Marcel Suijkens: ‘Door zelfinzicht heb ik mijn regelvermogen vergroot’
- Leiderschapsontwikkeling
- Terugblik
- Veranderen en Organiseren
- 22 augustus 2018
Marcel Suijkens is algemeen directeur a.i. van Pantar en oud-deelnemer aan Persoonlijk Leiderschap in Transities van AOG School of Management. Pantar biedt werk en begeleiding aan ruim 3500 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, in het geloof dat iedereen talenten heeft die van waarde zijn.
Onder druk wordt alles vloeibaar
‘Pantar heeft in een relatief kort tijdbestek een grote omslag gemaakt. Deze periode heeft serieuze eisen aan de directie gesteld. We werken met een kwetsbare groep mensen, werden geconfronteerd met bezuinigingen en politieke besluitvorming vanuit respectievelijk het Rijk en de gemeente en werkten onder het oog van de pers. Onder deze druk kwamen ook mijn kwaliteiten en valkuilen scherper naar voren. Dit was niet altijd de allerbeste versie van mijzelf. Toen de grootste hectiek voorbij was, wilde ik datgene wat ik de afgelopen jaren had ervaren verder onderzoeken. Ik zocht niet nóg een theoretische opleiding, maar een leergang, gericht op de vraag hoe ik als mens met verandering omga, hoe ik die als leider tegemoet treed.’
Ervaringsgericht en inzicht gevend
‘De Leergang Persoonlijk Leiderschap in Transities van AOG School of Management biedt goed onderbouwde theoretische kaders, maar is vooral ervaringsgericht. Door middel van allerlei werkvormen, zoals ‘systemische opstellingen’ heb ik inzicht gekregen in hoe mijn persoonlijkheid gevormd is. Ik was er vooraf misschien wat sceptisch over, maar de ervaring was indrukwekkend en verhelderend. Ik kreeg antwoord op de vraag: welk handelingsrepertoire, opgebouwd in het verleden, ben ik automatisch blijven toepassen, ook waar dat niet adequaat is? Als ik mijzelf nu bijvoorbeeld verantwoordelijkheid zie nemen voor meer dan mijn eigen aandeel, kan ik een bewuste keuze maken: het inzetten als kwaliteit, en de consequenties accepteren, of dat juist niet doen. Ik heb nu ook andere manieren aangereikt gekregen om met zo’n situatie om te gaan. Het geeft rust, te begrijpen waar gedrag vandaan komt en de vrijheid te voelen het nu anders te doen. Ik heb hierdoor ook meer regelvermogen gekregen, ik kan meer aan dan daarvoor. Ik treed mensen rustiger tegemoet, waardoor anderen ook rustiger blijven. Dat verschil ten goede merk ik, en merken mijn collega’s.’
De moed om erbij te blijven
‘Tijdens een van de blokken kregen we de opdracht een uur lang non-stop te bewegen, in contact met elkaar, zonder te praten, te leiden of te volgen. Wat ik daar heb ervaren is onvergetelijk, en moeilijk in woorden uit te drukken. Het maakte de enorme kracht voelbaar van een groep mensen die met elkaar in verbinding durft te blijven, ook tijdens de lastige, pijnlijke of ongemakkelijke momenten. Als ik nu in een moeilijk gesprek zit, kan ik gemakkelijker in contact blijven met de ander en het ongemak verdragen.’
Onderzoekend, confronterend, maar niet oordelend
‘Als je liever aan de oppervlakte blijft en jezelf niet wilt blootgeven, dan moet je hier niet aan beginnen. Wél, als je wilt groeien in zelfkennis en leiderschap, begeleid door heel goede docenten, die het goede voorbeeld geven en daarmee veiligheid bieden, en in samenwerking met stimulerende andere deelnemers.’
Wilt u meer informatie over dit programma dat start op 19 november aanstaande? Of wilt u verder praten over dit interview? Neemt u dan contact op met studieadviseur Wenda Stoffel (088 556 10 58) of meld u aan voor de vrijblijvende kostenloze inspiratiesessie op 20 september aanstaande.