Kennis & inspiratie
Filosofie in Organisaties
Er is veel te lezen over wat er onder invloed van robotisering staat te veranderen. Heel rooskleurig ziet die toekomstschets er vaak niet uit. Er verdwijnt veel. Daar ligt de nadruk op. Een gevoel van onbehagen over wat ons te wachten staat is dan heel begrijpelijk. Maar door te investeren in ons verstand, onze rede, scherpen we onze ideeën en zijn we in staat om problemen op te kunnen oplossen, maar bij die problemen en die oplossingen tegelijkertijd ook vragen te stellen. Filosofie in Organisaties is een leergang die deze kritische methode, dit proces van reflectie als uitgangspunt heeft en is geschikt voor mensen die deze manier van denken verder willen leren kennen.

Terugblik Masters of Management 2016
De Masters of Management 2016, wederom een fraai event met niet alleen twee bijzondere sprekers, maar ook geweldige deelnemers! Wij kijken terug op een inspirerend en boeiend event, waarin het maken van verbindingen met de mensen om u heen tot de kern werd teruggebracht: hoe voorkom ik een disfunctionele relatie.

Ondertussen
Hoe goed ken jij de wereld waarin en waarover jij adviseert? En dan bedoel ik niet hoe je er vanuit je vakgebied naar kijkt, want dat weet jij als professional het best. Ik bedoel ook niet de opvattingen die je hebt over die organisatie; je overtuigingen zijn van jou, maar zeggen niet zoveel over de werkelijkheid waarin jij rondloopt. Wat ik bedoel is of je de patronen en dynamieken van de wereld waarover jij adviseert snapt, of je weet hoe het werkt, en wat dan het werkzame bestanddeel is.

De toekomst van werk: Strategisch Ondernemen met Arbeid
Talentontwikkeling en Human Resources
Welke ontwikkelingen zorgen er nu voor dat werk verandert? Wat betekenen al deze ontwikkelingen voor het bedrijfsleven, ons onderwijs en voor de beslissingen die de overheid neemt? Genoeg om over verder te denken!

Het komt aan op moraal
In 2015 rondde Joop Vogel, voorzitter College van Bestuur van het CSG Liudger in Drachten, de leergang Excelleren in Onderwijsbestuur af. De leergang heeft hem veel gebracht, zowel op persoonlijk vlak als in zijn professionele, dagelijkse praktijk. De totstandkoming van het huidig strategisch beleidsplan (schoolplan) is voor een belangrijk deel gebaseerd op hetgeen hij in de opleiding gehoord en geleerd heeft.

Een terugblik op de boekpresentatie ‘Creating Value with Big Data Analytics’
Hoe kunnen marketeers gebruiken maken van Big Data voor een slimmere besluitvorming? Op donderdag 11 februari jl. presenteerden Peter Verhoef, Edwin Kooge en Natasha Walk (docenten in van de leergang Klantstrateeg) met trots hun boek ‘Creating Value with Big Data Analytics’. Tijdens de bijeenkomst in Dauphine Amsterdam waren veel marketeers zowel vanuit de wetenschap als praktijk aanwezig samen met familie en vrienden.

De essentie van gedrag
Op 9 februari jl. heeft het eerste online proefcollege voor de opleiding Psychologie in Organisaties plaatsgevonden met kerndocent drs. Max Wildschut. Max nam de deelnemers mee in hoe het gedrag op de werkvloer kan worden verklaard en gaf voorbeelden wat deelnemers in de leergang kunnen verwachten. Tijdens het college werden veel vragen gesteld, wat we samen hebben gebundeld tot dit blog.

Ervaringen van een alumnus | Strategisch Ondernemen met Arbeid
Talentontwikkeling en Human Resources
In het kader van de leergang Strategisch Ondernemen met Arbeid heeft alumnus Hendrik Deiman, manager duurzame inzetbaarheid bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO), een visiedocument geschreven over “Wat doet de robot nu?”. Een visiedocument over Strategisch ondernemen met arbeid in een tijdperk van digitalisering en robotisering.

Dagbladen in het nauw
Delano Maccow, kerndocent van de opleiding Bedrijfskunde en Leiderschap, kijkt graag naar voorbeelden uit de praktijk in zijn colleges. En dan vooral naar casussen die tot de verbeelding spreken. Zoals de Nederlandse dagbladsector, waar ontwrichtende ontwikkelingen van buiten grote gevolgen hebben. “De vraag is steeds: hoe ga je daarmee om als organisatie? Zet je de hakken in het zand, zoals vaak gebeurt, of beweeg je mee met de veranderingen?”

Even geen Shell-scenario’s: handschoenen uit of fluiten in het donker?
Shell staat – graag – bekend als strategisch vooruitziend bedrijf. Al jarenlang verkondigt het met regelmaat, aan de hand van telkens twee scenario’s, de toekomst van de energiesector. De essentie van die scenario’s is steeds dat er weliswaar schonere energietechnologieën in aantocht zijn, maar dat de transitie daarnaar zodanig traag verloopt dat er nog (heel) lang CO2-houdende energiedragers nodig blijven. En met name dan de schoonste vorm daarvan: aardgas, Shell’s toekomst. Dus één centrale boodschap, telkens in twee ‘verschillende’ scenario’s verteld.