Strategisch ondernemen met arbeid?
- Talentontwikkeling en Human Resources
- 25 mei 2016
Strategisch ondernemen met arbeid? Of dekken ‘Staffing Strategies’ of wellicht ‘Arbeidsvormen en Strategie’ meer de lading? Arbeid is niet langer meer slechts de afgeleide van strategische doelstellingen zoals in het verleden. Beslissingen over arbeid, over ‘wie’, ‘waar’ en ‘hoe’ in te zetten, bepalen het succes van organisaties en de realisatie van haar doelstellingen en strategie.
Tot gisteren leken organisaties te kunnen volstaan met eigen HRM-beleid aangevuld met kleine vormen van flexibiliteit. Mogelijk gemaakt door technologie exploderen de mogelijkheden waarmee organisaties arbeid aan zich kunnen binden, ‘connecten’ of zelfs elimineren. On-demand labour, Sharing, Eco-systemen van Samenwerking, Human Cloud Management, maar ook robotiseren.
Organisaties als Topcoder, Valve, GapJumpers, AirBnB, Uber, TaskRabbit, Innocentive, EdenMcCallum en Huffington Post. Met hen zijn er velen die de structuur van de arbeidsmarkt en het denken en doen met betrekking tot de inzet van arbeid fundamenteel veranderen. De realisatie van strategie wordt meer en meer bepaald door de vraag of organisaties erin slagen de juiste arbeidsvorm te kiezen. Hele sectoren tot afdelingen binnen organisaties veranderen in hun relatie tot arbeid – zorg, media, consultancy, advocatuur , arbeidsbemiddeling-, soms beïnvloed door technologische ontwikkelingen, soms door meer economische factoren.
Het is vandaag de dag mogelijk niet alleen via concurrentie op arbeidsvoorwaarden, maar ook en vooral via slim gekozen arbeidsvormen succes te generen. HRM zoals wij dat kennen uit het verleden is daartoe één van de vele mogelijkheden. Meer niet, maar ook niet minder.
Dit is wat wordt bedoeld met de titel van de leergang ‘Strategisch Ondernemen met Arbeid’. De deelnemer is na afloop in staat een strategisch consult en executie aan te leveren aan zijn organisatie hoe ‘te ondernemen met arbeid’. Strategische Personeelsplanning en Productiviteit vanuit een geheel nieuw perspectief, mogelijk gemaakt door technologie en veranderende opvattingen over organisatie-inrichting en professionaliteit.
De eisen gesteld aan deelnemers (Strategisch niveau HRM, IT, Marketing) veranderen fundamenteel. Vandaar ook deze leergang. HR- en Work Force-Analytics, Managing On-Demand Talent, Managing Hyper- Specialised Firms (task-mapping & task management), Managing Human Clouds, het inzetten van arbeid in Demand-Economy-Firms versus Supply-Economy-Firms; het zijn de meest opvallende nieuwe gevraagde kennisvelden met betrekking tot arbeid, die daarom binnen de leergang een prominente plaats krijgen.
Dit bericht is een bijdrage van dr. Hans Junggeburt. Hans is arbeidssocioloog en hoogleraar Nieuwe Arbeidsrelaties aan de Universiteit van Amsterdam. Sinds 2003 is hij directeur van zijn eigen (HR)consultancy organisatie (JCS) en adviseert hij grote, internationale bedrijven over hun HR-beleid. Hans is als kerndocent verbonden aan de leergang HR-Strateeg.