Kennis & inspiratie

Van individuele competentie naar collectieve excellentie

Leiderschapsontwikkeling

“It doesn't make sense to hire smart people and then tell them what to do; we hire smart people so they can tell us what to do.” - Steve Jobs. Dit weekend kwam ik in de social media deze, vanuit een systemische blik op organisaties, veelzeggende quote tegen van Steve Jobs. In een sterk en razendsnel veranderende wereld, hebben we elkaar meer dan nodig om passende toegevoegde waarde te leveren. Veranderingen gaan sneller dan ooit, kennis is niet langer macht, want immers vrijuit beschikbaar.

Lees meer

Visie op goed bestuur: gewoon in het onderwijs

Beleid en Publieke Strategie

U kent het misschien wel. De onvermijdelijke vraag op verjaardagsfeestjes. “En, wat voor werk doe jij?” Ik werk in het onderwijs. “Ah, leuk! Welke groep heb je?” Nee, ik sta niet voor de klas, maar ik ben bestuurder. “Oh, je zit in het bestuur. Maar doe je daarnaast ook nog iets dan?”

Lees meer

Online proefcollege Psychologie in Organisaties

Nieuws

Afgelopen dinsdag heeft het eerste online proefcollege voor de opleiding Psychologie in Organisaties plaatsgevonden met drs. Max Wildschut. Wilt u meer weten over gedrag in organisaties? Bekijk het online proefcollege.

Lees meer

Duurzame diversiteit voor een duurzamere wereld

Innovatie, Marketing en Ondernemerschap

Bij het zoeken naar een duurzamere wereld is het weten te benutten van diversiteit essentieel: enerzijds is het een voorwaarde voor een gezonde planeet, anderzijds is het een goede eigenschap van lerende gemeenschappen die tegen stootjes kunnen en in staat zijn te breken met bestaande routines en systemen die niet langer houdbaar blijken te zijn. Wanneer wij spreken over ‘duurzame leerprocessen’ en over ‘duurzame organisaties’ dan zien wij het als een vanzelfsprekendheid dat we het hebben over organisatieontwikkeling en leerprocessen die bijdragen aan een samenleving die duurzamer is dan de huidige.

Lees meer

Van Big Data naar Braindata

Innovatie, Marketing en Ondernemerschap

Big data lijkt één van de toverwoorden die binnen een bedrijf kunnen leiden tot een ongekend enthousiasme. Logisch ook, want door middel van big data kunnen er inzichten worden verworven die eerder in het duister bleven. Zo zijn bijvoorbeeld bewegingen van klanten over het internet nu veel makkelijker, sneller en beter in kaart te brengen. Maar wat weten we nu eigenlijk? Welke conclusies kunnen we aan deze data hangen? Waarom gedragen bezoekers zich zo? En hoe kunnen wij dit gedrag beïnvloeden?

Lees meer

Eventprogramma 2016

Nieuws

In onze opleidingsprogramma’s creëren we betekenisvolle ontmoetingen en zetten we onze deelnemers aan tot verder denken. Ook tijdens onze events nemen we u graag mee in de nieuwste inzichten voor in uw dagelijkse praktijk. Voor op de golf, zoals u van ons gewend bent. In 2016 hebben daarom we weer een interessant en boeiend eventprogramma voor u samengesteld. Download hier het eventprogramma 2016.

Lees meer

Veranderingen in organisaties

Bedrijfskunde

Onlangs woonde studieadviseur Nienke Rooda de achtste  module uit een serie van negen bij van de leergang Leiderschap in Management. ...

Lees meer

Geen technische, maar maatschappelijke discussie over toekomst van werk

Innovatie, Marketing en Ondernemerschap

Artikelen en congressen over de toekomst van werk beginnen meestal vanuit een technisch perspectief: door robotisering moet je vrezen voor je baan. Maar we moeten niet vrezen, we moeten juichen. Want waarom zouden we computers en machines innoveren én toch willen blijven werken? Wat is dat voor een rare kronkel in de mens? We combineren een beleid van innovatie met een beleid van volledige werkgelegenheid. Dit leidt er toe dat we er steeds werk bij zoeken om de dag maar vol te maken. We verzinnen regeltjes, sturen cc-tjes en beleggen vergaderingen: kortom we vallen anderen lastig wanneer we zelf productiever worden.

Lees meer

The things we do for love.

Leiderschapsontwikkeling

Gebombardeerd tot alarmschijf in december ’76 : ‘The things we do for love’ van 10 cc, een in 1972 opgerichte popband uit Groot Brittannië . Het liedje gaat over miscommunicatie in de liefde. Een regel van de songtekst, ‘communication is the problem to the answer’, is iets wat jaren omineus is blijven hangen…

Lees meer

Arbeid in de nieuwe Economie

Innovatie, Marketing en Ondernemerschap

“Minister Asscher (Sociale Zaken) waarschuwde vorig jaar dat robots en andere technologie de komende decennia een drastisch effect kunnen hebben op het aantal menselijke banen.” Zo start ook het rapport ‘De Robot de Baas’ van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) dat onlangs het licht zag. De conclusie uit het rapport is dat de opkomst van robots minder snel gaat dan door veel paniekzaaiers wordt beweerd, Er zijn wel grote veranderingen in opkomst, waarbij op termijn veel moet worden aangepast. Een groeiende ongelijkheid is hier een voorbeeld van.

Lees meer

De vooruitgang voor zijn?

Blijf geïnspireerd en altijd op de hoogte! Ontvang regelmatig vernieuwende kennisartikelen, uitnodigingen voor (gratis) inspiratiesessies en relevante updates over onze academische opleidingen.