De vooruitgang voor zijn.

Blog

Terugblik Onderwijsseminar ‘De illusie van de Prestatiefabriek?’

Donderdag 7 juni 2018

Onderwijs doet ertoe en hoe… Net als over het weer en het voetbal heeft iedereen er een opinie over. Onderwijs maakt de tongen altijd los.

De context van nu draagt daar extra aan bij. Digitalisering en een waslijst aan eisen en ambities vallen het onderwijs ten deel. Bijvoorbeeld: waartoe worden kinderen en studenten eigenlijk nog opgeleid? Voor welke banen? En ligt er niet te teveel nadruk op presteren waarbij we soms in een fabrieksmatige setting onderwijsprocessen lijken in te regelen.

Onder begeleiding van Sam Tersptra (Kerndocent ‘Leiderschap in Onderwijsbestuur’) en Durk Piet de Vries (Strategisch adviseur en Programmamanager incompany en maatwerktrajecten) is er gereflecteerd op thema’s als ‘een leven lang leren’, ‘digitalisering in het onderwijs’, ‘de arbeidsmarkt’, ‘persoonsvorming’, ‘socialisatie’ en ‘professionalisering’. Twee keynote sprekers namen de bezoekers mee in hun visie op het brede onderwijsdomein en het discours.

Zie de mens – hij is veel meer!

Tijdens het onderwijsseminar op donderdag 7 juni nam Marco Derksen de bezoekers mee in het tijdsbeeld van nu en de toekomst van het onderwijs onder de noemer: ‘It’s a whole new world’.
In de huidige wereld vindt er een verschuiving plaats waarbij traditionele organisaties evolueren tot netwerkorganisaties. De oude wereld was ordelijk, van niets maakten we iets. De nieuwe wereld vraagt om, heel andere, 21e-eeuwse vaardigheden zoals digitale en intra-persoonlijke vaardigheden. Ook zal in de toekomst creatief en kritisch denken belangrijker worden. Maar heeft iedereen straks nog wel dezelfde kansen? De toekomst draait niet meer om werk, maar om leven. Het ‘leven lang leren principe’ sluit hier op aan.

Download hier de presentatie van Marco Derksen

De toekomst van het onderwijs gaat niet over het beter leren leren, maar het beter leren ‘mensen’.

Dr. Hartger Wassink vertelt over de mythes rond traditioneel en vernieuwend onderwijs. Hij trapte af met de hoofdpunten uit zijn verhaal:
– Onderwijsvernieuwing is een groot succes
– Geslaagde vernieuwing ontstaat alleen in de driehoek leraren-leerlingen-ouders
– Het gaat niet om verticale, maar om horizontale onderwijsvernieuwing
– Dit werkt alleen als de schoolleiders zich bewust zijn van hun voorbeeldrol

Onderwijs is zo complex doordat het is opgebouwd uit drie aaneengebonden schakels: socialisatie, kwalificatie en persoonsvorming. Hij legt uit waar, ondanks het succes van het Nederlandse onderwijs, de problemen liggen en waar de kansen liggen. Dit biedt nieuwe uitdagingen voor het onderwijs. Bijvoorbeeld de vraag: ‘Hoe geef ik creativiteit ruimte?’.

Download hier de presentatie van dr. Hartger Wassink

Meer verdieping of inspiratie?

Bent u op zoek naar meer verdieping? Wellicht is de leergang Leiderschap in Onderwijsbestuur iets voor u.
Wilt u verder praten over organisatieontwikkeling? Maak een afspraak voor kennismaking en vrijblijvend advies.

Wil je op de hoogte gehouden worden van al onze evenementen? Schrijf je dan onderaan deze pagina in voor onze nieuwsbrief en ontvang met regelmaat waardevolle artikelen én uitnodigingen voor al onze evenementen.

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen, houden we je op de hoogte van nieuwe opleidingen en geven we af en toe korting op evenementen.