Terugblik: Destination Future 2017

Digitale ontwikkelingen lijken sneller te gaan dan voorheen. En dat is ook zo, technologie ontwikkelt zich bijna exponentieel. Tijdens het event Destination Future werd dit eens te meer duidelijk. Big data zorgt voor ongekende mogelijkheden in analytics. Algoritmen meten ons gedrag en doen gepersonaliseerde voorstellen. Slimme technologie beïnvloedt ons en wij zijn ook nog eens heel beïnvloedbaar. Tegelijkertijd dienen we rekening te houden met privacy-vraagstukken en ethische kwesties. Dit alles was onderwerp van gesprek tijdens het jaarlijkse event van AOG School of Management: Destination Future – Het alwetende algoritme.

Tijdens het event vertelden verschillende experts wat ons nu en in de toekomst te wachten staat en hoe we daar het beste mee om kunnen gaan. De praktijk van analytics werd meteen ingezet door het gebruik van Buzzmaster. Deelnemers beantwoorden vragen en konden zelf vragen stellen via buzzmaster. Een interactieve middag met interessante analytics was het resultaat.
Tijdens het event waren er deelnemers vanuit verschillende sectoren en functies:

Geert-Jan De Koning – IBM

Geert-Jan de Koning nam ons mee in de ontwikkelingen van de techniek en ging specifiek in op de kracht van IBM Watson. Hij gaf aan hoe technologie verschillende branches ontwricht en noodzaakt tot het herformuleren van de strategie en businessmodellen. Geert-Jan neemt ons mee in de wereld van IBM Watson en vertelde over cognitieve systemen. Hij liet live op het scherm de functionaliteit van Watson zien. Bekijk hier de presentatie van Geert-Jan de Koning.

Na de presentatie ontstond een mooie vragenronde:

Walter Limpens – Neurensics

Walter Limpens vertelde over het onderzoek dat zij doen en hoe Artificial Intelligence ons helpt om het brein beter te begrijpen. De effectiviteit van reclames is onderzocht en leidde tot verassende uitkomsten. Het onbewuste deel van ons brein heeft veel meer invloed dan dat wij denken. Onze emoties beïnvloeden ons gedrag. Het is inmiddels mogelijk om iemands gedachten te lezen. Wat nu als kunstmatige intelligentie zo ver is dat ze dat autonoom kan gaan doen? De combinatie van kunstmatige intelligentie & MRI zal leiden tot interessante ontwikkelingen. Bekijk hier de presentatie van Walter Limpens.

Ook na de presentatie van Walter bleven er genoeg vragen over:

 

Paneldiscussie

Na de pauze werd de verdieping gezocht in de thema’s Privacy & Ethiek. Dit deden we aan de hand van een voorbeeld van Learning Analytics. Al voordat we begonnen waren er vragen voor de experts die op het podium plaatsnamen. Panelleden waren: Bart van der Sloot (Senior Onderzoeker, Tilburg Institute for Law, Technology, and Society van de Tilburg University), Jan-Paul van Staalduijnen (Projectmanager, Onderzoek & Online Labs bij TU Delft Online Learning) en Geert-Jan de Koning (Senior Technical Sales Manager, IBM).


Het bleek al snel dat er veel data aanwezig was bij de organisaties van de deelnemers, maar dat er ook nog enige verlegenheid was in het gebruik daarvan. Want wat mag nu wel en wat mag niet? Bart was daarin behoorlijk duidelijk: strikt juridisch gezien mag je niks met die data. Toch waren hier nuances op te vinden. Geert-Jan zag ruimte in het gebruik van gegevens als het maar eigendom van de bedrijven zelf is. Jan-Paul gaf aan dat het gebruik van gegevens van studenten essentieel is om de student, via goede learning analytics, goede (gepersonaliseerde) lesstof aan te bieden.

 

Digitale knipsels

Alle tweets die rondom het event zijn verstuurd, leest u eenvoudig terug via Storify.

Meer inspiratie?

Voor nog meer verdieping in Big Data, Analytics en de toekomst van leren download ons e-book (in samenwerking met de MOOCfactory). We hopen dat dit event u nieuwe handvatten en inzichten heeft gegeven in uw dagelijkse praktijk. Bent u op zoek naar meer inspiratie en wilt u op de hoogte gehouden worden van al onze evenementen? Schrijf u dan onderaan deze pagina in voor onze nieuwsbrief en ontvang met regelmaat waardevolle artikelen én uitnodigingen voor al onze evenementen.

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.