Ervaringen van een alumnus | Business Development & Innovatie

Alumnus Business Development en Innovatie Freek Kaalberg

Alumnus Freek Kaalberg

Nieuwe waarde creëren. Zaken doen in een veranderende maatschappij. Inspelen op ontwikkelingen die nog maar net zijn ingezet. Hoe vlieg je zaken als deze aan vanuit een strategisch perspectief? Freek Kaalberg, Trade Marketing Manager Europe binnen de Consumer Health divisie van Novartis, rondde dit jaar de opleiding Business Development & Innovatie van AOG School of Management af. Zijn concrete leerdoelen? Een strategische verdiepingsslag maken en handvatten krijgen om binnen strategische processen meer structuur te realiseren en vernieuwing te initiëren.

“Deze leergang heeft me absoluut op een andere manier naar de bedrijfsvoering van bedrijven en de overheid leren kijken”, vertelt hij. “Waarom doen we de zaken die we doen? Is het nog relevant en onderscheidend genoeg? Is het nog steeds consistent met de missie of moeten we met strategische keuzes nu al anticiperen op nieuwe marktontwikkelingen? In de leergang heb ik geleerd nog meer van bovenaf op mijn branche, mijn bedrijf en mijn concurrenten te kijken.”

Nieuwe inzichten

Freek werkt inmiddels zeven jaar voor farmaceutisch bedrijf Novartis, onder andere bekend van Otrivin en Voltaren. Als Trade Marketing Manager Europe binnen de Consumer Health divisie is zijn belangrijkste taak om binnen de business customer strategy meer synergie, efficiency en creativiteit binnen de 25 Europese trade-marketing landenteams te realiseren. Direct na het afronden van de leergang zijn nieuwe inzichten en plannen duidelijk zichtbaar, zo geeft hij aan. Voor concrete successen is het nu nog te vroeg, daarvoor dienen de gemaakte plannen nog uitgewerkt te worden.

Omslag in visie en implementatie

Zijn visiedocument had betrekking op de wereldwijde rookverslaving en de manieren waarop je effectiever en succesvoller kunt laten stoppen met roken. “Het schrijven van het visiedocument heeft me geholpen om binnen een categorie met afvlakkende groei en een groot potentieel op een andere en geïntegreerde wijze een omslag in visie en implementatie te realiseren”, aldus Freek.

Vakoverstijgende ‘insights’

Om inspiratie en creativiteit aan te wakkeren, vindt een aantal modules plaats op inspirerende locaties. De dag op de High-Tech Campus in Eindhoven springt er voor Freek uit. “Het was zeker de meest inspirerende dag, omdat dit de bakermat is van innovatie en vooruitdenken in Nederland.” Op die momenten staan ‘nieuwe insights’ centraal, waarbij ook de diversiteit van de deelnemers en het werken in projectteams een cruciale rol spelen. “Het werken in projectteams tijden de leergang vond ik zeer waardevol in de toepassing van de theorie naar de praktijk. Teamdiscussies en inzichten uit andere teams helpen je in de vorming van je visiedocument.”

Werken en studeren

De combinatie werken en studeren is Freek alleszins meegevallen. “De studiebelasting door het jaar heen viel mee naast mijn werk. Het visiedocument kost uiteindelijk de meeste tijd.” Deze opzet maakt het volgens Freek tot een zeer interessante leergang: “De leergang helpt je om uit de zakelijke routine te komen en soms ingebakken denkpatronen om te gooien. Het is een leergang die je scope absoluut verrijkt en die breed toepasbaar is.”

Dit blog is een bijdrage van alumnus Freek Kaalberg, Trade Marketing Manager Europe binnen de Consumer Health divisie van Novartis. Op donderdag 26 november gaat de eerstvolgende editie van de leergang Business Development en Innovatie van start. Voor meer informatie download hier de brochure of neem contact op met de studieadviseur Renske Visser via telefoonnummer 088 556 10 51 of per e-mail: visser@aog.nl.

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.