Kennis & inspiratie

Draagt thuiswerken bij aan kwaliteit van werk, leven en welbevinden op het werk? Hoe werkt veerkracht en leiderschap bij thuiswerken?
Dr. Klaske Veth, kendocent van de leergang Nieuw Leiderschap in Organisaties verkende met een outside-in scope van het lectoraat Duurzaam ...

Hoe houd je de welkome veranderingen vast?
Hoe houd je als leider de welkome veranderingen ‘vast’ en laat je gefixeerde gedragspatronen, blinde controle reflexen en de beklemmende werking daarvan los, wanneer de externe druk en dreiging van een externe kracht, de Corona pandemie, zijn afgenomen?

Valkuilen van strategisch denken, beslissen en handelen in de (post)coronatijd
De wereld waarin het coronavirus ons gebracht heeft Onvoorstelbaar en dùs onvoorspelbaar, zo ziet de wereld er nu uit, met ...

Beleef de toekomst: maak je eigen scenario’s
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Wanneer we naar de toekomst kijken, baseren we ons altijd op het heden en verleden. Gegevens uit de toekomst bestaan ...

Hoe word je paradoxaal competent?
Paradoxaal leiderschap gaat er van uit dat je altijd beide tegenpolen nodig hebt om tot een duurzaam resultaat te komen. Het is daarbij de uitdaging om creatieve manieren vinden om water en vuur met elkaar te verbinden en zo de kracht van beide maximaal in te zetten. Paradoxen vragen niet om de ultieme maar om een bewuste keuze.

Uitdagende verbinding van theorie en praktijk
René van Dieren (37 jaar) werkt als manager Strategie & Beleid bij woningcorporatie Acantus in Veendam en behoort tot de ...

Drie tips voor betere gesprekken en goede vragen
Waarom zijn we zo slecht in het stellen van goede vragen? Hoe merken we dat? En hoe doen we het beter? Lees hier 3 tips voor een beter gesprek en goede vragen van Elke Wiss, met Socrates als souffleur.

Cultuur? Verhalen zijn de bron voor de mentale modellen in organisaties
Verhalen geven zicht op de manier waarop mensen in organisaties hun werkelijkheid framen. Die frames vormen de kern van de mentale modellen waarmee de mensen in der organisatie hun werkelijkheid zien. Tegelijkertijd hebben mentale modellen blinde vlekken. Met leergeschiedenissen proberen we vat te krijgen op mentale modellen én hun blinde vlekken om zo te begrijpen wat mensen in organisaties zien en niet zien.

‘De digitale transformatie is een must’
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
Folkert Pama: ‘De digitale transformatie is een must.’ Sinds 2016 is hij directeur Pensioenen bij verzekeringsmaatschappij a.s.r. en heeft Folkert ...

Mag bedrijfsethiek wat kosten?
Waardecreatie gaat niet alleen maar over geld. Over de schijnbare tegenstelling tussen ethiek en bedrijfseconomie.