Kennis & inspiratie

Terugblik Vooruit Denken
Op donderdag 10 december opende De Sparrenhorst in Nunspeet haar deuren voor een nieuw evenement: “Vooruit Denken, uw volgende stap in visie en leiderschap”. Met 120 deelnemers, 14 kerndocenten en alle studieadviseurs en ontwikkelaars van AOG School of Management was het meteen volle bak. Twee keynotes, vijf parallelle flitscolleges en een walking diner in kerstsfeer brachten alle deelnemers tot elkaar in betekenisvolle ontmoetingen.

Goede voornemens: uw leiderschap in 2016
Nu de feestdagen voor de deur staan en ook het nieuwe jaar haar opwachting maakt, beginnen voor velen van ons ...
Hoe leiders motiveren
De functie van leiderschap is het creëren van een toegevoegde waarde aan een groep. Het beeld wat algemeen geaccepteerd is, is dat echte leiders mensen motiveren om het beste uit zichzelf te halen. Echter, zo stelt hoogleraar Organisatiekunde Mathieu Weggemans, vooral mensen die meer complex werk doen (zoals kenniswerk) zijn al vanuit zichzelf sterk gemotiveerd om het beste uit zichzelf te halen.

Ethiek als grondslag voor duurzaam handelen
Een van de meest fundamentele colleges in de Leergang Leiderschap in Duurzaamheid, handelt over ethiek. Hoogleraar letterkunde en filosofie Maarten van Buuren heeft zich vooraf uitgebreid verdiept in deze materie. Hij houdt zijn gehoor twee klassieke stromingen voor. Het Daoïsme, een door Laozi ontwikkelde leer die als reactie op Confucius in het oude China opkwam en de leer van Spinoza uit de Nederlanden van de Gouden Eeuw.

Verder denken over de toekomst van werk
Talentontwikkeling en Human Resources
Als ze voor groepen boventallige medewerkers staat of individueel werkzoekenden begeleidt weet ze waar ze het over heeft. Aaltje Vincent schrijft boeken over het vinden van nieuw werk, traint loopbaanprofessionals en begeleidt werkzoekenden. Haar motto: werk moet je veroveren. Een methode die al acht jaar succesvol is. Ze volgt de leergang Strategisch Ondernemen met Arbeid om bij te tanken en om haar aanpak nog toekomstbestendiger te maken.
Ontdekkingsreis naar organiseren in de 21ste eeuw
Talentontwikkeling en Human Resources
The past is a foreign country; they do things differently there. Dat is de openingszin van L.P. Hartley’s beroemde roman The Go Between. Een boek gesitueerd op het tumultueuze breukvlak van twee eeuwen: de 19de en de 20ste. Ruim een eeuw later bevinden we ons opnieuw in zo’n overgangsfase tussen verschillende tijdperken – met elk hun eigen uitgangspunten, benaderingen, verhoudingen.

AOG School of Management organiseert eerste MOOC: Robotisering en de toekomst van werk
Op 14 december gaat de eerste MOOC van AOG School of Management van start met het thema: Robotisering en de toekomst van werk. Deelnemers krijgen bronnen aangeboden om na te denken over onderwerpen zoals: digitalisering, robotisering, de mogelijkheden van ‘internet of things’ en welke effecten deze op de toekomst van werk hebben.

Ervaringen van een alumnus | Business Development & Innovatie
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Nieuwe waarde creëren. Zaken doen in een veranderende maatschappij. Inspelen op ontwikkelingen die nog maar net zijn ingezet. Hoe vlieg je zaken als deze aan vanuit een strategisch perspectief? Freek Kaalberg, Trade Marketing Manager Europe binnen de Consumer Health divisie van Novartis, rondde dit jaar de opleiding Business Development & Innovatie van AOG School of Management af. Zijn concrete leerdoelen? Een strategische verdiepingsslag maken en handvaten krijgen om binnen strategische processen meer structuur te realiseren en vernieuwing te initiëren.

Hoe vertel ik het mijn manager?
Talentontwikkeling en Human Resources
Onder die noemer houdt dr. Manon Ruijters op 10 december haar keynote speech tijdens het eindejaarsevenement Vooruit Denken van AOG School of Management. ‘Ontwikkeling van het persoonlijke leiderschap en de professionele identiteit van organisaties gaan hand in hand’ stelt ze in haar speech.

Ons brein helpt ons niet aan duurzaam gedrag
Tijdens een boeiend college in de leergang Leiderschap in Duurzaamheid legde Paul Postma de link tussen Neuromarketing en duurzaam gedrag. De uitkomst daarvan? De werking van ons brein staat duurzaam gedrag soms in de weg.