Verder denken onder een klaterende waterval

Natuurlijk is ze trots op de accreditatie van de Master Strategy & Leadership (MSc). Maar vooral is Annelieke Achterberg-Geerdink verheugd over wat deze Master van AOG School of Management betekent voor de toekomst. ‘Het was een lang traject, juist omdat wij met onze filosofie van verder denken niet in een hokje te stoppen zijn. Dit flexibel opgezette Masterprogramma heeft hetzelfde effect als wanneer je na een vermoeiende wandeling door de bergen je schoenen uittrekt, op blote voeten in een bergbeek gaat staan onder een klaterende waterval. Je wereld kan daarna nooit meer hetzelfde zijn.’

‘Philip Wagner verwoordde laatst heel mooi mijn gevoel bij deze Master en het belang om te investeren in het ‘verder denken’ met zijn verhaal over hoe we over 25 jaar vanaf Mars terugkijken naar dit moment en zien hoe mensen de kans hebben aangegrepen om zich te ontwikkelen om daarna het verschil te maken. Elke keer als deelnemers hun Masterdiploma halen, zie ik het opnieuw: hoe ze hebben geleerd om verder te denken, waardoor ze in staat zijn om een visie te ontwikkelen op complexe vraagstukken en er richting aan weten te geven. En dan denk ik steeds weer: wat ontzettend gaaf om hieraan een bijdrage te mogen leveren.’

Leren wezenlijk anders te kijken en verder te denken
‘Met deze Master willen we mensen helpen om verder te denken. Dat is meteen de link met leiderschap: als je een rol wilt spelen bij het oplossen van vraagstukken die de wereld op ons pad plaatst, vraagstukken rondom duurzaamheid, technologie en schaarste, dan red je het niet met het volgen van een klassieke managementopleiding, met boeken die gaan over ‘how to’. Dan is het belangrijk om verder te denken, om vraagstukken vanuit verschillende perspectieven te bekijken en om verder te leren uit vrije wil, niet omdat het moet of nodig is voor je functie. Dan is het nodig dat je wezenlijk op een andere manier leert te kijken en denken. Met onze roots in de academische wereld bieden wij de gelegenheid om academische vaardigheden op te doen, analytisch en creatief te leren denken, waarbij we gebruik maken van theoretische concepten en toepassingen in je eigen praktijk. Dat is een prachtige combinatie en dat wordt nu dus ook officieel gewaardeerd met de accreditatie.’

Je kunt het niet meer niet zien
‘Wat we vaak terug horen van deelnemers is dat ze na afloop van de Master heel anders kijken naar hun eigen organisatie. ‘Ik kan het niet meer niet zien’, zeggen ze dan. In hun eigen organisatie passen ze het ‘verder denken’ toe en delen het met hun collega’s. Vaak komen ze terug en nemen ze collega’s mee. Of organiseren ze een incompany programma. Deelnemen aan onze leergangen en de Master werkt verslavend. Daar bedoel ik mee het effect van de waterval: het is een sensatie die je raakt en nooit meer kwijtraakt. En dat bovendien vaak naar meer smaakt.’

Je eigen ontwikkelpad uitstippelen
‘Een rechttoe rechtaan Masterprogramma bestaat uit zestig credits en duurt twee jaar. Dat is een mal waarin wij niet passen. Onze Master is zo opgebouwd dat de eerste bouwstenen kort genoeg zijn om aan te beginnen zonder meteen stress op te leveren over de impact op je werk en je leven. Vergeet niet, onze deelnemers zijn vaak ambitieus en hebben naast een drukke baan ook een vol privéleven. Ze beginnen aan een leergang van negen maanden en kunnen daarna kiezen of ze de volledige Master willen gaan doen. Tussen de twee leergangen door kun je een pauze inlassen om op adem te komen en om het geleerde in de praktijk toe te passen. Het enige wat we vragen is dat je de hele Master binnen acht jaar afrondt. Die pauze bevalt de meest deelnemers uitstekend. Vaak merken ze al snel dat ze zelf zijn veranderd. Ze lezen de krant anders, ze krijgen andere ideeën, hebben andere gesprekken. Ook al nemen ze een pauze tussen de twee leergangen, het leren staat niet stil. De impuls blijft en juist daardoor halen ze het maximale uit de leergang.’

