Hoeveel beter kan verbeteren?
- Leiderschapsontwikkeling
- 23 april 2015
Met verbeteren gaat er van alles mis. Afhankelijk van wie je het vraagt levert 70-90% van de geplande veranderingen niet het beoogde resultaat op. In een studie van Industry Week in 2007 kwam naar voren dat slechts 2% van de organisaties de beoogde resultaten haalden met hun verbeterinitiatieven.
Als hiervan je de moed al niet in de schoenen zakt, het wordt nog erger als je kijkt naar de lange termijn effecten. Het Shingo Prize Committee, dat prijzen geeft aan organisaties die excellente prestaties leveren op het gebied van Lean, ging kijken wat er gebeurd was met de organisaties die in de voorgaande 20 jaar prijzen hadden gewonnen. Het bleek dat velen niet in staat waren gebleken de resultaten die ze geboekt hadden vast te houden.
Continu verbeteren
Wat je eigenlijk wilt is dat je, of je er nu een prijs voor krijgt of niet, volgend jaar beter bent dan dit jaar en dit jaar beter dan vorig jaar. Continu verbeteren betekent: continu beter zien te worden en het liefst niet een beetje maar een heleboel. Dat blijkt dus nog niet zo eenvoudig en al helemaal niet vanzelfsprekend. Waar gaat het mis?
Het Singo Prize Committee heeft twee grote fouten ontdekt in haar werkwijze:
- de criteria die ze gebruikten keken te veel naar uiterlijkheden en niet naar de innerlijke verankering in de cultuur van de organisatie;
- ze hadden geen idee hoe ze die innerlijke verankering in de cultuur zouden moeten meten.
Onderliggende verbeterprincipes
Na uitgebreid onderzoek kwamen ze tot het inzicht dat blijvend succes hem altijd zat in de mogelijkheid van de organisatie om voorbij de tools, de projecten en de programma’s te komen en hun managementsystemen in lijn te krijgen met de onderliggende verbeterprincipes.
Waar het om gaat is dat verbeteren deel gaat uitmaken van wie je bent. Als je bijvoorbeeld golf speelt kun je proberen ieder jaar beter te worden door ieder seizoen met een nog mooiere set golfclubs op de green te verschijnen, maar als je het golven niet in je bloed weet te krijgen zal het niet veel verschil maken. In dit verband moet ik terugdenken aan een practicumleraar die ik op MTS had. De context weet ik niet meer maar we hadden het toen over “goed gereedschap is het halve werk”. Dat mag zo zijn maar hij zette daar het volgende tegenover: “een slecht vakman klaagt over zijn gereedschap”.
Verbeter-vakman
Als we echt blijvend succesvol willen zijn met continu verbeteren dan zullen managers verbeter-vakman moeten worden. Een echte vakman kan veel meer resultaat bereiken met veel minder inspanning. Niet alles wat we verbeteren levert namelijk onder aan de streep ook resultaat op; er wordt dan ook heel veel verbeter-energie verspild. Onderzoek van Pirasteh en Fox geeft een indicatie hoeveel groter het resultaat kan zijn dat we met verbeteren kunnen bereiken. Als je heel duidelijk focus aanbrengt in hetgeen je wilt bereiken en daar heel gericht met het juiste gereedschap aan werkt dan blijkt er 4 keer meer resultaat haalbaar.
Hoeveel beter kan verbeteren? Reken maar uit!
Lean in de zorg
In de opleiding Lean in de zorg gaat het over de onderliggende verbeterprincipes. Tools om verbetering te realiseren zijn van eminent belang, echter als er niemand is die de leanfilosofie bewaakt, zal een continue verbetercultuur lastig te realiseren zijn.
Wilt u meer weten over de leanfilosofie en de lean-verbeter-vakman worden in uw organisatie? Kijk eens naar onze opleiding Lean in de zorg.
Wilt u Emiel van Est live ontmoeten en samen met hem verder denken over uw verbetercultuur? Kom dan naar het evenement op donderdag 28 mei: Lean in de Zorg – 4x beter.
Emiel van Est is een Toyota Kata ambassadeur gevestigd in Nederland. Sinds 2010 focust Emiel op het leren; onderwijzen; ontwikkelen en uitrollen van “Toyota Kata” zoals beschreven in het boek van Mike Rother. In 2011 organiseerde hij in Nederland het eerste Toyota Kata seminar en aansluitende tweedaagse workshop met medewerking van Mike Rother. In 2013 realiseerde hij samen met Marleen Masselink de Nederlandse vertaling van Toyota Kata. Emiels motto is “Iedereen trots op zijn werk!” Hij werkt daaraan door mensen een manier van verbeteren te onderwijzen die tot betekenisvolle resultaten leidt. Emiel is ook docent in de opleiding Lean in de Zorg van AOG School of Management.
Bronnen blog:
http://huntsman.usu.edu/news/htm/home-news/articleID=23075
http://www.lean.org/Search/Documents/352.pdf