Veranderingen in organisaties

Nienke Rooda

Nienke Rooda, studieadviseur van o.a. Leiderschap in Management

Onlangs woonde studieadviseur Nienke Rooda de achtste  module uit een serie van negen bij van de leergang Leiderschap in Management. De module stond in het teken van verandermanagement. Er komen zo richting het einde van de leergang  veel inzichten samen en dan is verandermanagement een mooi thema om eens naar veranderingen in organisaties te kijken. Een mooie module, met bijdragen van onder andere drs. Jacqueline Jansen MBA, drs. Marcel Bergervoet en prof. dr. Thijs Homan.

Een van de eerste conclusies die op tafel kwam was dat organisaties eigenlijk altijd in verandering zijn. Of dit nou intern of extern gestuurd wordt, er wordt van de organisatie gevraagd om verandering door te voeren in bijvoorbeeld strategie of processen.

Voor mij vielen er deze module een aantal puzzelstukjes op z’n plek. Zelf zit ik niet direct in een rol waarin ik verandering moet zien te realiseren, maar ik merk wel dat er in de mijn omgeving altijd veranderingen op handen zijn. Bij verandering merk je vaak snel weerstand  van verschillende kanten, maar verandering is toch juist leuk om nieuwe dingen uit te proberen, denk ik dan? Soms komt het ook bij mij verkeerd binnen als je gedwongen wordt iets anders te doen. En daar zit dan denk ik de crux: gedwongen worden om te veranderen. Want hoeveel invloed heb jij eigenlijk op de veranderbereidheid van een ander? Kun je iemand anders iets laten doen wat jij wilt? Bij leiderschap hoor je vaak dat het de kunst is om volgers te krijgen, mensen die vrijwillig jou willen volgen, naar jouw visie luisteren en zich door jou laten inspireren. Werkt dat misschien ook zo bij verandermanagement? Gaat het hier ook om de bereidheid bij anderen los te maken?

Op blogs, in groepen deelnemers, of in je netwerk worden vaak verhalen gedeeld over veranderingen. Mooie casussen komen voorbij, waar het ook geregeld mis gaat. De grote vraag blijft dan, waar ging het mis? Hebben we een verkeerde keuze gemaakt? Willen de mensen niet? Of hebben we op de verkeerde plek de keuze gemaakt? Je hoort vaak dat over de  ambitie tot veranderen in het management wordt gesproken. In een afgesloten overleg, hoog in de boom, waar mensen neerkijken op de organisatie. Maar wie zijn er eigenlijk verantwoordelijk voor het realiseren van het resultaat in de organisatie? Vaak begint dit bij de medewerkers.  Prof. dr. Thijs Homan gaf tijdens zijn bijdrage in de module hier een mooi voorbeeld van. Als je wordt ingehuurd in een organisatie om een verandering in gang te zetten en te bewerkstelligen kun je volledig zelf gaan invullen en misschien nog met een paar collega managers op afstand een plan bedenken. Hier stuit je dan vaak op weerstand, omdat je dit op afstand heb uitgedokterd, niet in samenspraak met de mensen die het uiteindelijk moeten gaan uitvoeren. In het voorbeeld ging een interim manager niet met andere managers in gesprek, maar begaf zich naar de werkvloer, daar waar het operationele werk werd gedaan, waar resultaten werden behaald. Kunnen zij hun werk goed uitvoeren? Wat hebben zij nodig om bijvoorbeeld nog effectiever te kunnen werken, meer uit het proces te kunnen halen? Zo werd inzicht verkregen in het functioneren van de organisatie en kon een veranderplan gevoed worden met ervaringen uit de praktijk, om aansluiting te creëren met werkvloer.

Toen dacht ik ook bij mezelf, oké, maar is het dan fout om als management beslissingen te nemen en veel sturing te geven in het proces? Nee, dat denk ik niet. Het zou wel een balans moeten zijn, waarin je in verbinding staat met die personen, die zorgen voor de realisatie van het gewenste resultaat. Een manager overziet daarin het grote geheel en kan strategisch kijken naar de overall effectiviteit van de organisatie en op de lange termijn beslissingen nemen. Uit deze module neem ik de gedachte mee dat je als management in verbinding moet blijven met je organisatie, om te zorgen dat je niet geïsoleerd beslissingen gaat nemen die je vervolgens de organisatie in slingert.
In de leergang Leiderschap in Management verkennen we verschillende aspecten die van wezenlijk belang zijn voor de effectiviteit van organisaties. Bedrijfskundige componenten worden gecombineerd met een visie op leiderschap en management om zelf sturing te geven aan de organisatie en deelprocessen. Verandermanagement is één van de modules, die aansluit bij het grote geheel en meer inzicht geeft in de rol van verandermanagement in dit geheel.

Dit bericht is een bijdrage van Nienke Rooda (1986).  Nienke Rooda  studeerde Facility Management. Zij is als studieadviseur voor o.a. de leergang Leiderschap in Management, verbonden aan AOG School of Management.

 

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.