Kennis & inspiratie
Hoe leiders motiveren
De functie van leiderschap is het creëren van een toegevoegde waarde aan een groep. Het beeld wat algemeen geaccepteerd is, is dat echte leiders mensen motiveren om het beste uit zichzelf te halen. Echter, zo stelt hoogleraar Organisatiekunde Mathieu Weggemans, vooral mensen die meer complex werk doen (zoals kenniswerk) zijn al vanuit zichzelf sterk gemotiveerd om het beste uit zichzelf te halen.

Ethiek als grondslag voor duurzaam handelen
Een van de meest fundamentele colleges in de Leergang Leiderschap in Duurzaamheid, handelt over ethiek. Hoogleraar letterkunde en filosofie Maarten van Buuren heeft zich vooraf uitgebreid verdiept in deze materie. Hij houdt zijn gehoor twee klassieke stromingen voor. Het Daoïsme, een door Laozi ontwikkelde leer die als reactie op Confucius in het oude China opkwam en de leer van Spinoza uit de Nederlanden van de Gouden Eeuw.

Verder denken over de toekomst van werk
Talentontwikkeling en Human Resources
Als ze voor groepen boventallige medewerkers staat of individueel werkzoekenden begeleidt weet ze waar ze het over heeft. Aaltje Vincent schrijft boeken over het vinden van nieuw werk, traint loopbaanprofessionals en begeleidt werkzoekenden. Haar motto: werk moet je veroveren. Een methode die al acht jaar succesvol is. Ze volgt de leergang Strategisch Ondernemen met Arbeid om bij te tanken en om haar aanpak nog toekomstbestendiger te maken.

AOG School of Management organiseert eerste MOOC: Robotisering en de toekomst van werk
Op 14 december gaat de eerste MOOC van AOG School of Management van start met het thema: Robotisering en de toekomst van werk. Deelnemers krijgen bronnen aangeboden om na te denken over onderwerpen zoals: digitalisering, robotisering, de mogelijkheden van ‘internet of things’ en welke effecten deze op de toekomst van werk hebben.

Hoe vertel ik het mijn manager?
Talentontwikkeling en Human Resources
Onder die noemer houdt dr. Manon Ruijters op 10 december haar keynote speech tijdens het eindejaarsevenement Vooruit Denken van AOG School of Management. ‘Ontwikkeling van het persoonlijke leiderschap en de professionele identiteit van organisaties gaan hand in hand’ stelt ze in haar speech.

Ervaringen van een alumnus | Business Development & Innovatie
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Nieuwe waarde creëren. Zaken doen in een veranderende maatschappij. Inspelen op ontwikkelingen die nog maar net zijn ingezet. Hoe vlieg je zaken als deze aan vanuit een strategisch perspectief? Freek Kaalberg, Trade Marketing Manager Europe binnen de Consumer Health divisie van Novartis, rondde dit jaar de opleiding Business Development & Innovatie van AOG School of Management af. Zijn concrete leerdoelen? Een strategische verdiepingsslag maken en handvaten krijgen om binnen strategische processen meer structuur te realiseren en vernieuwing te initiëren.

Steek je nek uit en neem verantwoordelijkheid
Niet weer een boek over leiderschap. Zo begint een recensie over mijn boek ‘Leiderschap is een keuze’ op managementsite.nl. Dat is precies dezelfde gedachte die ik, Dominique Haijtema, regelmatig heb als een boek over leiderschap verschijnt. Hoeveel boeken kunnen er over een onderwerp worden geschreven? Heel veel, zo blijkt. Leiderschap is een van de meest beschreven onderwerpen in de managementliteratuur.

Ons brein helpt ons niet aan duurzaam gedrag
Tijdens een boeiend college in de leergang Leiderschap in Duurzaamheid legde Paul Postma de link tussen Neuromarketing en duurzaam gedrag. De uitkomst daarvan? De werking van ons brein staat duurzaam gedrag soms in de weg.

Terugblik HR on the Move: Geluk op het werk als heilige graal
Op donderdag 12 november werd in samenwerking met USG People in Almere het seminar HR on the Move georganiseerd. De deelnemers werden meegenomen in de wereld van geluk. De rol van HR werd centraal gesteld en vanuit een theoretisch kader gaven diverse inspirerende sprekers antwoord op de vraag wat geluk en mindfulness kan betekenen voor organisaties.

Het gedachtegoed van Merkmanagement succesvol toegepast bij Qmusic
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
In 2011 volgde Robert Bernink de leergang Merkmanagement. Via een mooie carrière bij Heineken en Vrumona belandde hij eind 2011 bij Qmusic op de stoel van Marketing Directeur. Op dat moment zat hij midden in de opleiding. Wij vroegen Robert hoe hij deze transitie heeft ervaren en hoe hij nu terugkijkt op de opleiding.