Veranderprocessen inrichten: ‘Ik dacht voorheen eendimensionaal’

Alumnus Raymond Nijenhuis

Raymond: ‘Op de foto zie je mij omringd met leerlingen in de keuken van de school waar ik werkzaam ben. Ik heb een passie voor het ondersteunen van leerlingen die extra zorg en aandacht nodig hebben, vooral voor degenen in het vmbo en het praktijkonderwijs. Het speelt een belangrijke rol in mijn leven. Ik werk daarom al geruime tijd in deze prachtige sector.’

In verband met de 60e editie Verandermanagement willen op een bijzondere manier terugkijken op deze leergang. Dit artikel is daarom onderdeel van een serie waarin alumni een foto aanleveren die speciaal voor ze is. We gaan met ze in gesprek over de betekenis erachter en de ontwikkeling die ze sindsdien hebben doorgemaakt.

Deze keer: alumnus Raymond Nijenhuis.


In de loop der jaren heeft Raymond Nijenhuis verschillende functies bekleed: van docent tot directeur van het Twents Carmel College, en daarnaast lid van het dagelijks bestuur van Stichting Platforms vmbo. ‘In al deze functies speelt verandering een belangrijke rol. Hoe kunnen we bijvoorbeeld het onderwijs verbeteren? Hoe houden we het betaalbaar en aantrekkelijk voor onze leerlingen?’ Om meer kennis te vergaren over deze veranderprocessen koos Raymond voor het mastertraject van AOG: Master Strategy & Leadership. Hij rondde daarvoor de leergangen Strategisch Leiderschap en Verandermanagement af. Wat zijn de meest memorabele momenten voor hem?

‘Voordat ik aan Verandermanagement begon dacht ik eendimensionaal: als je veranderkundige theorie toepast en de juiste stappen doorloopt, dan moet je toch een eind komen? Dat is wel zo, maar waar ik geen rekening mee had gehouden is dat je jezelf meeneemt in een veranderproces en er daarom veel invloed op hebt. Je persoonlijkheid kan namelijk een grote rol spelen tijdens de verandering. Om hier goed mee om te kunnen gaan, is het belangrijk om jezelf te kennen. Waar zitten mijn krachten en allergieën? Hoe reageer ik op bepaalde situaties en waarom? In het begin vond ik dat ingewikkeld, omdat ik niet direct de verbinding zag tussen jezelf kennen en een veranderproces in goede banen leiden. Maar ik snap nu achteraf waarom er veel aandacht aan is besteed tijdens de leergang.’

Hetzelfde pad, maar een ander tempo

‘Een voorbeeld van hoe ik mezelf ben tegengekomen tijdens de leergang is dat ik voorheen weinig begrip had voor het tempo van collega’s. Ik begreep niet waarom ze wat langzamer gingen of andere urgenties hadden. Ik wilde voor die vmbo-leerlingen namelijk een bepaalde kant op en was daar best fanatiek in. Door te reflecteren op mezelf zag ik dat mijn bewijsdrang ervoor zorgt dat ik zo snel door een verandering wil. Ik leerde inzien dat anderen de verandering ook belangrijk vinden, maar op hun eigen manier. In tegenstelling tot wat ik dacht, bewandelden we allemaal hetzelfde pad. Uiteindelijk is met elkaar onderweg zijn belangrijker dan de snelheid waarin dat gebeurt.’

Verschillende beroepsachtergronden

‘Tijdens de leergang was ik de enige uit de onderwijssector. Daar maakte ik me eerst zorgen over, maar ik zag al snel de voordelen. Je krijgt nieuwe inzichten door met mensen te spreken uit verschillende sectoren of met een andere beroepsachtergrond. Fijn is dat de theoretische kennis direct te koppelen is aan de praktijk. Mijn eindopdracht ging bijvoorbeeld over een actuele situatie. Buitengewoon waardevol was dat. Met de opgedane kennis en inzichten kijk ik met vertrouwen uit naar de volgende verandering die op mijn weg komt.’

Succesvol leidinggeven aan verandering?

De opleiding Verandermanagement biedt je in de breedte de actuele thema’s uit de veranderkunde. Je leert een brug slaan tussen de theoretische concepten, de weerbarstige praktijk én jouw eigen rol als verandermanager. Leer veranderen met inzicht, doorbreek oude patronen en krijg jouw organisatie mee. Benieuwd naar de opleiding?

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.