Innovatie en Business Development

De wereld verandert sneller dan ooit en je weet dat jouw organisatie mee moet veranderen. Markten krimpen en groeien en het speelveld van organisaties is voortdurend in beweging. Hoe stimuleer je de noodzakelijke vernieuwing? Creativiteit alleen is niet genoeg. Je hebt ook kennis van zaken nodig en een heldere visie op basis waarvan je strategische keuzes kunt maken.

Niveau: Academisch
Studie intensiteit: Twee dagdelen per week
Opleidingsduur: 9 maanden
Locatie: Centraal in Nederland en in Groningen
Start: 14 september 2022
Investering: € 16.500 Hoe te financieren?

Dit programma is een onderdeel van de geaccrediteerde Master Strategy & Leadership MSc

Voor wie

De leergang is voor managers en professionals die verantwoordelijk zijn voor innovatie en business development, in verschillende contexten, in de publieke of private sector. Je wilt innovatie en business development naar een strategisch niveau tillen én werken aan je leiderschap. Deelnemers zijn business development manager, marketingmanager, innovatiemanager of commercieel directeur, maar ook afdelingshoofd, adviseur of controller. Naast een academische of hbo-vooropleiding beschik je over minimaal vijf jaar relevante werkervaring.

In het kort

Met de opleiding Innovatie & Business Development creëer je nieuwe waarde door innovatie. Voor je organisatie, de klant en voor jezelf. Je leert over de vernieuwing heen kijken, relevante marktontwikkelingen te herkennen en deze te vertalen naar innovatieve oplossingen. Leiderschap en het overtuigen van anderen zijn essentieel.

Waardecreatie om relevant te blijven
De houdbaarheidsdatum van producten en diensten wordt steeds korter, nieuwe toetreders schudden de markt op en zetten businessmodellen onder druk. Het ontstaan van netwerken, meer transparantie, mediadruk en technologie dwingen organisaties zichzelf opnieuw uit te vinden, anders gezegd: nieuwe waarde te creëren. De vraag ‘hoe kom je tot nieuwe business’ om relevant te blijven in je markt en daarbij ‘hoe breng je die in de praktijk’ komt in de leergang uitgebreid aan de orde. Uitgangspunt bij die vraag is altijd dat je als organisatie een visie op strategische vernieuwing hebt, zodat je voorbereid bent op de toekomst.

Exploreren en innoveren
In de leergang onderzoeken we de haalbaarheid van de ideeën die jij en je collega-deelnemers hebben over innovatie en kijken we wat jouw organisatie nodig heeft om uitdagingen aan te kunnen. Jouw rol als business developer bij het initiëren en sturen van deze processen komt uitgebreid aan bod. Je leert hoe je innovatie- en ontwikkelingsprocessen effectief kunt begeleiden. En hoe je marktontwikkelingen, medewerkers en klanten kunt meenemen in dit proces.

Na de opleiding Innovatie en Business Development

  • Heb je meer grip op processen van fundamentele waardecreatie.
  • Heb je theoretische concepten vertaald naar een brede visie op innovatie en business development.
  • Kun je diverse scenario’s beoordelen en ontwikkelen vanuit jouw eigen situatie.
  • Weet je hoe je leiderschap kunt tonen bij de realisatie van strategische vernieuwing.

Meet & Greet volgen?

Ontdek meer over de leergang Innovatie en Business Development. Bekijk de Meet & Greets.

Onze docenten

prof.drs_.-Philip-Wagner

Kerndocent

prof.drs. Philip Wagner

Prof.drs. Philip Wagner is directeur van de Wagner Group en hoogleraar Global Economy & Governance aan de Inter-Continental University of the Caribbean. Zijn ervaring en deskundigheid liggen op het raakvlak van economie, bestuur en (maatschappelijk) ondernemerschap.

Het programma

De opleiding Business Development en Innovatie is modulair opgebouwd: zeven tweedaagse modules gespreid over een periode van negen maanden.

Naast leren van elkaar en van toonaangevende wetenschappers en practitioners, leer je ook van de locaties waar de modules worden georganiseerd. We zoeken namelijk altijd naar omgevingen die extra betekenis geven aan het programma. Zo komen we bewust met onze modules in onder andere Delft, Amsterdam en Eindhoven.

  1. Visie en vernieuwend denken

    Deze introductiemodule laat je kennismaken met de waarde van conceptueel denken in innovatie, maar geeft je ook inzicht in je eigen kracht, ambities en omgeving.

  2. In de toekomst relevant blijven

    We richten het vizier op je eigen organisatie. Wat is nodig om ook in de toekomst relevant te blijven? In de ‘Toekomstige Stakeholders Arena’ onderzoek je het speelveld waarop nieuwe waardeproposities tot stand kunnen komen.

  3. Het vertalen van waardeproposities in ondernemingsmodellen

    In deze module staat de succesvolle aanpak voor de ontwikkeling van waardeproposities centraal. We geven vorm aan vernieuwing vanuit de bestaande situatie van organisaties.