Andere afslag
‘Na die eerste leergang gebeurt het nogal eens dat een deelnemer voor een andere tweede leergang kiest dan hij of zij vooraf van plan was. Die vrijheid geven we bewust: je hoeft aan de voorkant niet vast te leggen hoe je ontwikkelpad zal verlopen. Dat kun je namelijk niet voorspellen. Veel deelnemers merken na de eerste leergang dat iets in hen is aangeraakt waardoor ze een andere afslag nemen. We laten die keuze volkomen vrij: we hebben veertien leergangen en die mogen allemaal gekozen worden. Elke combinatie is toegestaan. Het uitgangspunt is steeds de leervraag van de deelnemer.’

Verwondering en frustratie
‘Als ze na die tweede leergang naar Cambridge gaan om zich voor te bereiden op hun thesis tijdens de Summer Academy gaan de luiken echt open. Dan komen ze in aanraking met de verwondering, met het conceptuele denken en de academische vaardigheden die nodig zijn om je onderzoek te doen en je thesis te schrijven. Bijna allemaal vinden ze dat een worsteling. Ze komen vast te zitten, raken gefrustreerd, weten niet hoe nu verder omdat ze eerst op een afstand moeten leren kijken naar hun onderwerp. En dan opeens zie je dat er een lampje gaat branden en kunnen ze verder. In de gesprekken die ik met oud-deelnemers voer, merk ik het verschil tussen mensen die een leergang hebben gedaan en degenen die de volledige Master hebben afgerond. Die laatste groep is echt op een ander spoor beland en draaien hun hand niet meer om voor complexe vraagtukken.’

Snijvlak van theorie en praktijk
‘Juist dat academische aspect onderscheidt onze Master van andere HBO-Masters. Onze Master bevindt zich op het snijvlak van praktijk en academische theorie. Daarom was het ook zo’n puzzel om in aanmerking te komen voor accreditatie. In Nederland is het hoger onderwijs klassiek georganiseerd: je hebt HBO en je hebt WO en tussen die twee smaken moet je kiezen. Aangezien onze deelnemers in de praktijk werken en daarvoor een Master willen halen, ligt een professional Master het meest voor de hand. Maar wij wilden dat academische aspect ook tot uitdrukking brengen. Nu dat is gelukt, mogen de deelnemers na de afronding van deze Master de graad MSc dragen.’

Voor ambitieuze managers, bestuurders en professionals
‘Onze deelnemers zijn een bijzondere en gemotiveerde groep, vind ik zelf. Het zijn ambitieuze mensen die zich graag verder willen ontwikkelen. En dat doen ze dan naast een veeleisende baan en hun privéleven. Juist daarom vinden we die flexibiliteit zo belangrijk. Overigens merk ik ook dat het effect van blijven leren een positieve uitwerking heeft op zowel je loopbaan als op de rest van je leven. Als je bereid bent om te blijven leren, ben je beter in staat om te dealen met de problemen die op je pad komen. Je gaat anders denken, je kunt meer aan.’

Een leven lang willen leren
‘We merken nu al dat dit flexibel opgebouwde Masterprogramma andere belangstellenden aantrekt, mensen die ons niet bellen voor informatie over een bepaalde leergang, maar vragen wanneer ze kunnen beginnen aan de Master. Zo kunnen mensen die bijvoorbeeld in deeltijd een Master Psychologie willen halen, nu ook prima bij ons terecht. Zo bezien is de Master een prachtige aanvulling. En voor mensen die gewend zijn aan vastomlijnde Masters is ons flexibel opgebouwde Masterprogramma vaak een aangename verrassing. Ik ben er trots op dat wij door verder te denken dit programma hebben kunnen samenstellen en ik nodig iedereen die ‘een leven lang wil leren’ uit om kennis te maken met de mogelijkheden. Kom naar AOG School of Management, stap met je blote voeten in die bergbeek en ervaar hoe verfrissend het verder denken onder die klaterende waterval is.’

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.