Naomi Hoekstra“Als politie leven we in een glazen huis. Denk bijvoorbeeld aan de filmpjes over de politie die soms viral gaan. Om meer te leren over wat in de digitale wereld gebeurt en wat dat betekent voor ons gedrag en onze organisatie, heb ik de leergang Leiderschap bij Digitale Transformaties gevolgd,” aldus Naomi Hoekstra. Ze is sinds 2017 sectorhoofd  en net klaar met de leergang en besloot gelijk verder te studeren.

Een derde studietijd: zo ervaart Hoekstra de tijd die ze besteedt aan de leergangen van AOG School of Management. Na de leergang Leiderschap bij Digitale Transformaties is ze meteen begonnen aan de leergang Strategisch Leiderschap en daarna wil ze haar master behalen. Hoewel de flexibele master een deeltijdopleiding is en haar de mogelijkheid biedt om in haar eigen tempo acht jaar over deze opleiding te doen, denkt ze er voorlopig niet over om een pauze in te lassen. “Ik zit er nu lekker in, dus die energie houd ik graag vast.”

Een dag op pad met de politie

“Als politie zijn we verbonden met de wijk, het web en de wereld. Wij zijn er voor de burger: fysiek op straat maar in toenemende mate ook digitaal. We hebben te maken met cyberpesten, oplichting via internet en digitale stalking, om een paar voorbeelden te noemen. Boetes schrijven we niet meer uit op papier maar via de telefoon. We maken ook meer gebruik van social media om in kaart te brengen wat er op straat gebeurt. Hoe is de sfeer buiten? Wat speelt er en hoe kunnen we daarop sturen?

Deze leergang heeft me veel gebracht. Ik realiseer me nu beter dat het niet alleen gaat om digitale vaardigheden en technieken, maar ook over leiderschap en visievorming. Hoe krijg je je mensen mee in de digitale transformatie? Dat is niet zo eenvoudig: we hebben nog collega’s die met de allereerste computers hebben gewerkt. Wat ik onder andere heb geleerd is dat je dit soort vernieuwingen het beste kunt doorvoeren door collega’s er met elkaar over te laten praten. Ik leg dit niet op als chef, maar ik stimuleer medewerkers om elkaar te motiveren om mee te gaan met de ontwikkelingen. Zo kunnen we opsporingscommunicatie via verschillende social mediakanalen toepassen, waarbij burgers ogen en oren zijn waardoor we een zaak soms sneller kunnen oplossen dan alleen via de klassieke opsporingsmethoden. Door de digitale wereld komen we op een andere manier dichterbij de burger.”

Elkaar enthousiast maken

“Tijdens de leergang heb ik veel nieuwe inzichten en eyeopeners gekregen die ik vaak meteen kon toepassen. Zo ben ik actief op zoek gegaan naar collega’s binnen de politie die ook bezig waren met het verder brengen van onze digitale transformatie: wijkagenten met Twitteraccounts en teams die nieuwe, digitale middelen willen toepassen bij het politiewerk. Het is heel fijn om believers te vinden om intern mee te sparren en ideeën en ervaringen mee uit te wisselen. Wat mij verder goed is bevallen zijn de waardevolle gesprekken met de andere deelnemers. Het was echt bijzonder om te merken dat mensen uit totaal andere organisaties tegen dezelfde strategische vraagstukken aanlopen als jij. Ook hebben we letterlijk bij elkaar in de keuken gekeken. Zo is iedereen een dagje met de politie op pad geweest.”

Wie het weet, mag het doen

“Terwijl ik met de leergang bezig was, gaf AOG School of Management een interne opleiding in samenwerking met de Politieacademie. Ik heb er de inzichten gepresenteerd uit mijn visiedocument over hoe de politie de digitale transformatie vormgeeft op het gebied van techniek, vaardigheden en leiderschap. Het was bijzonder om mijn ervaringen met de collega’s en de portefeuillehouders uit Den Haag te kunnen delen. Tijdens onze leiderschapsdagen in de Eenheid Noord-Nederland heb ik samen met een jonge aspirant-agent een presentatie gegeven. Hij vertelde enthousiast over de digitale mogelijkheden van webcare en ik over hoe we dat anders konden organiseren. Ik vind het belangrijk dat mijn teamleden de kans krijgen om laten zien wat ze in huis hebben: wie het weet mag het doen, ook als je nog maar één streep op je schouder hebt.”

Leven lang leren in de praktijk

“De flexibele master van AOG School of Management is goed te combineren met werk en thuis. Je moet er wel echt voor openstaan en genoeg tijd reserveren. Mijn kinderen vinden dat prima: we gaan nu samen huiswerk maken. Ik ga nu door met Strategisch Leiderschap om te leren hoe ik mijn eigen visie kan ontwikkelen en hoe ik nog beter vooruit en verder kan denken. Ik haal er mooie dingen uit, voor mijn werk en voor mijzelf. En zo laat ik mijn kinderen zien dat je niet alleen leert op school, maar dat je er later gewoon mee door kunt gaan: leven lang leren in de praktijk.

Ook benieuwd geworden wat Leiderschap bij Digitale Transformaties voor jou kan betekenen? Download direct de brochure

0 antwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *