De vooruitgang voor zijn.

Docent

dr. Rik Peters


Effectief Denken

Rik Peters werkt als universitair hoofddocent aan de Rijksuniversiteit Groningen aan de faculteit Letteren. Zijn expertise is leergeschiedenis en retorica. Tot 2008 werkte Rik als consultant, trainer en discussieleider bij tal van organisaties in zowel de publieke als private sfeer.

Kennisartikelen van dr. Rik Peters

Cultuur? Verhalen zijn de bron voor de mentale modellen in organisaties

Veranderen en Organiseren

Verhalen geven zicht op de manier waarop mensen in organisaties hun werkelijkheid framen. Die frames vormen de kern van de mentale modellen waarmee de mensen in der organisatie hun werkelijkheid zien. Tegelijkertijd hebben mentale modellen blinde vlekken. Met leergeschiedenissen proberen we vat te krijgen op mentale modellen én hun blinde vlekken om zo te begrijpen wat mensen in organisaties zien en niet zien.

Lees meer

Haal verhalen op uit het verleden als je vooruit wilt

Veranderen en Organiseren

De kerngedachte van een leergeschiedenis is dat organisaties alleen maar duurzaam kunnen veranderen of innoveren als ze reflecteren op hun verleden. Organisaties kijken het liefst vooruit, maar om te leren moet je af en toe terugkijken. Dat leerproces wordt op gang gebracht door het verhaal van de organisatie te schrijven, zoals dat wordt verteld door de mensen die daar  werken. Een leergeschiedenis baseert zich zowel op feiten als verschillende persoonlijke perspectieven en legt deze kritisch naast elkaar. Zo ontstaat een stevige basis voor dialoog, die het vertrekpunt kan zijn voor een gezamenlijk leerproces. Zo kan een leergeschiedenis het lerend vermogen een belangrijke impuls geven, waardoor een organisatie wendbaarder wordt naar de toekomst toe.

Lees meer

Rik Peters: Framing is van alle tijden

Beleid en Publieke Strategie

Wie de krantenkoppen scant, krijgt ongemerkt meteen een aantal frames om de oren. Hetzelfde gebeurt bij reclamefilmpjes, politieke speeches of …

Lees meer

‘De kracht van storytelling’

Leiderschapsontwikkeling

De kracht van het verhaal is helemaal terug. Marketeers, managers en politici maken steeds vaker gebruik van storytelling om hun boodschap over te brengen of hun doel te bereiken. Lees in dit blog over het gebruik, het misbruik en het effect van storytelling.

Lees meer

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen, houden we je op de hoogte van nieuwe opleidingen en geven we af en toe korting op evenementen.