Verhalen vertellen we al eeuwen en we zijn er ongelooflijk goed in. Als de wereld om je heen snel verandert en je het overzicht kwijt dreigt te raken geven verhalen betekenis en houvast. Verhalen beklijven en inspireren: veel meer dan kpi’s, stavazalijstjes en dashboards dat kunnen. Storyteller Theo Hendriks van Bex+communicatie vertelt tijdens het Verder Denken 2018 Evenement van AOG School of Management over de kracht en de waarde van verhalen. ‘Kpi’s laten zien hoe sterk je als organisatie bent, maar voor een succesvolle transformatie heb je verhalen nodig.’

‘Als storyteller wil ik mensen hun verhalen teruggeven. We kunnen allemaal verhalen vertellen, maar zodra we een organisatie binnenstappen, stoppen we ermee. Dan willen we opeens alles meten en zoeken we houvast in lijstjes en kpi’s. Maar lang niet alles is meetbaar. Cultuur niet. Wendbaarheid niet. Weerbaarheid niet. Als het gaat om grote, complexe veranderingen is het van belang om te weten hoe mensen die transities ervaren en beleven. Dan heb je niets aan percentages of output. Dan heb je verhalen nodig.’

Een uitbeelding van de werkelijkheid
‘Met een verhaal bedoel ik iets anders dan een bericht of een beschouwing. Het verhaal is eigenlijk gekaapt door de reclame en dus is tegenwoordig alles storytelling. Statements en oneliners zijn content, geen verhalen. Verhalen beklijven, omdat ons brein is gebouwd om ze te onthouden. Een gebeurtenis die voor jou persoonlijk belangrijk is onthoud je als verhaal met een vertrekpunt, scènes en personages met wie je je identificeert. Een verhaal, zoals Aristoteles al schreef, is een uitbeelding van de werkelijkheid, waarin een held iets moedigs doet, waardoor de dingen voorgoed veranderen. Een verhaal raakt een diep verlangen in ons naar houvast. Verhalen die ons aangrijpen, ons iets laten beleven helpen ons om de wereld te begrijpen. Met storytelling probeer je de verhalenmachine van je publiek te activeren en te beroeren.’

De magie van verhalen
‘Ik vertel die middag over de magie van verhalen. Ik wil de mensen in de zaal meegeven hoe je als leider je visieverhaal kunt maken: het verhaal over hoe jij de toekomst ziet en wat je wilt bereiken. Ik vertel ook over transitieverhalen die gaan over hoe je als organisatie reageert op veranderende omstandigheden en wat je moet doen om zo’n transitie goed door te komen. Transformatieverhalen gaan nog een stap verder: die vertellen het verhaal van een ommekeer, een moment waarop je definitief kiest voor een compleet andere koers. Als transitie alleen niet genoeg is, als het echt nodig is om volledig het roer om te gooien, dan moet je transformeren. Dan kun je niet volstaan met een hoger marktaandeel of een beter investeringsplan. In elk van de gevallen heb je een goed verhaal nodig waarmee je de fantasie prikkelt en een bijna kinderlijke nieuwsgierigheid opwekt. Stel je eens voor, dat we het eens helemaal anders gaan doen. Daar begint de magie van het verhaal.’

Het persoonlijke leiderschapsverhaal
‘Leiders hebben zelf ook verhalen nodig: een persoonlijk leiderschapsverhaal waarmee je vertelt wie je bent, waar je voor staat en waar je voor gaat. Dan heb ik het niet over anonieme bestuurders die mechanisch sturen op taken, maar roergangers die de ziel zijn van een organisatie, die zingeving laten ontstaan. Dat zijn bevlogen oprichters die vol vuur vertellen over wat ze met hun bedrijf hebben meegemaakt. Of gedreven onderzoekers, als Nobelprijswinnaar Ben Feringa, die vertelt over de reis van zijn onderzoek, zijn drijfveren, de momenten waarop het buigen of barsten was. Dat zijn leiders die tot de verbeelding spreken, omdat hun verhaal een avontuur is, waardoor je meteen aanvoelt dat op avontuur gaan veel leuker is dan managen op output. Dat wil jij ook. Dat zijn verhalen die je raken. Ik wil de deelnemers op 13 december oproepen om niet alleen te luisteren naar verhalen, maar ze ook te gaan vertellen. Als je dat doet, ben je communicatief een stuk effectiever. Bovendien, de wereld heeft echte verhalen nodig en leiders die met hun verhalen de wereld veranderen.’

Theo Hendriks is één van de twee key notes tijdens Vooruit Denken 2018.
Vooruit Denken vindt dit jaar plaats op donderdag 13 december 2018 vanaf 14.00 uur tot circa 20.00 uur in het Student Hotel in Den Haag. Ticket Alumni-prijs: € 75,- niet-alumni-prijs € 95,-

0 antwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *