Ellen Berkien volgde drie leergangen en kreeg daardoor meer lef, zelfvertrouwen en inzicht in anderen

Eigenlijk vond ze het niet nodig om opnieuw te gaan studeren, maar na de nodige ontwikkelgesprekken besloot Ellen Berkien toch op zoek te gaan naar een passende opleiding. Inmiddels heeft ze maar liefst drie leergangen bij AOG School of Management achter elkaar afgerond en gaat ze na de zomer afstuderen. ‘Ik heb meer lef en zelfvertrouwen opgedaan en de organisatie heeft er een bekwamere, menselijkere directeur door gekregen. Wie had dat ooit gedacht?’

Van huis uit is Ellen Berkien accountant, maar na elf jaar accountancy besefte ze dat ze meer van mensen dan van getallen houdt. ‘Ik heb een lesbevoegdheid voor economie behaald en ben gaan lesgeven op een middelbare school.’ Inmiddels geeft ze als directeur leiding aan een havo-vwo-locatie van het Bonhoeffer College in Enschede, waar ze 1300 leerlingen en 130 personeelsleden onder haar hoede heeft.

Doorlopende leerlijn

Ellen koos heel bewust om drie leergangen achter elkaar te volgen. ‘Vanwege mijn achtergrond in de accountancy en economie had ik er behoefte aan om te werken aan de menselijke kant van mijn leiderschap. Daarom heb ik gekozen om eerst HR Strategie en Leiderschap (heet nu Visie op Werk en Arbeidsmarkt) te doen, gevolgd door de leergang Psychologie in Organisaties en af te sluiten met Mens- en Organisatieontwikkeling. Zo heb ik een mooie, doorlopende leerlijn gecreëerd. Ik vind het fijn dat dit kan bij AOG: je bepaalt zelf hoeveel leergangen je wilt volgen en hoe je je wilt verbreden, verdiepen of verrijken.’ Ook waardeert ze de kwaliteit en de opzet van de leergangen: ‘Een keer per maand volg je vijf dagdelen tijdens een tweedaagse elders in het land en word je volledig ondergedompeld in de leerstof en krijg je college van inspirerende docenten. Ook zo’n groep is heel fijn: je wisselt ideeën uit, je brainstormt en tussen de tweedaagse bijeenkomsten door zoek je elkaar op voor feedback en intervisie. Eigenlijk breid je je netwerk uit met gelijkgestemde mensen die zich ook willen ontwikkelen.’

Meer ruimte voor de ander

De drie leergangen hebben haar veel gebracht als leidinggevende. Ellen: ‘Ik ben als directeur menselijker geworden. Ik zie de persoon achter de werknemer beter staan en geef meer ruimte aan collega’s om hun zegje te doen. Ook heb ik geleerd om niet meteen een mening te vormen, maar eerst te luisteren naar de ander. Toen we bijvoorbeeld bezig waren met een verandering op de werkvloer heb ik twee collega’s, die al met die verandering bezig waren, gevraagd om de vergadering te openen en te vertellen waar ze tegenaan lopen. Daardoor was het ijs meteen gebroken en kwam er een goed gesprek op gang.’

In de spiegel kijken

Sommige modules hebben haar ook persoonlijk geraakt, bijvoorbeeld tijdens de leergang Psychologie in Organisaties. Ellen: ‘Na de derde module stond ik opeens te wiebelen op mijn benen. Ik keek in de spiegel en vroeg me af wie ik precies was. Ik las mails die ik acht jaar geleden heb verstuurd en wist dat ik die nu nooit meer op die manier zou formuleren. Ik heb zelfs contact gezocht met een collega die uit dienst is gegaan om te vertellen wat ik met de kennis van nu destijds anders had moeten doen. Dat was best heftig.’

Omgaan met de onderstroom

Tegelijkertijd werd ze zich meer bewust van de onderstroom in de organisatie. ‘Ik dacht altijd dat mensen in hun gesprekken met mij net zo open en transparant waren als ik zelf ben. Ik weet nu dat mensen soms toch last hebben van drempelvrees omdat ik directeur ben. Die functie creëert een afstand die je niet zou willen, maar die wel bestaat. Daarom benoem ik nu vaker wat ik zie gebeuren en probeer ik die drempel te verlagen.’

Verrijkend voor jezelf en de ander

Stevig in haar schoenen stond Ellen al voordat ze begon aan de leergangen. ‘Ik heb bijvoorbeeld geen moeite met slecht-nieuwsgesprekken. Dat hoort gewoon bij mijn baan. Als teamleiders vroeger zeiden dat ze buikpijn hadden omdat ze een lastig gesprek moesten voeren, begreep ik dat niet. Dan dacht ik: kom op, dit hoort gewoon bij je werk. Nu weet ik dat dat gevoel er ook mag zijn, toon ik begrip en vraag ik hoe ik iemand hierbij kan helpen. Ook dat is het mooie van de leergangen: ze zijn niet alleen verrijkend voor jezelf, maar geven meer inzicht in wat andere mensen beweegt.’

Je leven lang leerling

Ellen ziet de leergangen als een groot cadeau en neemt de opleiding heel serieus. ‘Ik vind het geweldig dat ik al die kennis en inzichten heb kunnen vergaren dankzij mijn werkgever en de schoolleidersbeurs waar ik gebruik van kon maken. Ik stimuleer collega’s om ook weer te gaan studeren, want het is essentieel om je te blijven ontwikkelen. Je blijft je leven lang leerling. Als je denkt dat je na je studie de boeken niet meer hoeft in te kijken, doe je jezelf en je organisatie tekort.’ Ze kijkt zelf uit naar de Summerschool. ‘Wat ik precies ga doen met mijn thesis weet ik nog niet. Ik heb al wel een paar onderwerpen, maar, zoals ik heb geleerd, vul ik niet alles meteen in, maar laat ik me eerst inspireren.’

Schoolleiders (van teamleider tot rector) in het voortgezet onderwijs kunnen de Schoolleidersbeurs-VO aanvragen als ze een NVAO-geaccrediteerde masteropleiding willen volgen. Ze krijgen een tegemoetkoming voor maximaal twee studiejaren. Meer informatie is te vinden op deze site.

Meer weten over de opleiding Visie op Werk en Arbeidsmarkt?

 

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.