Docent

dr. Hans Junggeburt
Hans Junggeburt is arbeidssocioloog en voormalig hoogleraar Nieuwe Arbeidsrelaties aan de Universiteit van Amsterdam. Sinds 2003 is hij directeur van zijn eigen (HR)consultancy organisatie (JCS) en adviseert hij grote, internationale bedrijven over hun HR-beleid.
Kennisartikelen van dr. Hans Junggeburt
Employee Journey 2.0
Talentontwikkeling en Human ResourcesEmployee Journey 2.0; Werven, selecteren, binden en ontwikkelen in het digitale tijdperk Van Strategie naar Tools Ik ben zelf nog …
Visiedocumenten als proeve van professionaliteit
Talentontwikkeling en Human ResourcesAan de hand van de ontwikkelingen die hij ziet bij ‘zijn’ professionals in de leergang HR-Strateeg, opinieert dr. Hans Junggeburt over een digitale toekomst voor het HR vakgebied. In eerste aanleg dachten en redeneerden deelnemers vanuit de eigen organisatie en opvattingen. Vervolgens echter Verder Denkend: vanuit de eigen professionaliteit, neutraal en openstaand voor anderen (disciplines, sectoren), kennis delend en co-creërend.
Hoe verdient u uw strategische positie in HR?
Talentontwikkeling en Human ResourcesZelden zijn de eisen die aan HRM gesteld worden zo divers en ‘dwingend’ geweest als nu. Kon HRM in het verleden nog beoefend worden door professionals die, meer dan de gemiddelde manager, ‘verstand had van mensen’; deze tijd is nu wel echt voorbij. Waar gaan we naartoe en wat vraag dit van u als HRM professional?
Employee Journey’s & HR-Strateeg
Talentontwikkeling en Human ResourcesJarenlang is de opleiding HR-Strateeg van AOG School of Management het werkgebied geweest van kerndocent prof. dr. Rob Vinke. Dit voorjaar neemt prof. dr. Hans Junggeburt het stokje van hem over. Hij verheugt zich erop om dit voorjaar een nieuwe editie van de leergang te starten. In dit blog neemt hij u graag mee in zijn visie op de HR-manager van de toekomst.
Strategisch ondernemen met arbeid?
Talentontwikkeling en Human ResourcesStrategisch ondernemen met arbeid? Of dekken ‘Staffing Strategies’ of wellicht ‘Arbeidsvormen en Strategie’ meer de lading? Arbeid is niet langer meer slechts de afgeleide van strategische doelstellingen zoals in het verleden. Beslissingen over arbeid, over ‘wie’, ‘waar’ en ‘hoe’ in te zetten, bepalen het succes van organisaties en de realisatie van haar doelstellingen en strategie.
Arbeid in de nieuwe Economie
Innovatie, Marketing en Ondernemerschap“Minister Asscher (Sociale Zaken) waarschuwde vorig jaar dat robots en andere technologie de komende decennia een drastisch effect kunnen hebben op het aantal menselijke banen.” Zo start ook het rapport ‘De Robot de Baas’ van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) dat onlangs het licht zag. De conclusie uit het rapport is dat de opkomst van robots minder snel gaat dan door veel paniekzaaiers wordt beweerd, Er zijn wel grote veranderingen in opkomst, waarbij op termijn veel moet worden aangepast. Een groeiende ongelijkheid is hier een voorbeeld van.
Welke behoefte en ontwikkeling ‘echt’ schuilgaat achter flexibilisering en mobiliteit!
Innovatie, Marketing en OndernemerschapBinnen de bestaande sociaal-economische verhoudingen zijn organisaties voornamelijk arbeidsorganisaties geworden waarbinnen (HR)management, regels, instituties en medezeggenschap het winnen van creativiteit, innovativiteit, ondernemerschap en klantgerichtheid.