Strategisch Adviseren

Organisaties hebben steeds vaker te maken met complexe en meervoudige vraagstukken. Uiteenlopende disciplines worden betrokken en diverse stakeholders hebben zo hun eigen belangen. Van adviseurs wordt verwacht dat ze over diverse disciplines en vaak ook over de eigen organisatie heen kunnen kijken. Het repertoire wat vandaag de dag nodig is, liegt er niet om. Een veelheid aan ervaringen, scenario’s of oplossingen, rekening houdend met interne- of externe ontwikkelingen, om vervolgens te komen tot een gefundeerd advies, waarmee beoogde effecten daadwerkelijk worden behaald. Ga er maar aan staan. We hebben het dan nog niet gehad over de benodigde vaardigheden om te overtuigen, beïnvloeden of vertrouwen te mobiliseren. Kortom: strategisch adviseren is geen sinecure.  

De adviesexpertise van uw organisatie ontwikkelen

Heeft uw organisatie de ambitie om de adviesexpertise te ontwikkelen naar vertrouwd en waardevol gesprekspartnerschap op strategisch niveau? Dan staat u voor de uitdaging om het kennisniveau up to date te houden én het persoonlijk leiderschap en sociale vaardigheden te laten groeien. Het gaat immers niet enkel om de kennis die u meebrengt, maar vooral om de juiste match tussen het vraagstuk en uw advies én het vermogen om processen te kunnen inrichten en begeleiden.

Onderzoeken van de context

De adviesrol is aan verandering onderhevig. De adviseur als alleswetende expert is niet meer van deze tijd. Informatie is tegenwoordig ruimschoots beschikbaar; voor u en voor uw (interne/externe) klant. Het gaat in toenemende mate om het doorgronden van het vraagstuk en het begrijpen van de context, voordat uw adviseurs zich laten verleiden tot welk advies dan ook. Strategisch adviseurs moeten meesters zijn in het stellen van de juiste vragen, het informeren, spiegelen of confronteren en tegelijkertijd zorgen voor vertrouwen en bedding. Een adviseur anno nu springt niet door de hoepel van de klant, maar onderzoekt wat er werkelijk nodig is.

Eigenaarschap bij de klant laten

In onze programma's dagen wij deelnemers uit andere brillen op te zetten. We bieden nieuwe perspectieven en originele werkvormen die deelnemers inspireren de werkelijkheid op een andere manier te bekijken. Ander belangrijk uitgangspunt is dat het eigenaarschap van een vraagstuk bij de klant ligt. Dat zorgt soms voor ongemakkelijke situaties. Een klant haalt een adviseur in huis omdat hij ergens mee worstelt, waar hij zelf niet uitkomt. Zo’n vraagstuk kan voor urgentie of ongemak zorgen en de klant denkt aanvankelijk dat hij dat op het bordje van de adviseur kan leggen, die het vervolgens snel en adequaat zal oplossen. De kunst is om de juiste verwachtingen te schetsen en de gesprekspartner te helpen om sterker te worden, zodat hij zelf iets kan veranderen. Andere brillen aanreiken, adviezen geven en zichzelf uiteindelijk overbodig maken.

 Co-creatie

Eigenaarschap en co-creatie zijn cruciale samenwerkingscondities van AOG School of Management. Wanneer wij een incompany leer- en ontwikkeltraject starten, ontwerpen we het traject samen met u en de beoogde deelnemers. Als opdrachtgever bepaalt u de doelen, kaders en uitgangspunten in relatie tot de koers van uw organisatie.  Wij dragen zorg voor de vertaalslag en invulling van de modules, de begeleiding en eventuele intervisie.

Een opleidingsprogramma strategisch adviseren is van waarde voor iedereen die betrokken is bij advisering, intern òf extern, waar meerdere stakeholders en belangen bij elkaar komen. Te denken valt aan professionals in beleid, organisatie, ICT, HRM, financiën, kwaliteit of communicatie. Daarnaast ook voor project- of programmamanagers, teamcoaches, juridisch -, marketing- of technisch specialisten. Wilt u uw eigen adviescompetentie ontwikkelen? Bekijk dan onze opleiding Meesterschap in Adviseren.

 

Wilt u kennismaken en advies?

Maak een afspraak

Afspraak maken

Bevestiging afspraak AOG School of Management

Bedankt voor uw contactverzoek! Heeft u een voorkeursmoment aangegeven? Dan nemen we op dat moment telefonisch contact met u op. Anders bellen we u binnen twee werkdagen voor een eerste kennismaking of gratis adviesgesprek. U wordt gebeld door drs. Durk Piet de Vries of Hellen van Lienden. Zij zijn als strategisch adviseur en programmamaker nauw betrokken bij het opzetten en begeleiden van incompany- en maatwerkprogramma’s bij AOG School of Management. Graag verkennen ze met u de mogelijkheden voor uw organisatie.

Met vriendelijke groet,
AOG School of Management

×

Direct contact

Neem contact op met:
Incompany-Maatwerk-Durk-Piet-de_Vries
Incompany-Maatwerk-Hellen-van_Lienden
Strategisch Adviseren van APG Service Partners
Opdrachtgever John Kempener: “Wij wilden samen met de adviseurs ‘verder denken’ over onze positie in de markt en portfolio aan... »
  • Opdrachtgever: APG Service Partners
  • Programma: Strategisch Adviseren
  • Duur: 8 maanden
  • Thema: Strategisch Adviseren
Strategisch Adviseren BCO Onderwijsadvies
Peter de Jong, directeur- bestuurder van BCO onderwijsadvies, merkt in de praktijk hoezeer de adviseurs zijn gegroeid. “Ik hoor het... »
  • Opdrachtgever: BCO Onderwijsadvies
  • Programma: Strategisch Adviseren
  • Duur: 9 maanden
  • Thema: Strategisch Adviseren

Onze klanten beoordelen ons met een

op basis van 155 beoordelingen
8,2
10
op basis van 155 beoordelingen