicht.

Lees meer

Webinar: ‘Leiderschap bij Digitale Transformaties’

Leiderschapsontwikkeling

Stelt u zich wel eens de vraag hoe uw organisatie de transformatie naar de netwerkeconomie tot stand brengt? Op donderdagmiddag 8 oktober is Marco Derksen, initiator van Marketingfacts, onze gast in het webinar ‘Leiderschap bij Digitale Transformaties’.

Lees meer

Ervaringen van een alumna | Merkmanagement

Innovatie, Marketing en Ondernemerschap

Bijna iedere organisatie heeft merkwaarden geformuleerd. Vaak zijn het echter woorden met weinig betekenis voor cliënten en medewerkers. Ze zijn niet onderscheidend en/of er is geen vertaling naar gewenst gedrag. Dat het anders kan, ontdekte alumna Heleen Engbers tijdens de leergang Merkmanagement van AOG School of Management.

Lees meer

De vooruitgang voor zijn?

Blijf geïnspireerd en altijd op de hoogte! Ontvang regelmatig vernieuwende kennisartikelen, uitnodigingen voor (gratis) inspiratiesessies en relevante updates over onze academische opleidingen.