Kennis & inspiratie

Even geen Shell-scenario’s: handschoenen uit of fluiten in het donker?
Shell staat – graag – bekend als strategisch vooruitziend bedrijf. Al jarenlang verkondigt het met regelmaat, aan de hand van telkens twee scenario’s, de toekomst van de energiesector. De essentie van die scenario’s is steeds dat er weliswaar schonere energietechnologieën in aantocht zijn, maar dat de transitie daarnaar zodanig traag verloopt dat er nog (heel) lang CO2-houdende energiedragers nodig blijven. En met name dan de schoonste vorm daarvan: aardgas, Shell’s toekomst. Dus één centrale boodschap, telkens in twee ‘verschillende’ scenario’s verteld.

Dagbladen in het nauw
Delano Maccow, kerndocent van de opleiding Bedrijfskunde en Leiderschap, kijkt graag naar voorbeelden uit de praktijk in zijn colleges. En dan vooral naar casussen die tot de verbeelding spreken. Zoals de Nederlandse dagbladsector, waar ontwrichtende ontwikkelingen van buiten grote gevolgen hebben. “De vraag is steeds: hoe ga je daarmee om als organisatie? Zet je de hakken in het zand, zoals vaak gebeurt, of beweeg je mee met de veranderingen?”

Van individuele competentie naar collectieve excellentie
“It doesn't make sense to hire smart people and then tell them what to do; we hire smart people so they can tell us what to do.” - Steve Jobs. Dit weekend kwam ik in de social media deze, vanuit een systemische blik op organisaties, veelzeggende quote tegen van Steve Jobs. In een sterk en razendsnel veranderende wereld, hebben we elkaar meer dan nodig om passende toegevoegde waarde te leveren. Veranderingen gaan sneller dan ooit, kennis is niet langer macht, want immers vrijuit beschikbaar.

Visie op goed bestuur: gewoon in het onderwijs
U kent het misschien wel. De onvermijdelijke vraag op verjaardagsfeestjes. “En, wat voor werk doe jij?” Ik werk in het onderwijs. “Ah, leuk! Welke groep heb je?” Nee, ik sta niet voor de klas, maar ik ben bestuurder. “Oh, je zit in het bestuur. Maar doe je daarnaast ook nog iets dan?”
Online proefcollege Psychologie in Organisaties
Afgelopen dinsdag heeft het eerste online proefcollege voor de opleiding Psychologie in Organisaties plaatsgevonden met drs. Max Wildschut. Wilt u meer weten over gedrag in organisaties? Bekijk het online proefcollege.

Eventprogramma 2016
In onze opleidingsprogramma’s creëren we betekenisvolle ontmoetingen en zetten we onze deelnemers aan tot verder denken. Ook tijdens onze events nemen we u graag mee in de nieuwste inzichten voor in uw dagelijkse praktijk. Voor op de golf, zoals u van ons gewend bent. In 2016 hebben daarom we weer een interessant en boeiend eventprogramma voor u samengesteld. Download hier het eventprogramma 2016.
Van Big Data naar Braindata
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Big data lijkt één van de toverwoorden die binnen een bedrijf kunnen leiden tot een ongekend enthousiasme. Logisch ook, want door middel van big data kunnen er inzichten worden verworven die eerder in het duister bleven. Zo zijn bijvoorbeeld bewegingen van klanten over het internet nu veel makkelijker, sneller en beter in kaart te brengen. Maar wat weten we nu eigenlijk? Welke conclusies kunnen we aan deze data hangen? Waarom gedragen bezoekers zich zo? En hoe kunnen wij dit gedrag beïnvloeden?

Duurzame diversiteit voor een duurzamere wereld
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Bij het zoeken naar een duurzamere wereld is het weten te benutten van diversiteit essentieel: enerzijds is het een voorwaarde voor een gezonde planeet, anderzijds is het een goede eigenschap van lerende gemeenschappen die tegen stootjes kunnen en in staat zijn te breken met bestaande routines en systemen die niet langer houdbaar blijken te zijn. Wanneer wij spreken over ‘duurzame leerprocessen’ en over ‘duurzame organisaties’ dan zien wij het als een vanzelfsprekendheid dat we het hebben over organisatieontwikkeling en leerprocessen die bijdragen aan een samenleving die duurzamer is dan de huidige.

Veranderingen in organisaties
Onlangs woonde studieadviseur Nienke Rooda de achtste module uit een serie van negen bij van de leergang Leiderschap in Management. ...

The things we do for love.
Gebombardeerd tot alarmschijf in december ’76 : ‘The things we do for love’ van 10 cc, een in 1972 opgerichte popband uit Groot Brittannië . Het liedje gaat over miscommunicatie in de liefde. Een regel van de songtekst, ‘communication is the problem to the answer’, is iets wat jaren omineus is blijven hangen…