De vooruitgang voor zijn.

Philip Wagner - AOG

Vernieuwen of transformeren: wat heeft jouw organisatie nodig?

Iedereen voelt intuïtief aan dat organisatieverandering onontkoombaar is. Om te overleven en om relevant te blijven. Maar hoe precies? Vraagt de organisatie om vernieuwing of juist om diepere transformatie? Prof. drs. Philip Wagner legt de verschillen uit, aan de hand van de twee leergangen waarbij hij kerndocent is: Strategisch Leiderschap & Innovatie & Business Development.

“Organisaties staan nooit stil en verandering is van alle tijden”, zegt Wagner. “Kenmerken van de veranderingen tegenwoordig zijn de snelheid, onzekerheid en allesomvattendheid.”

Door snelle veranderingen in de maatschappij en technologie worden leiders, maar ook werknemers, gedwongen om snel te reageren of beter nog: de kennis paraat te hebben om succesvolle veranderingen zelf in gang te zetten.

Vernieuwing: op zoek naar waarde(n)

“Als je het ‘waarom’ van de organisatie als vaststaand gegeven neemt, dus de reden van hun bestaan, zie je dat organisaties daarbinnen constant op zoek zijn naar het creëren van nieuwe waarden”, zegt Wagner. “Dat is vernieuwing. Dat kan gaan over de waardepropositie, over het business model, maar ook over hoe de organisatie bestuurd wordt, de governance.

Vernieuwing begint in de praktijk vaak bij het zogenaamde ‘painstorming’. Wat is er voor nodig om de pijn op te lossen bij onze klanten, stakeholders of in de eigen organisatie? Binnen de Leergang Innovatie & Business Development maken deelnemers kennis met deze design-gerichte, oplossingsgerichte manier van denken.”

Business roadmaps

“Bij het aanleren van zo’n nieuw denkkader maakt het niet uit of je bij je de provincie werkt of bij een bank. Sterker nog; de mix zorgt voor meer verrassingen en brengt echt wat extra’s in de opleiding.

Het leuke aan de leergang is dat we de deelnemers meenemen naar plekken in Nederland die ingericht zijn op vernieuwing: inspirerende high-tech en creatieve omgevingen. Vaak zie ik dat deelnemers opgelucht zijn dat ze eindelijk op niveau kunnen sparren met professionals die zich ook bezighouden met organisatievernieuwing. Die chemie leidt tot verrassende oplossingen en aan het eind van de opleiding tot nieuwe ‘business roadmaps’ die echt in de praktijk gebruikt kunnen worden.”

Transformatie, een nieuw ‘waarom’

“Bij transformatie gaat het om de vraag waar de organisatie überhaupt nog een verschil kan maken in de maatschappij van toekomst. Daarbij stellen we het hele paradigma, het waarom van de organisatie, ter discussie. Een leasemaatschappij bijvoorbeeld die bedenkt dat ze eigenlijk geen auto’s zouden moeten leveren, maar mobiliteit, en dus ook fietsen gaan leasen. Dat is transitie.

Succesvolle transities hebben uiteraard met elkaar gemeen, dat ze waarde toevoegen voor alle stakeholders, maar op een dieper niveau gaat het ook over zingeving. Creëren we een organisatie waar zowel wij als de wereld zich goed bij voelt? Ten slotte doen transities een groot beroep op het adaptieve vermogen van een organisatie. Hoe navigeer je een hele groep mensen over dat breukvlak heen?

In de Leergang Strategisch Leiderschap leer je hoe je leiding kan geven aan zulke transities, ook als je de toekomst niet kent, of misschien zelfs juist dan. Ook hier zien we dat het niet uitmaakt of je bij een betonfabriek werkt of bij een gemeente. Conceptueel kent een transitie dezelfde uitdagingen.

Zelfs de excursie in dit programma heeft die conceptuele inslag. We gaan de deelnemers dit jaar meenemen naar het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, in Hilversum. Zo’n archief laat prachtig zien dat de maatschappelijke waarden waar we nu zo gehecht aan zijn en onze organisaties op inrichten, onherroepelijk gaan veranderen.”

Philip Wagner - AOG

Over Philip Wagner

Prof.drs. Philip Wagner is directeur van de Wagner Group en hoogleraar Global Economy & Governance aan de Inter-Continental University of the Caribbean. Zijn ervaring en deskundigheid liggen op het raakvlak van economie, bestuur en (maatschappelijk) ondernemerschap.

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.