
Opvallende verschuivingen in Best Global Brands 2012
- Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
- 2 oktober 2012
Vandaag is weer het jaarlijkse overzicht met Best Global Brands gepubliceerd door Interbrand. Ten opzichte van vorig jaar is er een aantal interessante verschuivingen. Zo is er het debuut van Facebook en is er binnen de top 10 een opvallende verschuiving van Apple.
Context
Tegen de achtergrond van de sterk in transitie zijnde wereld is het extra interessant om te zien welke invloed dit heeft op de waarde van merken. Of zoals Jez Frampton (Global Chief Executive Interbrand) het verwoordt, we treden een nieuwe wereld tegemoet. Een wereld die draait om verbinding, netwerkoring, aandacht en tegenstellingen. Kortom een complexe en verwarrende wereld, maar : “Of we het leuk vinden of niet, we treden een nieuwe wereld tegemoet.
Technologie
Het is dan ook niet verwonderlijk dat de top 10 gedomineerd wordt door 6 technologiebedrijven. Ten opzichte van vorig jaar maakt Apple van deze bedrijven de grootste groei. Met een toegenomen merkwaarde van maar liefst 126% stijgt Apple van 8ste naar de 2de plaats. Naast Apple hebben ook IBM, Google, Microsoft, Intel en Samsung een top-10 notering.
Automotive
Verder is het opvallend om te constateren dat de automerken een opvallende groei doormaken. Het is qua aantallen merken de grootste categorie en vrijwal alle merken zijn in merkwaarde gegroeid. Waarbij Toyota haar rentree maakt in de top-10, op de voet gevolgd door Mercedes en BMW.
Nederlandse merken
De lijst wordt gedomineerd door Amerikaans merken, liefst 51 van de 100 merken zijn Amerikaans. Vanuit Europa zijn 34 merken vertegenwoordigd in de Top-100, waarvan 3 Nederlandse merken. In merkwaarde zijn deze Nederlandse merken gestegen, resulterend in een 41ste plaats voor Philips, een 75ste plaats voor Shell en een 92ste plaats voor Heineken.
Klik hier voor het volledige rapport.