Veranderingen begrijpen en zelf groeien: Lars de Jong over de opleiding Verandermanagement
- Veranderen en Organiseren
- 12 september 2024
Lars de Jong is teamchef van Team Bachelor binnen de sector Hoger Politieonderwijs van de Politieacademie en heeft in 2020 de leergang Verandermanagement bij AOG School of Management gevolgd. Door het volgen van deze leergang kan hij tegenwoordig beter de impact van veranderingen inschatten en daardoor hier beter op anticiperen.
De impact van veranderingen inschatten
Lars zijn doel was niet zozeer om veranderingen door te voeren, maar om veranderingen te begrijpen. “Ik vond de verandering zelf nog niet eens zo belangrijk, maar ik wilde het wel vooraf snappen als ik iets wilde gaan veranderen. Als er een verandering aankomt, wat betekent dat nou eigenlijk precies? Wat is het proces?” vroeg hij zich toen af.
De docent vertelde dat veranderingen niet altijd rationeel verlopen, maar vaak emotioneel geladen zijn. “Uit al het MRI-onderzoek, neurologisch, wordt ons steeds meer duidelijk dat mensen acteren op emoties. Dat vinden wij best wel ingewikkeld om van onszelf te aanvaarden,” zei de docent, verwijzend naar de lessen over de onderstroom van veranderprocessen.
Het veranderen van de opsporingsblik bij collega’s
Een belangrijk onderdeel van de leergang was het werken aan een visiedocument, een levend document dat gedurende de leergang werd ontwikkeld en bijgesteld. Lars vond deze systematische aanpak zeer waardevol: “Je bent er mee bezig, je levert het in, je krijgt er feedback op en iedere keer zie je het visiedocument groeien.”
Hij gaf een voorbeeld van zijn eigen casus bij de politie, waar hij werkte aan de integratie van opsporingsperspectieven bij collega’s op straat. “Hoe kunnen collega’s die op straat werken veel meer met een opsporingsblik naar het werk buiten gaan kijken?” Dit hielp hem niet alleen om zijn eigen vaardigheden te ontwikkelen, maar ook om zijn collega’s hierbij te helpen.
Helikopterview
De persoonlijke groei die Lars doormaakte, was een ander belangrijk onderdeel van de leergang. “Ik ben wel wat meer behoudend erin geworden en meer bezinnend op mezelf. Even de rust pakken en even uit mijn aannames stappen,” zei hij. Een soort helikopterview, waarbij hij zichzelf en zijn acties van een afstand kon observeren om zo betere beslissingen te nemen. Dit zelfbewustzijn werd nog eens groter door de interactie met docenten en medestudenten, die allemaal verschillende achtergronden en inzichten meebrachten.
“De diversiteit van de medestudenten bepaalt ook wel de kracht van het product dat je kan opleveren.” De verschillende ervaringen en perspectieven van deze medestudenten zorgden daarnaast voor diepere en meer veelzijdige discussies tijdens de leergang. Het moment dat we bij elkaar waren, dat je echt even twee dagen uit je bubbel thuis bent, uit je bubbel van het werk en dus echt samen bent, is gewoon heel, heel waardevol. “Die hebben mij zeker geholpen,” zei Lars.
‘’De verschillende ervaringen en perspectieven van deze medestudenten zorgden daarnaast voor diepere en meer veelzijdige discussies tijdens de leergang’’
Niet alleen leiden, maar ook zelf veranderen
Een centraal thema in de leergang verandermanagement was de leiderschapsparadox, waarbij studenten niet alleen anderen moeten leiden, maar ook zichzelf moeten veranderen. Lars herkende dit en deelde zijn ervaringen met het implementeren van veranderingen bij de politie. “Ik ben veel meer gaan zitten op de persoon die de verandering ondergaat in plaats van wat de verandering is,” zei hij.
“Je verandert zelf ook heel erg hoe je naar situaties kijkt en hoe je persoonlijk bent,” vertelt Lars tot slot.
Meer weten over de opleiding Verandermanagement?