  4. Leiderschap en samenwerking

    Nieuwe concepten ontstaan als je anders gaat kijken naar het complexe domein van je organisatie en haar omgeving. Ga radicaal anders te werk en je zult zien dat je komt tot nieuwe concepten en organisatievormen.

  5. Starten, teams ontwikkelen en opschalen

    In deze module gaat het om het samenspel tussen zakelijke factoren en de wenselijkheid en haalbaarheid van een te realiseren businesspropositie.

  6. Regie nemen

    Deze module staat in het teken van het ontwikkelen van leiderschap in innovatieprocessen, zowel binnen als buiten een organisatie. Hoe neem je regie in vernieuwing en hoe stuur je in de processen die daarmee zijn verbonden?

  7. Verbinden en bruggen slaan

    In deze module is het tijd om de oogst binnen te halen. Module 7 verbindt alles wat je tijdens de leergang hebt aangeraakt en slaat nogmaals de brug naar jouw praktijk en die van je mededeelnemers. Ten slotte staat deze module in het teken van reflectie en evaluatie.

Investering

De opleiding is opgebouwd uit de volgende kosten:

Totaal: € 16.500,-
Leergangkosten: € 14.005,-
Arrangementskosten: € 2.495,-

Bij deelname aan deze leergang wordt ervan uitgegaan dat de deelnemer zelf de beschikking heeft over een tablet of laptop voor gebruik tijdens de colleges. De prijs is btw-vrij; bovenstaande kosten zijn exclusief literatuurkosten.

Financieringsmogelijkheden

Het volgen van één van onze leergangen levert voordelen voor jouw werkgever. Werkgevers zien deze voordelen vaak als een goede zakelijke investering en zijn daarom bereid hierin te investeren. Veel van onze deelnemers krijgen (een deel van) de kosten voor het volgen van een leergang vergoed door hun werkgever.

Als de werkgever de opleiding betaalt of je bent ZZP’er dan kunnen deze kosten in veel gevallen fiscaal afgetrokken worden.

 

STAP-budget

Je kunt voor deze opleiding een vergoeding aanvragen van maximaal € 1.000 per jaar. Deze vergoeding van de overheid heet het STAP-budget. Met het STAP-budget kun je een opleiding, training of cursus volgen om zo jouw positie op de arbeidsmarkt te verbeteren. Vraag de subsidie op tijd aan, minimaal 4 weken voor de start van de opleiding. Lees meer over het STAP-budget en hoe je deze vergoeding moet aanvragen.

 

Op zoek naar maatwerk voor jouw bedrijf?

We helpen je graag op weg voor een passend opleidingstraject voor jouw bedrijf.

Meet & Greet

Als je nog niet helemaal zeker bent over welke opleiding voor jouw geschikt is, schrijf je dan in voor een van onze gratis Meet & Greet.

Tijdens een Meet & Greet laten we je kennismaken met hoe we lesgeven en geven we je een klein inkijkje in het niveau en de lesstof die we gaan behandelen in de opleiding.

Op dit moment is er nog geen datum bekend voor de aankomende Meet & Greet.


Accreditatie

AOG biedt een portfolio van geaccrediteerde opleidingen aan. De Permanente Educatie punten / EC’s die behaald worden met het afronden van leergangen die onder de Master Strategy & Leadership (MSc) en MBA Innovation & Leadership vallen, worden door diverse beroepsorganisaties erkend. Dit aangezien de leergang onderdeel uitmaakt van een geaccrediteerde Master door de NVAO. Specifieke PE-doelgroepen zijn: financiële professionals, bestuurders van woningcorporaties (Aedes) en schoolleiders (PO register).

Wil je de PE punten / EC’s voor deelname aan je leergang laten registreren? Neem dan contact op met Studieadvies. Zij kunnen alle praktische informatie geven.

 

Joan Prummel IBUD

Joan Prummel over Innovatie & Business Development

‘Ik heb voor Innovatie & Business Development gekozen, omdat ik meer wilde begrijpen over innovatie binnen mijn vakgebied. En als ik mijn klanten adviseer over product- of procesinnovatie, dan wil ik ze ook kunnen vertellen hoe ze dat moeten aanpakken. Innovatie & Business Development gaf me precies wat ik wilde. Meer eigenlijk, want je leerdoel wordt nóg scherper nadat je bent gestart met de opleiding. Ik vond het fijn om steeds twee dagen uit mijn werk te worden getild en te kunnen sparren met anderen met een vergelijkbare uitdaging.’

Alumnus Joan Prummel, Internationaal Adviseur Circulaire Economie bij Rijkswaterstaat

Beoordelingen

Gemiddeld krijgt deze opleiding een 9


Mariek de Groot uit geeft ons een 9

De docenten zetten je een het denken, reiken nieuwe inzichten aan en dagen je uit anders naar je organisatie te kijken. In het examenstuk moet je (met de nieuwe inzichten in je rugzak) je eigen visie schetsen over hoe je binnen jouw eigen club vernieuwing wilt realiseren. Het vraagt best wat zo’n stuk te schrijven, maar het heeft me heel erg geholpen in mijn dagelijkse werk.

Richard uit geeft ons een 9

Leuk, leerzaam en verreikend

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.