Rik Peters

De kerngedachte van een leergeschiedenis is dat organisaties alleen maar duurzaam kunnen veranderen of innoveren als ze reflecteren op hun verleden. Organisaties kijken het liefst vooruit, maar om te leren moet je af en toe terugkijken. Dat leerproces wordt op gang gebracht door het verhaal van de organisatie te schrijven, zoals dat wordt verteld door de mensen die daar  werken. Een leergeschiedenis baseert zich zowel op feiten als verschillende persoonlijke perspectieven en legt deze kritisch naast elkaar. Zo ontstaat een stevige basis voor dialoog, die het vertrekpunt kan zijn voor een gezamenlijk leerproces. Zo kan een leergeschiedenis het lerend vermogen een belangrijke impuls geven, waardoor een organisatie wendbaarder wordt naar de toekomst toe.

Lees meer
Door: Mariek de Groot op 09 januari 2020

Aan het woord is Jeroen Zwinkels, algemeen directeur van ManpowerGroup Nederland. ManpowerGroup is een wereldspeler op het gebied van uitzenden, payrolling, werving & selectie, outsourcing, outplacement en assessments. In de leergang HR Strategie en Sourcing praat Jeroen de deelnemers bij over moderne visies omtrent de inrichting van Competence Base Workforce: het idee dat geen talent […]

Lees meer
Door: AOG School of Management op 19 december 2019
jarno duursma

Wanneer heb je je voor het laatst eens écht verveeld? Niet een hele dag of hele middag, maar gewoon een paar minuten. Lang geleden vermoed ik. Waarschijnlijk nog voordat je een smartphone in je bezit had. De smartphone heeft namelijk onze verveling verdrongen. Even wachten of niks te doen? We flippen onze smartphone uit onze […]

Lees meer
Door: AOG School of Management op 19 december 2019
Strategisch Programmamanagement

Going before knowing: dat is het motto waar programmamanager Karin Hilverts zich door laat leiden. Tijdens de leergang Strategisch Programma Management van AOG School of Management ontdekte ze dat deze stijl het beste bij haar past. “Het programma dat we hier in de gemeente Landerd uitvoeren is een organisch proces waarvan je van tevoren niet […]

Lees meer
Door: AOG School of Management op 18 december 2019
De vooruitgang voor zijn

Ruim dertig jaar geleden, op 29 augustus 1988, richtte de RUG de Stichting Academische Opleidingen Groningen op: een initiatief van toenmalige collegevoorzitter Eric Bleumink. Een opleidingsinstituut op academisch niveau voor mensen die niet iets moeten, maar iets willen. Stevig verbonden aan de universiteit, maar tegelijkertijd vernieuwend, inspirerend en ondernemend. Met ondernemer Albert-Jan Postma aan het […]

Lees meer
Door: AOG School of Management op 18 december 2019
Organisatieontwikkeling

Leiderschap is een van de meest beschreven en tegelijk een van de minst begrepen onderwerpen in de managementliteratuur. Van de Amerikaanse zelfhulpboeken tot de analyses over succesvolle organisaties. We willen steeds weten wat succesvolle leiders en organisaties drijft. Wat doen, denken, voelen zij? En wat kunnen wij daarvan leren? Ik ben zelf ook al jaren […]

Lees meer
Door: AOG School of Management op 25 november 2019
AOG School of Management

Matthew de Vette is Head of HR & Labour Relations van Arthur Daniels Midland Company (ADM), een internationaal voedselverwerkende en handelsonderneming voor grondstoffen met 40.000 gepassioneerde collega’s en klanten in bijna 200 landen. Bij AOG School of Management volgde hij de leergangen Verandermanagement en Leiderschap in Management. Binnenkort gaat hij beginnen aan zijn master. Groeien […]

Lees meer
Door: AOG School of Management op 20 november 2019
AIESEC

Op 22 oktober zetten AOG School of Management en studentenorganisatie AIESEC hun handtekening onder de samenwerkingsovereenkomst. Een samenwerking die is ontstaan uit gedeelde ambities. Tijdens het eerste verkennende gesprek over de mogelijkheden van een partnership, kwam het onderwerp als snel op de gedeelde passie leiderschap bij anderen te ontwikkelen. Zo streeft AIESEC naar het ontwikkelen […]

Lees meer
Door: AOG School of Management op 19 november 2019