“Ik ben een betere versie van mezelf geworden”
- Leiderschapsontwikkeling
- 16 mei 2017
Acht jaar geleden hakte Fabian Dolman de knoop door. Hij nam afscheid van de Mandemakers Groep en ging in zee met zijn ouders en zwager. Samen runnen ze Thermen Bussloo, een wellness resort met allure op de Veluwe. “Een echt familiebedrijf dat nog maar tien jaar bestaat”, zegt Dolman. “Mijn ouders zijn tien jaar geleden begonnen met een kleinschalig resort en 40 man personeel.” Zijn zwager en hij nemen langzamerhand het bedrijf over: bepaald geen eenvoudige transitie. Vandaar dat hij het programma Persoonlijk Leiderschap in Transities bij AOG School of Management ging volgen.
Fabian Dolman, Directeur van Thermen Bussloo, groeide op in een echt ondernemersgezin. Zijn vader had een bouwmarkt en zijn moeder een praktijk voor voetreflexzonetherapie en pedicure: Dolman wist niet beter dan dat ondernemen hard werken was. “Ik vond het geweldig om als kind door de zaak rond te lopen met spijkers en schroeven.” De kans om samen met zijn zwager het nieuwe familiebedrijf te versterken nam hij dan ook met beide handen aan. “We vormen met z’n vieren de directie, waarbij mijn vader steeds meer een adviserende rol heeft en mijn moeder voornamelijk het spirituele en esthetische hart van de zaak is. We veranderen niets aan de inrichting zonder haar erbij te betrekken. Mijn zwager en ik doen de zakelijke, commerciële, operationele kant van het bedrijf.”
Gasten emotioneel en spiritueel raken
In de krap zeven jaar nadat Dolman en zijn zwager waren binnengekomen, groeide Thermen Bussloo uit tot een toonaangevend, groot bedrijf. “We hebben 350 medewerkers, een eigen hotel, een beautycentrum met 22 behandelkamers, ruim 25 saunafaciliteiten, vier restaurants, vergaderfaciliteiten en een bewustwordingscentrum. Drie jaar achter elkaar zijn we uitgeroepen tot het beste wellness resort van het land. We willen ons onderscheiden van andere resorts door echt kwaliteit te bieden. Alles wat we doen, moet perfect zijn. We kijken niet alleen naar wat er onder de streep overblijft, maar willen onze gasten emotioneel en spiritueel raken. We willen ze iets meegeven als ze naar huis gaan, waardoor ze weer ontspannen in de samenleving staan. Daar richten we onze hele bedrijfsvoering op.”
Vier krachtige karakters
Ondertussen merkte hij dat werken met je familie niet altijd even eenvoudig is. “We hebben alle vier krachtige karakters en dan merk je soms dat er emoties naar boven komen die niet thuishoren op het werk. Een onderstroom van gevoelens waardoor het gaat botsen. Dat had ik van tevoren niet ingeschat. Aan de andere kant heb je vaak aan twee woorden genoeg en zit je snel op een lijn. Maar het kan ook lastig zijn, zeker omdat we in een transitie zitten. Mijn ouders zijn 65 en trekken zich steeds meer terug. Wij zijn de tweede generatie binnen dit familiebedrijf en hoe ga je door op een manier waarbij iedereen zich senang voelt?” Aanvankelijk leek de oplossing een tweede locatie te zijn. “Allebei een eigen tent, dachten we toen nog.” Inmiddels gaat de bouw van een tweede resort in Wijchen, in de buurt van Nijmegen, dit jaar nog van start, maar denkt Dolman heel anders over de verdeling van taken. “We worden allebei begeleid door een eigen coach en daar leren we veel van. Zo weet ik nu dat mijn zwager en ik elkaar uitstekend aanvullen. We zijn complementair aan elkaar, dus we gaan samen beide locaties aansturen.”
Mezelf leren kennen
Hij kijkt met grote voldoening terug op het programma Persoonlijk Leiderschap in Transities. “Het cognitieve gedeelte was prima in orde, maar wat echt is blijven hangen is wat ik over mezelf heb geleerd. Daar kan geen literatuur tegenop. Jarenlang heb ik naar eer en geweten leidinggegeven op een vrij instinctieve manier. Ik ben dit programma gaan doen omdat ik graag nieuwe impulsen en ideeën wilde hebben om een betere, enthousiaste leider te zijn. Ik leerde te reflecteren op wie ik ben als persoon en leider en hoe ik me verbind met andere mensen. Ik ben bewust geworden van mijn onbewuste gedrag en hoe ik overkom bij anderen, waardoor ik andere keuzes kan maken.” Hij is zeker niet 180 graden veranderd, vindt hij zelf, maar merkt wel dat hij anders tegen zaken aankijkt. “Vroeger had ik mijn agenda altijd helemaal vol afspraken staan. De druk was zo hoog dat ik soms heel sturend kon zijn. Nu neem ik meer de tijd om dingen rustig te overdenken en reageer ik niet meer direct. Ook weet ik mijn managers beter te raken en heb ik gesprekken met ze die ik vroeger nooit voerde.” Dat merken mensen om hem heen ook. “Ik krijg terug dat ik prettiger communiceer. Mensen voelen zich veiliger bij me, omdat ik ze de ruimte geef om zichzelf te zijn. En ja, natuurlijk val je soms terug op je basisgedrag. We zitten middenin de verbouwing van de keuken en de beautyruimtes en dat levert een hoop stress op. Dan neemt de druk toe en moet ik echt opletten dat ik niet terugval in mijn oude gedrag. Het verschil met vroeger is dat ik dat nu sneller herken.”
Goud waard
De andere deelnemers hebben een belangrijke bijdrage geleverd in de manier waarop hij nu in het leven staat. “Die groep is goud waard, we zien elkaar nog steeds en hebben al een terugkomdag gepland. We waren gelijkgestemde personen, allemaal mensen die directievoerend of beleidsbepalend werken. Je praat met elkaar over hoe je in het leven staat en hoe je leidinggeeft. Je leert elkaars levensgeschiedenis kennen en welke pieken en dalen iedereen heeft meegemaakt. Doordat we allemaal oprecht zijn, krijg je feedback die je anders nooit zou krijgen. Mijn medewerkers vertellen me echt niet hoe ik overkom. Dat hoorde ik nu wel en dat was echt heel waardevol.” Hij raadt het programma dan ook graag aan anderen aan. “Je doet je kunstje al jaren en je hebt het niet eens door van jezelf. Ik merk dat ik nu meer in verbinding sta met mijn eigen gevoel en de mensen om me heen. Ik ben een betere versie van mezelf geworden.”
Op maandag 19 november gaat de eerstvolgende editie van de leergang van Persoonlijk Leiderschap in Transities van start. Download de brochure voor meer informatie of neem contact op met de studieadviseur Wenda Stoffel via telefoonnummer 088 556 10 58 of per e-mail: stoffel@aog.nl.