Waar een wil is, is een succes
- Veranderen en Organiseren
- 7 september 2013
Veranderen begint gewoon met stilstaan. Het blijft natuurlijk verdomd ingewikkeld om de toekomst te voorspellen. Kijk maar eens wat er zich voordeed rondom Prinsjesdag in 2008. Bijna vijf jaar gelee. Een toen glunderende minister van Financiën gaf de vaderlandse pers inzage in zijn zonnige rijksbegroting. Na het ‘zuur’ van de afgelopen jaren zou het ‘zoet’ dan eindelijk binnen handbereik liggen. Holadiee.
Slechts een paar dagen later dreef de eerste gitzwarte gifwolk al binnen … De Amerikaanse zakenbank Lehman Brothers viel met dondert geraas om. Nog geen drie weken later nationaliseerde diezelfde minister van Financiën noodgedwongen een groot deel van Fortis inclusief ABN Amro. Om vervolgens niet lang daarna met diverse andere financiële instellingen (ING, Aegon, SNS) indringende gesprekken te voeren over heftige vormen van staatssteun …
Tsja. Maar desondanks kun je toch wel bepaalde trends ontdekken. En die doortrekken naar de toekomst. Lerend van onze eigen geschiedenis dus. Zoals verandergoeroe Jaap Boonstra dat noemt: ‘veranderen begint gewoon met stilstaan’. In dat kader vind ik het interessant dat om te horen dat verschillende experts – volgens mij hebben ze gelijk – beweren dat er de komende vijf jaar meer gaat veranderen dan dat er in de afgelopen twintig jaar is gebeurd. Zij voorspellen dat ontwikkelingen in de sfeer van technologie, stijgende emancipatieniveaus, verdere versplintering van klantbehoeftes en een snel platter wordende wereld verantwoordelijk zijn voor een voortdurend toenemende snelheid van economische verandering.
Verdienmodellen
Bedrijfsvoordelen en verdienmodellen zullen steeds sneller komen en gaan: steeds meer kansen voor welvaartsgroei, maar ook steeds meer risico’s voor welvaartsbehoud. En de verwachting is dat deze versnellingstrend zich in de komende twee decennia nog eens verder zal gaan verdubbelen! Middels een soort van multiplier. Waarmee men een jaarlijkse toename van maar liefst 50% voorspelt van de snelheid van technologische vernieuwing. En de bijbehorende hoeveelheid innovaties natuurlijk!
Innovatie
Niet alleen het aantal patenten en de daaruit voortvloeiende innovaties zal stijgen, ook de snelheid waarmee consumenten deze innovaties omarmen zal voortdurend groter worden. Prietpraat? Gezwets? Dacht het niet. Want vergde de acceptatie van het stoomschip nog meer dan een eeuw, internet veranderde de wereld in minder dan een decennium. En recent hebben Apple en Facebook een revolutie ontketend in minder dan vijf jaar tijd!
Wet van Moore
En dit alles wordt onderstreept door de Wet van Moore. De wet van wie? We hebben het over de grondlegger van computerchipbouwer Intel: de grote Gordon Moore. Hij voorspelde de wetmatigheid in de digitale vooruitgang: iedere achttien maanden is er een nieuwe chip die het aantal verbindingen verdubbelt. Deze zogenaamde ‘wet van Moore’ bepaalt al veertig jaar lang het tempo waarin technologische ontwikkelingen zich voltrekken. En experts beweren dat deze wet in de komende vijftien jaar onverminderd van kracht zal blijven. Dat zou betekenen dat we over vijftien jaar minstens 2.048 keer meer digitale power hebben dan vandaag de dag …
Flexibel
Wat betekent dat dan allemaal? In goed Nederlands: ‘agility’. Vrij vertaald: behendigheid, lenigheid. Zien en snappen wat er gebeurt, blijvend om je heen kijken en daar dan vervolgens snel en lenig op inspelen. Dus niet schoksgewijs – eens in de vijf jaar een formele reorganisatie –, maar organisch. Flexibel. Gestuurd door waarden, samenwerking, heldere doelen, vertrouwen en verbinding. Met passie. En dus niet meer vanuit een starre structuur met bijbehorend top-down organogram. Maar vloeiender. Met andere en wisselende samenwerkingsvormen. Horizontaal. Die we snel weten te operationaliseren.
Cocreatie
Georganiseerd rondom een concreet vraagstuk. Over de grenzen van afzonderlijke organisaties heen. In cocreatie met gebruikers of stakeholders. Waarbij je die interactie-economie omarmt. Lift dus mee op die nieuwe samenwerkingsvormen van open innovatie en alliantievorming. Zo vreselijk nieuw is dat trouwens helemaal niet: eind vorige eeuw werd er in dat kader al uitgebreid gesproken over de opkomst van netwerkbedrijven! En zwermbewegingen. Waar wachten we nog op? En avant!
___________
Bedrijfseconoom Dirk-Jan de Bruijn is actief als kwartiermaker in het publieke domein. Binnenkort verschijnt zijn nieuwste boek ‘Waar een wil is, is succes’ (Van Gorcum, 2013).