Docent
dr. Rik Peters
Rik Peters werkt als universitair hoofddocent aan de Rijksuniversiteit Groningen aan de faculteit Letteren. Zijn expertise is leergeschiedenis en retorica. Tot 2008 werkte Rik als consultant, trainer en discussieleider bij tal van organisaties in zowel de publieke als private sfeer.
Kennisartikelen van dr. Rik Peters
De onderstroom: het levende verleden van organisaties
InnovatieIn de Masterclass Wendbaarheid in Innovatie en Verandering, gaan deelnemers actief aan de slag gaan met het schrijven van de …
Cultuur? Verhalen zijn de bron voor de mentale modellen in organisaties
Veranderen en OrganiserenVerhalen geven zicht op de manier waarop mensen in organisaties hun werkelijkheid framen. Die frames vormen de kern van de mentale modellen waarmee de mensen in der organisatie hun werkelijkheid zien. Tegelijkertijd hebben mentale modellen blinde vlekken. Met leergeschiedenissen proberen we vat te krijgen op mentale modellen én hun blinde vlekken om zo te begrijpen wat mensen in organisaties zien en niet zien.
Haal verhalen op uit het verleden als je vooruit wilt
Veranderen en OrganiserenDe kerngedachte van een leergeschiedenis is dat organisaties alleen maar duurzaam kunnen veranderen of innoveren als ze reflecteren op hun verleden. Organisaties kijken het liefst vooruit, maar om te leren moet je af en toe terugkijken. Dat leerproces wordt op gang gebracht door het verhaal van de organisatie te schrijven, zoals dat wordt verteld door de mensen die daar werken. Een leergeschiedenis baseert zich zowel op feiten als verschillende persoonlijke perspectieven en legt deze kritisch naast elkaar. Zo ontstaat een stevige basis voor dialoog, die het vertrekpunt kan zijn voor een gezamenlijk leerproces. Zo kan een leergeschiedenis het lerend vermogen een belangrijke impuls geven, waardoor een organisatie wendbaarder wordt naar de toekomst toe.
Rik Peters: Framing is van alle tijden
Beleid en Publieke StrategieWie de krantenkoppen scant, krijgt ongemerkt meteen een aantal frames om de oren. Hetzelfde gebeurt bij reclamefilmpjes, politieke speeches of …
‘De kracht van storytelling’
LeiderschapsontwikkelingDe kracht van het verhaal is helemaal terug. Marketeers, managers en politici maken steeds vaker gebruik van storytelling om hun boodschap over te brengen of hun doel te bereiken. Lees in dit blog over het gebruik, het misbruik en het effect van storytelling.
Vijf tips om zonder angst overtuigend je boodschap te presenteren
LeiderschapsontwikkelingRik Peters, docent aan het nieuwe programma Effectief Denken, opent deze week als eerste spreker vanuit de Rijksuniversiteit Groningen een groot congres. Als docent en retoricaspecialist heeft Rik alle kennis en ervaring in huis om dit vlekkeloos te doen. En van spanning heeft hij vast geen last –zou je denken. Mis! Ook een door de wol geverfde expert heeft last van spanning. Gelukkig houdt het niet op bij die spanning: Rik deelt graag zijn vijf beste tips tégen spanning en vóór een overtuigende presentatie.