Douwe Egberts Merk van het Jaar 2012
- Innovatie, Marketing en Ondernemerschap
- 5 november 2012
Douwe Egberts is door de Nederlandse supermarktklant gekozen tot Merk van het Jaar 2012. De prijs werd uitgereikt tijdens de Jaarbijeenkomst van de FNLI. Douwe Egberts kwam als overall winnaar uit de bus op basis van grootschalig consumentenonderzoek. Er werden 86 merken beoordeeld op kwaliteit, innovatiekracht en expressiviteit.
MerkKracht-model
Op basis van de beoordelingen van de 86 merken uit de SymphonyIRI Merken Top 100 op de negen criteria van het MerkKracht-model kunnen we conclu-deren dat het merk Douwe Egberts de hoogste MerkKracht-score behaalt. Het merk wordt daarvoor beloond met de FNLI Merk van het Jaar Award. Runner-up is Campina, dat zich sterk herstelt na een daling in de ranglijst in 2011. Verkade, al drie keer winnaar van de overall prijs, eindigt dit jaar op de derde plaats en scoort daarmee voor het vijfde jaar op rij een Top 3 notering. De Top-10 Merk van het Jaar 2012 is hiernaast weergegeven. Conimex, Pampers, Honig en Dr. Oetker zijn nieuwe binnenkomers in deze ranglijst. De overige merken waren vorig jaar ook al in de Top-10 te vinden.
Oer-Hollandse merken
Opvallend is dat de ranglijst van krachtigste levensmiddelenmerken in 2012 wordt aangevoerd door oer-Hollandse merken. In de top-10 staan maar liefst 6 oer-hollandse merken.
Meest opvallende merk
Er was speciale aandacht voor het merk dat met verrassende acties, displays en andere activiteiten het meest opvallend was. Deze prijs voor het merk dat zich het meest geroerd heeft om de gunst van de consument ging naar Coca-Cola.
De categoriewinnaars
Alcoholische dranken: Grolsch
Non-alcoholische dranken (exclusief zuivel): Douwe Egberts
Zoetwaren, snacks, ontbijtproducten, brood en banket: Verkade
Kruidenierswaren overig: Conimex
Zuivel, kaas en geelvetten: Campina
Vers, salades, diepvries en verpakte groenten: Dr. Oetker
Persoonlijke verzorging en schoonmaak: Pampers
Zie http://www.merkvanhetjaar2012.nl/ voor meer informatie