“Het ergste moet nog komen”

Chris Wiersma

In 2014/2015 toen ik de leergang volgde, luidde de titel nog ‘Digitaal Leiderschap’. De huidige naam ‘Leiderschap bij Digitale Transformaties’ geeft beter aan waar het om gaat: hoe geef je richting en leiding aan de transities waartoe de digitalisering en de netwerksamenwerking ondernemingen en maatschappelijke organisaties noodzaken.

Ik ben nog steeds erg blij dat ik de leergang heb gevolgd. Ik werk al enige tijd (een understatement voor ruim 40 jaar) in de bibliotheeksector. De digitalisering, de netwerksamenleving en de economische, culturele en politieke veranderingen die ermee gepaard gaan, hebben een enorme impact op de bibliotheek. En niet alleen op de bibliotheek, er is geen persoon, organisatie of maatschappelijke sector die er niet door wordt geraakt. Dat wist ik toen ik aan de leergang begon. Maar de gevolgen zijn nog veel ingrijpender dan ik me vooraf realiseerde. Daarom heb ik de titel van mijn visiedocument ontleend aan de Duitse filosoof Arthur Schopenhauer: ‘Het ergste moet nog komen’.

De leergang heeft mij erg geholpen om beter te snappen wat er gebeurt en hoe je daarop in kunt spelen. Ik heb geleerd dat de ontwikkelingen soms verontrustend, maar vooral buitengewoon interessant zijn. Dat je daarin cruciale patronen kunt onderkennen, maar dat desondanks voorspellen lastig blijft. Vooral als het om de toekomst gaat (Niels Bohr). Ik heb nu een beter beeld van de kansen die de digitalisering biedt voor de missie van de bibliotheek: de bevordering van de persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijke positie van burgers.

In mijn bibliotheek hebben we inmiddels veel veranderd. In 2015 trokken we een programmamanager digitale innovatie aan, die vervolgens een Digital Lab heeft opgetuigd en leiding geeft aan het team Marketing & Innovatie. Dit team heeft Agile/Scrum omarmd en heeft start-ups om zich heen verzameld die ons helpen met de innovatie van onze dienstverlening en marketing. We doen aan SEO, contentmanagement, we bouwen een escape-room waaruit je je kunt bevrijden met behulp van 21st century skills (communiceren, creativiteit, programmeren), zijn heel actief op sociale media en hebben een app gemaakt die je rondleidt door de bibliotheek. We hebben ons bereik op sociale media vergroot, zijn we aantrekkelijker voor digital natives en helpen we meer mensen om hun digitale en andere vaardigheden te vergroten.

We bouwen de bibliotheek om tot een digitaal en analoog (digiloog noemen wij dat) stedelijk platform en ontwikkelen de organisatie tot een netwerkorganisatie die in open verbinding staat met partners in de stad. We zitten midden in de transitie, met alle veranderkundige opgaven die daarbij horen. De colleges over innovatie helpen om daarvoor een koers uit te zetten.

Het ergste moet nog komen, maar ik vind de ontwikkelingen vooral interessant en inspirerend. De leergang heeft mij veel geleerd en heeft me geïnspireerd om tot handelen over te gaan.

Dit blog is geschreven door Chris Wiersma, directeur/bestuurder van denieuwebibliotheek in Almere. Chris is alumnus van de leergang Leiderschap bij Digitale Transformaties. Meer weten over deze leergang, download de brochure.

 

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.